Nik Ajis oooo.... nik ajis


Masa mula-mula si kaki jubur, anwar ibrahim berdondang sayang dengan lagu kronisma dan nepotisma di zaman reformasi kononnya, si nik aziz ni pun mulalah mengeluarkan fatwanya, dengan megatakan sesiapa yang mengamalkan dasar kroni hukumnya haram. Tetapi sesungguhnya Allah itu maha adil, awal tahun lepas, terbarai sudah cerita si pak lebai tu pun mengamalkan kronisma dengan melantik anak menantu lelakinya sebagai pengurusi salah satu anak syarikat kerajaan negeri kelantan.

Apa bila cerita perlantikan tu terbarai, maka bekas si ustaz kemas ni (nik aziz) cubalah pula untuk menghalalkan perbuatannya itu dengan mengheret Rasullulah S.A.W sekali, dengan mengatakan yang “Rasullulah pun mengamalkan kronisma juga, Rasullulah melantik Sayidina Abu Bakar dan Syaidina Ali sebagai Khalifah” nah kau itu jawapan yang keluar dari mulut bekas ustaz kemas tu. Kemudian dia berkata lagi “saya melantik dia (anak menantu dia) kerana dia layak dan berkebolehan untuk menjawat jawatan tu” moral ceritanya di sini ialah, bila kena atas batang hidung kau pandai pulak ko melenting, kau kait kan Rasullulah dalam hal ini, walhal dulu kau hentam UMNO/BN bagai nak rak, yang kedua pula, dalam beratus ribu rakyat kelantan yang cerdik-pandai takkan hanya anak menantu dia je yang berkebolehan untuk mentadbir anak syarikat kerajaan negeri tu? Apa rakyat kelantan yang lain ni bangang benar ke?

Kemudian bekas ustaz kemas tu bersurah lagi tentang kes lompat melompat parti, pak lebai tu berkata “ BN LOMPAT PR HALAL” PR LOMPAT BN HARAM” haa… pak lebai tu cuba mengeluarkan fatwa yang di buatnya sendiri. Sebenarnya dalam kes lompat melompat ni, pak lebai tu pun salah seorang dari jaguh nya juga, pak lebai ni aka Nik Abdul Aziz Nik Mat ni adalah seorang ahli UMNO di zaman pemerintahan Tun Abd Razak, selepas dia tamat belajar di Al-Azhar Makkah,Khartum dan India dia balik ke Negara ini dan terus menyertai UMNO dan mendapat perkerjaan di KEMAS sebagai guru agama, setelah berberapa tahun berkhidmat, dia tidak di naikkan pangkat oleh pihak KEMAS, mungkin kerana dia tidak mempunyai sijil MCE (sekarang ini SPM) maka dia pun keluarlah meninggalkan UMNO parti yang suatu ketika dulu tempat dia mencari rezeki lalu menyertai PAS.

Moral cerita ini ialah, si pak lebai ni seboleh-bolehnya cuba menghalalkan proses lompat parti ini kerana dia pun dulu kaki lompat juga, dalam Islam tidak istilah lompat melompat ini hukumnya Halal atau Haram, tu Cuma mainan imaginasi politik pak lebai tu di campur dengan pemahaman pelik pak lebai tu, cuba korang Tanya kepada tok-tok guru dan alim ulama yang tidak berpihak kepada mana-mana parti dan cuba cari mana-mana hadis sahih atau tak sahih, silap hari bulan tok-tok guru ni akan kata pak lebai ni GILO.


Kecoh cerita mengenai si amoy cantik Elizabeth Wong yang di katakan berbogel maka bertebaranlah gambar-gambarnya di kalangan peminat gambar bogel, maka si ustaz KEMAS ni pun tidak ketingalan juga untuk mengulas mengenai perkara itu, antara ulasan ustaz KEMAS tu ialah, "Dalam Islam tidak salah kita berbogel, tetapi mestilah kita berseorangan, tetapi kalau boleh jangan pasal malu dekat malaikat" satu kenyataan yang betul tetapi dalam kes yang salah. kenyataan itu cukup padan dan sesuai di keluarkan dalam kes pelakon Nasha Aziz, yang mana hak peribadi dia telah di ceroboh, apabila seorang mamat ni dengan selamba memasang kamera cctv secara sembunyi di dalam air-cond rumah pelakon tu, tetapi amat berbeza sekali dalam kes eliz ni. si eliz ni tahu yang balak dia tu (ketua AMK PJ U) ada di rumah dia dan mereka ini di katakan telah bersekedudukan tampa nikah, takan itu pun pak lebai tu tak paham-paham gak lagi, maknanya silap-silap mereka ini memang saja dan suka merakamkan gambar mereka dalam keadaan macam tu. apa pun kita tunggu gambar eliz yang ada berbelas keping plus rakaman video mereka untuk kita buat analisa dan kita tunggu pula apa kenyataan pak lebai tu, kita sama-sama tengok ape pulak kenyataan pak lebai tu lepas ni...



satu je yang di harap kan, Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat, berhenti la membuat kenyataan-kenyataan yang megelirukan ummat Islam... kalau rasa-rasa dah nyanyok tu, sudah la, letak saja lah jawatan sebagai MB Kelantan, dulu mu pernah kata kalau Tun Dr Mahathir letak jawatan PM, mu pun nak letak jawatan MB Kelantan juga, tapi dah bertahun Tun letak jawatan PM mu tak berhenti-berhenti juga... cakap tak serupa bikin punya orang.

Comments

Anonymous said…
Ini ada komen dari seorang Muslim tentang penggunaan Allah di dalam bible berbahasa melayu
Can We Use Allah in the Bahasa Malaysia Bible?

By all means you are most welcome. Such a beautiful word and most accurate to refer The Almighty God according to ISlam. SubhanAllah .. MasyaAllah the Christians believers in Malaysia and Indonesia particularly(leave out the middle east because Allah is God in their arabic language) do believe in Muslim God Allah s.w.t. and thats why they vehemently stress to be allowed to use Allah in the Malaysian and Indonesian bible. I love u Christians better than the Jews. So thoughtful, i guess the word Tuhan(Melayu) and Gusti(Indonesia)are not linguistically accurate to be referred as God in your bible or i personally think u need to engage a professional translator to translate the bible to bahasa malaysia and indonesia or u will end up with other new Christians dominants and sects soon.
And i would suggest a new name for the Christians(non arabic descent ) as Christian Hadhary cos they so much love to use Arabic language in their Bahasa Malaysia and Indonesia bible translations. Peace be upon u. And please use Salam when u greet the fellow Muslims so that one day we will share the same masjid for prayers. Bi iznillah.
Ezad said…
dah.. syurga tu markas pas. buat apa saje, pahala belake..


org lain masuk neraka. buat kerja mulia pun masuk neraka juga...
Pok Nik Klate said…
Tak tahu nnak kata apa. Yg sebenarnya butir barah percakapan nik aziz ni dikarang oleh Husam and the gang. Tengoklah betapa jahatnya si Husam, Mantan Bakal Timbalan Perdana Menteri. Jadi kalau Nik Aziz bagi komen politik..satu pun tak boleh gunapakai dan tak bersesuaian. Tapi fikiran ahli PAS ni apa saja kata Nik Aziz itu merupakan fatwa...Dunia akhir zaman.Bertaubatlah..
PaKMie said…
Salam....Bila saja ada actikel bersabit dgn Nik Aziz yg ditulis selain dri org pas aya tak ketinggalan membaca dan memahami isi kandungannya...

Bila sahaja sy membaca yg ditulis oleh saudara darul edy saya terus terlintas dihati saya saudara adalah salah seorg yang mahukan kebenaran yang berfukus kpd kebenaran yg sebenar2nya....

Itulah Nik Aziz...apa ceriter dri saudara adalah sama dgn ceriter2 yang saya baca dan saya tahu...

Setiap kata2 Nik Aziz tdk lebih dari mahu memecahbelahkan poilitk kaum melayu yg beragama islam di negara ini semata2 keana rakus pada kuasa dunia...

Ramai sdh pengikut2 pas terpesong gara2 terlalu taksub kpd Nik Aziz...apa2 pn hanya Allah sahaja yg tahu apakah niat Nik Aziz yg sebenarnya...bagi kita melalui ucapan Nik Aziz tdk lebih kpd mahu mencari pengaruh bgi mendptkan kuasa dgn menggunakan agama islam sebagai sandaran...

Asalamualaikum dan salam sejastera...sy juga berpandangan spt saudara darul....

Pakmie.blogspot.com

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID