Nik Ajis memang Bongok

Dewan Ulama Pas menyifatkan majlis menyalakan lilin bagi memperingati kematian Teoh Beng Hock di Ipoh, Jumaat lalu yang turut disertai oleh Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai meragukan.

Sehubungan itu Ketuanya, Datuk Harun Taib berkata, Timbalan Pesuruhjaya Pas Perak itu sepatutnya tidak hadir pada majlis tersebut kerana sifatnya yang meragukan itu.

Menurutnya, Rasulullah sendiri amat menitikberatkan perkara berkenaan seperti sabdanya yang bermaksud tinggalkan perkara yang engkau ragu dan ambillah perkara yang engkau tidak ragu.

“Hadis ini menyuruh kita meninggalkan perkara-perkara yang meragukan iaitu sesuatu yang hukumnya tidak jelas sama ada halal atau haram. Seperti majlis ini adakah ini upacara agama atau sebaliknya?

“Sebenarnya Pas telah pun membuat satu garis panduan bahawa majlis-majlis yang meragukan tidak harus dihadiri oleh pemimpin-pemimpin serta ahli-ahli kita,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas tindakan Mohammad Nizar menyertai majlis menyalakan lilin anjuran DAP Perak semasa memperingati kematian Beng Hock di Ipoh, Jumaat lepas dan gambar majlis itu disiar oleh New Straits Times pada Sabtu lepas.

Bagaimanapun Ahli Jawatankuasa Pas Pusat, Datuk Husam Musa dalam laporan akhbar hari ini mempertahankan tindakan Mohammad Nizar dengan menyatakan ia tidak menyalahi ajaran Islam.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir pula ketika mengulas isu itu telah meminta ulama Pas mengeluarkan satu fatwa berhubung tindakan Mohammad Nizar.

Dalam pada itu, Harun berkata, beliau tidak pasti sama ada Mohammad Nizar sedar atau tidak mengenai garis panduan berkenaan.

“Ini bukan satu fatwa tetapi inilah ketetapan atau garis panduan yang telah kita putuskan selama ini.

petikan dari utusan online....


jawapan nik ajis apa bila di tanya oleh wartawan Bernama:

Di KOTA BAHARU, Mursyidul Am Pas Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat enggan mengulas tindakan Nizar itu.

Ketika ditanya, Menteri Besar Kelantan itu sebaliknya mempersoalkan aspek politik mengenai Barisan Nasional (BN) mengambil alih kerajaan negeri Perak.

Nik Abdul Aziz mempersoalkan kesahihan tindakan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambri Abdul Kadir kerana ianya dianggap bertentangan dengan amalan demokrasi.

"Usahkan fatwa Islam, fatwa demokrasipun dia (Zambri) tak pakai....Itulah jawapan saya, saya dah jawablah tu", katanya kepada pemberita di pejabatnya di Kota Darul Naim.

komen det...

nampak sangat nik ajis bodoh dan tolol, orang tanya dia perkara yang melibat kan isu agama dan akidah tapi dia pi konar cerita pasal kes di perak, ape punya malan la malaysia ada manusia mangkok macam ni, dah la mangkok berhayun lak tu, itu pasal la puak-puak PAS ni sampai la tak cerdik-cerdik, pasal dia ikut orang tua bangang tu. korang bayang kan la ekk kalau la si nizar tu orang UMNO agak-agak korang ape yang dia laknat si nizar tu? dah tentu macam-macam fatwa yang dia keluarkan silap-silap jatuh kafir la mamat tu, bila kena atas batang hidung dia, ko tengok cilake punya orang dia divert cerita lain pulak.

Comments

Lin said…
SALAM BRO DET

ITULAH YANG DIKATAKAN ORANG POLITIK BUKANNYA ULAMA...

KALAU ULAMA MESTI DIA AKAN MENGGUNAKAN NAS AL QURAAN DAN HADITH UNTUK MENERANGKAN PERSOALAN YANG DIBAWA...

SALAM
Anonymous said…
KALAU TAK TAHU TENTANG KRISITIAN, JANGAN CAKAPLAH TUAN MUFTI.....JIKA TUAN MUFTI BOLEH TUNJUK SATU BUKTI DI DALAM KITAB INJIL YANG MEMPUNYAI PEMEGANGAN LILIN, SAYA AKAN RESPEK TUAN MUFTI.....TETAPI TIDAK PERNAH DISEBUT PUN DALAM AGAMA KRISTIAN MENGENAI PEMEGANGAN LILIN.....JIKA LILIN MENGGAMBARKAN AGAMA KRISTIAN, MENGAPAKAH KITA KATAKAN BAHAWA "GURU ADALAH LILIN"??????

LILIN HANYA MENGGAMBARKAN TANDA HORMAT DAN PENGORBANAN SAHAJA DAN TIDAK MEMPUNYAI APA-APA KAITAN DENGAN AGAMA KRISTIAN!!!!!!!


KALAU BOLEH, BUKALAH KITAB INJIL DAN BUKTIKAN NIZAR SALAH, KALAU TAK BOLEH BUKTIKAN, TUTP MULUT ANDA!!!!
Anonymous said…
KALAU TAK TAHU TENTANG KRISITIAN, JANGAN CAKAPLAH TUAN MUFTI.....JIKA TUAN MUFTI BOLEH TUNJUK SATU BUKTI DI DALAM KITAB INJIL YANG MEMPUNYAI PEMEGANGAN LILIN, SAYA AKAN RESPEK TUAN MUFTI.....TETAPI TIDAK PERNAH DISEBUT PUN DALAM AGAMA KRISTIAN MENGENAI PEMEGANGAN LILIN.....JIKA LILIN MENGGAMBARKAN AGAMA KRISTIAN, MENGAPAKAH KITA KATAKAN BAHAWA "GURU ADALAH LILIN"??????

LILIN HANYA MENGGAMBARKAN TANDA HORMAT DAN PENGORBANAN SAHAJA DAN TIDAK MEMPUNYAI APA-APA KAITAN DENGAN AGAMA KRISTIAN!!!!!!!


KALAU BOLEH, BUKALAH KITAB INJIL DAN BUKTIKAN NIZAR SALAH, KALAU TAK BOLEH BUKTIKAN, TUTP MULUT ANDA!!!!
Anonymous said…
aku dah ckp byk kali dahh....nik aziz tu ulama politik, bukannya ulama yg sebenarrr....

kalau di pakistan org mcm dia tu melambak, anytime boleh keluar fatwa ikut selera politik memasing.

sbb tu di pakistan dah tak de siapa yg boleh mengawal lagi. mufti ke ulama ke , depa langgar saja. bom sana bom sini.

m'sia ni dah dekat2 dah ni.....

ismail
Anonymous said…
as salam...
tu la pasal bro.. nik ajis ni bukan nya cerdik.. lain yang org tanya lain plk yang dijawabnya... kalau bagi fatwa pelik2 kat org umno ni boleh plk dia tu.. nampak sangat politik hampas dia tu...
ajijasin said…
salam alaikum bro...

ni cik anonyy july 23,2009 4.57am
apa hal merepek merapu bukan bukan ni...

mula mula aku nak cakap...
kepala bapak ngkao!!!!!
kepala bapak ngkao!!!!!
kepala bapak ngkao!!!!!

kalao ngkao pun tak baca kitab kristian kapir tu...
ngkao jgn cakap yg bukan bukan...
nak banding bandingkn lilin dgn guru!!!!!
mana ngkao belajao ni...
jgn ngkao nak memperbodohkn org dgn kebodohan kejahilan ngkao...

aku tak tau la kalao ngkao ni...
agama nasrani!!!

tapi kalao ngkao MUSLIM...
memangla ngkao ni bodoh bangang bingai bahalol tongong tolol!!!

apa kejadahnya nak bukak kitab kapir nasrani tu!!!

ngkao ingat kitab kapir nasrani tu macam KITAB AL QURAN ke!!!
kitab kapir nasrani tu
dah tak bolehhh nak pakai!!!!!
bodoh bangang!!!

Kitab AlQuran pun tak habis lagi nak ditafsir dihuraikan lagi!!!

kalao ngkao tak tau hukum hakam jgn nak memandai mandai!!!
bagi perbandingan yg bodoh bangang macam tu!!!

perkara asas pun ngkao tak dapat nak pegang tang mana Islam tu!!!

kalao macam ni punya gaya ngkao bercakap...
aku musykil...
tahap mana fahaman ngkao tentang Islam!!!

bloooooodddddyyyyfffooolllll !!!!!!
blooooodddyyysstttuuuupppiiiddd!!!!
Anonymous said…
fatwa nik ajis dah habis..tak tahu jawab,kalau jawab nanti terkena 'parti' dia,maka dia jawab macam orang bodoh la...
pakteh adam said…
Betul Bro,

Refer kat LAWYER Zulkifli Nordin. Memang kelas nya jawapan dia.

EXCOSelangor (Khalid Samat) sama taraf dengan jawapan Zul.

HUSAM (aku terpaksa panggil dia ngan Nuar., Manusia bertopeng Shaitan) lagi tinggi kepandaiannya berbanding Ajis.

Nik Ajis, (MUSYIDUL) mak aiii. lagi samdul.

Dia orang tak perasan yang Allah dah tarik perlahan lahan segala kenikmatan (akal)

IMHO, dia orang segerombolan manusia yang tengah leka menari, tetapi lupa tarian mereka sedang diperhati. Sorakan semasa mereka menari dirasakan nyanyian indah, sedangkan yang mendengar, terdengar sungguh sumbang sekali.
Anonymous said…
SLM BRO...KEHKEHKEH PAK AJIS DH TAK TAU ANTARA HARI SIANG DGN MALAM DAAA. TU YG ASIK MELALUT 24 JAM! TAH2 DIA PEKENE CANDU KOT HUHUHU
Anonymous said…
mu shit la dol, apa la sket sket politik sket2 demo keras sih.. oghe kelate doh rama sesat jadi assobiah gedebe mu dok main politik sapai mati
Anonymous said…
POLITIK SAMPAI MATI KEGHAH DOL AJIS NIH, GAPO DIO NATE BERUK DOL AJIS GHOYAK. KAWE JUPO MU KAWE TE BIAR MAPUH DEMO
Anonymous said…
ni ulamak sesumpah namanya... boleh berubah mengikut keadaan dan dimana ade keuntungan
PolanPolan said…
Salam sahabat...

elok kita sekeh je kepala Nik Aziz sampai mampus, nnt dah masuk lubang jgn lupa ajak sahabat DAP tlg sembahyangkan janazahnya skali...dah berpuluh thn aku hidup, ni la salah satu amalan khurafat yg terang2an yg dibawa oleh PAS masih ada beruk2 yg pertahankan salah seekornya siberuk 4:57 AM, agaknya dia dah terbaca kitab injil, sbb tu sesat..klu x mana dia tau..
Anonymous said…
memang aku sokong korang yang TGNA adalah ahli politik dan ulamak
politik dan
Mufti perak pun mufti politik
jugak kalau tidak masakan perkara
berhubung um-no dia kurang bagi
perhatian berbanding pihak lawan bee end so???????????

itu pun takleh nak pk lg ke wahai
org2 um-no...??????????

makna nya fatwa politik eloklah
dijawab dgn fatwa politik....
takyah nak pusing2 cakap macam APANAMA(CHE DET LA)...
Anonymous said…
ape nak diherankan....babi pn satu masa dia org leh pegang....tapi bila kantoi..dia akan ckap...babi pengang dia...dia x pengang babi...(nizar)
Anonymous said…
hahahaha buat apa pegang babi, pegang pompuan la..dah main cakap la.. lupa.. lupa tuhan takmarah wkakakakakaka macam hukum puasa gak makan nasik kenyang2 kata lupa..
Anonymous said…
Salam
Anon July 26 2009 3.21am
Engkau ni tahu ke tidak apakah ciri seorang ulama?Kalau tak tahu cari dalam blog pun dah banyak diterangkan.Mufti Perak tu kurang beri perhatian pada UMNO pasal UMNO dalam soal agama Islam tidak merepek,meracau,putar belit,sekejap bolih,sekejap tidak,sekejap kafir,lepas tu berkawan dengan syaitan,peluk syaitan,sesama Islam bolih dimusuhi,bolih jamin orang masuk syurga,perokok disamakan macam lembu,sesuka hati jatuh hukum kat orang lain doakan orang binasa dan macam-macam lagilah...Kau tak tahu ke Mufti Perak tu pernah bangkitkan isu murtad dan pesta sure heboh pd UMNO?Jari jari telunjuk Nik Ajis dan pencacainya terus menunding pada UMNO bantai,belasah UMNO rilexs je..bolih terima.Nik Ajis tu siapa? Rasullullah SAW yang dah dijamin masuk syurga pun masih menangis minta ampun dari Allah.Pelacur pun masuk syurga sebab beri anjing minum.Itu kerja Allah.Siapa yang bolih atasiNya.Ikutlah sunah Rasullullah betul-betul bukan cukup berjubah dan simpan janggut saja.Akhlak tuturkata dan tingkah laku bagaimana?Berjuang menegak Islam berjuang yg bgaimana?Siti Khadijah isteri Rasullullah jutawan perniagaan,seluruh keluarganya miskin harta kerana dihabiskan untuk perjuangannya menegakkan Islam.Perjuangan Nik Ajis bagaimana?Jangan kata pula dulu naik unta.Sekarang dah bolih naik Camry lagi mudah nak dirikan banyak masjid buka banyak sekolah agama kayu balak pula buat sekolah pondok dan segalanya ditanggung percuma.Tak perlu anak murid nak minta derma. Ada baca tak kisah anak murid kanannya meninggalkan perjuangan Nik Aziz?Kalau tak baca pandai-pandailah cari sumber.Sekian..
Anonymous said…
HALLOO anon July 2003 4.57am.Heh siapa kau ni hah.Tolong beritahu siapa kau sebenar ni hah..dan jawablah komen orang kat kau tu.Islam bukan suruh injil jadikan panduan tetapi Al Quran.Apa agama kau ni?Jawab jangan tak jawab
Anonymous said…
Salam;

Kalu X silap dulu N.Ajis pernah kata Allah mencarut dlm Al-Quran,
jadik apa-apa dio kecek lepah tuh dah tak kisah dah sebab:

Allah mencarut & kita boleh minta bantuan syaitan/d*p/pvki-r

Skang Allah bayar cash pasal masa dah makin suntuk rasanya!

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID