Singapore Habiskan 12.3 Bilion (rm 30.6b) Untuk Beli Jet Tempur...


Singapura: Singapura berada dalam tahap akhir menilai jet tempur F-35 Amerika Syarikat untuk menaik taraf tentera udaranya. Jadi, Singapura tentu akan segera membuat tempahan berpuluh-puluh jet yang berdepan masalah lebihan kos dan kelewatan penghantaran, kata sumber. 


Singapura, hab perniagaan dan perkapalan dengan tentera paling lengkap di Asia Tenggara, dijangka menyerahkan surat permohonan tidak lama lagi untuk mendapatkan F-35 Joint Strike Fighter, kata dua pegawai Amerika mengenai perkara ini. 

Republik itu akan memulakan proses minggu ini untuk membeli pesawat yang dibina Lockheed Martin Corp itu, kata seorang pegawai. Pratt & Whitney, satu unit dalam United Technologies Corp, membina enjin untuk F-35. 

Selasa lalu, menteri Pertahanan Singapura, Ng Eng Hen, berkata tentera udara mengenal pasti F-35 sebagai pesawat paling sesuai untuk usaha memodenkan armada perang. 

“Pesawat F-5 milik kami menghampiri tahap akhir operasi dan F-16 dalam fasa pertengahan. Kita kini dalam tahap akhir menilai F-35,” katanya di Parlimen. 

Ng tidak memberikan tarikh tetapi berkata kementerian pertahanan akan berpuas hati jika jet pejuang itu menepati keperluan jangka panjang, memulakan operasi, dan paling penting ia berkesan dari segi kos. 

Tentera Udara Singapura kini memiliki 24 F-15SG, 20 F-16C dan 40 F-16D, 28 F-5S dan sembilan F-5T, menurut Institut Kajian Strategik Antarabangsa. Ia juga memiliki 19 helikopter tempur AH-64D Apache. 
Singapura yang ada 5.3 juta penduduk itu bercadang membelanjakan S$12.3 bilion (RM30.6 bilion) bagi tujuan pertahanan pada tahun kewangan 2013 bermula April ini, peningkatan 4.3 peratus daripada tahun sebelumnya. REUTERS

komen aku: negara sekangkang kera sanggup perabis duit rakyat untuk beli jet, aku pun tak tau untuk apa... tapi nampak pergerakan negara singapore nie cukup lain macam sejak kebelakangan ini, akhbar utama singapore, straits times, boleh dikatakan tiap-tiap minggu menyerang pentadbiran najib, mungkinkah ada kaitan serangan straits times singapore dengan pembelian jet F-35 itu...???

Comments

Anonymous said…
persediaan nak serang malaysia kalau anwar tak dapat jadi pm.
Anonymous said…
Pr malaysia kata beli senjata buang duit,kepala atok depa.
Anonymous said…
malaysia boleh dapat jet pejuang lebih canggih dan murah malah lebih power dari euro fighter kalau kita beli jet pejuang buatan iran dengan teknologi dari russia dan china...

aku yakin iran cukup gembira jika kita nak beli dari mereka..bagi singapork sikit demam sengugut ...bagi tian chua, tony pua dan anwar sakit jiwa.

gen2felda
Anonymous said…
puki bapak korang semua..kalu umno beli mesti berpuluh kali ganda harganya..tp dpt barang xde kualiti..mmg celaka umno ni..
Anonymous said…
weihh Anon March 18, 2013 at 9:40 PM,

hang ingat harga jet tuh dalam RM kaaa??? bengong tui laa
asifadio said…
Takpe.. JSF masih lgi un proven dan volatile.. ATM ade plan... try check PAK FA... tggu laa.. pada cai cai PR, korg dh mmg kalah PRU nnt so suara korg pasal PAK FA nnt umpama bunyi lalat je
Anonymous said…
yg pkr beli lori sampah berjuta2 yg dah tamat tempoh tu ape hal... ini ke contoh yg kau bangga2kan kononya pr terbaik tu.... ini baru perintah negeri belum negara...

kauorg pr laaagiiiii sialllll....
Anonymous said…
tambah sket......dah la beli lori sampah ketinggalan zaman berjuta juta.....masalah sampah tak kutip pun tak settle jugak......lepas tu...kumpul ramai2 macam beruk...terlompat sana...terlompat sini.....buat sampah lagi...mmg bodoh tahap cipan la cai - cai pentabsub jubor parti kote raja goyang ni....bebal tak abis2....
Anonymous said…
smoga allah bg hidayah kpd semua pengkritik umno n pr jika yg komen ini islam.amin
Anonymous said…
masalahnya orang baling bom tak patut le kita baling telo je mati le kite..ngok la ko ni..klw jadi panglima perang jawabnya ko le mati dulu..
Unknown said…
Malaysia harus lebih hebat dari Singapore
Unknown said…
Malaysia harus lebih bagus dari Singapore, visit juga yer blog saya www.goocap.com
ejat lee said…
kalau bagi puki bapak hg beli lak bro ada dapat? mcm taik text ko,kalau hg pandai stg awt x blajar pandai2 msuk U jdi org tengah beli aset tentera jadi pegawai,nampak sangat tahap hg tu,memalukan kaum ja puih betoi2 muka lu
Anonymous said…
Mcm mana pun m'sia mst kene majukan aset militer die..andai kata kalah dlm perang pun negara yg menyerang pun kita kene terbaraikan jgk..

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID