Kehebatan Nik Ajis Yang Tak Ada Pada Hadi Awang.

Kisah ni berlaku semasa kemuncak pemerintahan pas di kelantan, ketika itu nik ajis baru setahun dua jadi menteri besar dan gelaran tok guru baru digunakan menggantikan gelaran datuk menteri besar. cerita ini bukan cerita dongeng, ini adalah cerita benar, itu sebapnya sehingga sekarang ni kalau ada orang pas yang dah nak mampos atau dah rasa-rasa dirinya tu dah nak mampos dia akan pergi ke kelantan untuk berjumpa dengan nik ajis dan meminta nik ajis buat macam cerita di bawah ini:

Kisah ini berlaku kurang 15 tahun dahulu kepada sepupu Tuan Haji itu (perempuan) berkahwin dengan sepupu Nik Aziz (lelaki). Sepupu Tuan Haji biarlah Taming Sari gelarkan Si A, manakala sepupu Nik Aziz itu biarlah Taming Sari gelarkan Nik B. Selang beberapa bulan berumah tangga, akhirnya ditakdirkan Allah si Nik B ini meninggal dunia.


Si A memaklumkan kematian suaminya Nik B kepada semua sanak saudara termasuk Nik Aziz. Tuan Haji tersebut turut dimaklumkan. Selepas jenazah Nik B dimandikan, dikafankan dan disembahyangkan, sanak saudara masih menanti kehadiran Nik Aziz yang sudah lebih 2 jam tidak hadir. Oleh kerana terlalu lama menunggu, akhirnya salah seorang sanak saudara mengambil keputusan untuk mengebumikan jenazah itu sesegera mungkin.



Walaubagaimanapun, semasa jenazah itu dibawa turun dari rumah, tiba-tiba Nik Aziz akhirnya muncul. Dia (Nik Aziz) meminta para jemaah yang menjunjung mayat supaya menurunkan mayat tersebut kerana dia mahu melihatnya.



Selepas mayat diturunkan Nik Aziz mengusap mayat tersebut seraya berkata : "Kar..Kir (Mungkar Nangkir) mu jange soal dio, dio dulu maso hidupnyo bersamo ambo, mu lepaska sahajo dio." Terkejut Tuan Haji tersebut apabila mendengar Nik Ajis berkata demikian.



Selepas Nik Aziz berkata begitu, mayat dijunjung semula untuk dikebumikan.

petikan dari blog tamingsari.

Comments

Anonymous said…
masa awal 80an dulu kat kg. rusila, marang memang ada kejadian mcm ni. x sangka kat kota baru ada jugak.. :-(
Anonymous said…
Fuyoohhh...ini bukan kira tahap wally/tok garu/ularmak lagik!

Ini dah masuk tahap TUHAN!

Setahu sy, Malaikat mungkar & nangkir cume turut perintah Allah Ta'ala sahaja.
Nabi Muhammad S.A.W. pun tak ada kuasa mengarahkan malaikat2 tu wat ikut suka hati Baginda.

Tapi, Nikki lebih berkuasa dari Rasulullah S.A.W. nampaknya...

Sbb itulah, dia berani kata; 'masa budak2 dulu, Muhammad nuh samo jah nge(dgn) budok2 kg hok lain..'(words to the effect).

Hebat..hebat sunggoh nih!

JAKIM X nak siasat ke????
Anonymous said…
APE KE JADAH NYE JAKIM NAK SIASAT?

Nik Ajih akan kata:
"celako!celako!celako!
pitenoh!pitenoh!pitenoh!
celako pitenoh! 3X
pitenoh celako! 3X"

Itulah TAKEBEER terbarua puak2 amPAS.

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID