Ketua Ulama Pas Sifatkan Kematian 10 Anggota Di Lahad Datu Sebagai Mati Sia-Sia...


Ada 3 jenis mati syahid,


Syahid Dunia dan Akhirat

Mereka adalah umat Islam yang mati terbunuh akibat peperangan dengan orang Kafir. Mereka bertempur, tidak berundur. Supaya menjadikan Kalimah Allah ditinggikan. Dan Kalimah Kuffar direndahkan. Tanpa sebarang impian dan matlamat duniawi.
[Ruj. Mughni Muhtaj, Jil.1, m/s 350]

Di dalam sebuah hadith yang disampaikan oleh Abu Musa r.a., beliau telah berkata:
Dua orang lelaki telah datang kepada Nabi s.a.w. lantas bertanya untuk memahami (sebuah masalah): “Seorang perajurit berperang kerana harta, seorang lagi kerana zikir (Alllah), dan seorang lagi berperang kerana mahu dilihat kedudukannya (rsombong), yang mana satukah yang telah berperang di jalan Allah?” Rasulullah pun menjawab: “Orang yang berperang untuk menjadikan kalimah Allah itu tinggi, ia adalah (berperang) dijalan Allah.”
[Direkodkan oleh al-Bukhari]

Syahid Dunia
Mereka adalah umat Islam yang berperang dengan orang kafir kerana ingin mendapatkan harta rampasan perang, atau untuk menyombong diri, atau bagi mendapatkan kepentingan-kepentingan dunia.

Syahid Akhirat
Mereka adalah umat Islam yang terbunuh secara zalim (musibah) seperti orang yang mati kerana penyakit diperut, atau kerana penyakit Taun,  lemas, mati akibat pertempuran (rompakan atau sebagainya), Penuntut ilmu yang mati semasa menuntut ilmu, orang yang bernifas dan mati ketika itu, dan sebagainya.

Namun, terkecuali bagi orang yang mati dalam musibah tetapi atas dasar maksiat yang dia lakukan sendiri seperti mati kerana AIDS disebabkan perlakuan sumbang, mati ketika melahirkan disebabkan zina dan seumpamanya.



Pahamnya kita dari kenyataan ketua dewan ulama pas itu, matinya 10 anggota keselamatan di lahat datu, adalah mati yang sia-sia kerana niat mereka untuk menyombong dan membangga diri bagi mendapat kepentingan dunia...

Terima kasih harun taib atas kenyataan bodoh kau itu, lepas ini makin banyaklah anggota tentera dan polis tidak akan mengundi pakatan lagi...

Comments

Durio ziberthinus said…
Nilai pengorbanan anggota keselamatan kita yg terkorban samada syahid apa pun biarlah Allah tentukan kerana dia maha bijak sana. Kita yg belum tentu akan masuk syurga Allah lebih baik hisab sendiri amalan kita. Rahmat Allah dikurniakan kepada makhluknya tidak kira dia berserban berjanggut, berkepala botak, abid, tok imam, pelacur, penagih dadah dan lain-lain. Kalau asyik menilai kesyahidan anggota keselamatan kita...macamana yg terkorban dlm tragedi Memali. Allahyarham Ibrahim Libya memerangi siapa sebenarnya. Adakah akidah beliau sangat terancam atau agama islam itu sendiri dilarang diamalkan di bumi Memali sehingga anggota keselamatan yg beragama islam turut terkorban bersamanya. Apa untungnya BN dan PAS bila bab syahid ini dipolitikkan? Orang kafir ketawakan. Bodoh punya olang.
Anonymous said…
Nasib baiklah bukan PAS yang menilai syahid seorang umat Islam.
Anonymous said…
PAS pembawa agama bru yg menyesatkan...ularmak PAS berfatwa guna alquran dan hadith mengikut tafsiran agam yg mereka anuti....umat Islam berhati-hatilah...
Anonymous said…
harun taib ni tgk muka pun tau bangang....ada hati nak mengaku ulamak...mana ada ulamak dalam PAS, bahlul!!!!
mozas_my said…
Ade je alasan Pemimpin pas nak perkecilkan jasa dan pengorbanan org lain. Ape kah jasa ketua ulama pas ini kpd negara?

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID