Breaking News
Loading...
April 24, 2013

Info Post


Pakatan kerap kata, kalau mereka memerintah malaysia, toll akan di hapuskan, sekali dengar memang seronok, mungkin ada juga pekerja toll yang merasa seronok, tapi bila hapuskan toll bermakna syarikat konsesi toll terpaksa di tutup, bila syarikat di tutup, bermakna, perkerja akan di berhentikan, jadi apa alternatif pakatan untuk membantu pekerja toll yang di berhentikan...???

Dalam manifesto pakatan memang ada menyebutkan "pembiayaan operasi lebuhraya mampu di tampung menggunakan dana 5 bilion", itu bermaksud maintenance jalan, lampu, divider dan lain-lain, tapi macam mana dengan staff...???

Adakah pakatan akan serapkan semua kakitangan dari beberapa konsesi toll menjadi kakitangan awam? ingat tony pua pernah kata, mereka akan kurangkan jumlah kakitangan awam, jadi kemana nak di campakan mereka tu...???

24 comments:

Anonymous said...

makin ramai la yang tanam anggur nanti bile pakatan merintah

Anonymous said...

PLUS adalah KWSP punya, nanti KWSP pun bagi dividen sikit, siapa lak nak repair lebuhraya, nak besarkan.

PLUS je pun 23/24 billion tu tak masuk selepas perbesarkan bahagian selatan dan tengah.

http://www.simiey.com/2010/10/pengambilalihan-plus-expressways-bhd.html

Anonymous said...

hahaha.. camni ke pemikiran umno? camtu kita buat tol banyak2la.. setiap satu km letak tol.. ramai skit boleh keje.. pastu menteri2 umno tak kena bayar tol..macai2 umno jugak yg kena bayar.. tak cerdik btolla hangpa ni.. patutla makin ramai cabut dari umno.. btol cakap mahathir.. tinggal orang2 tak cukup akal je dalam umno

Anonymous said...

Setuju Lebuhraya bertol ditutup tetapi tidak semua.

Ini kerana kita perlu mengambil kira faktor penyelenggaraan, cukai yang perlu dikutip untuk ekonomi negara,faktor kerugian tenaga kerja mahir dan separuh mahir dan kerja-kerja naik taraf lebuhraya yang memerlukan kos.

Bagaimanapun, pihak kerajaan perlu bersedia dan mempunyai pelan dalam memastikan hal kebajikan dan masa depan pekerja lebuhraya yang akan ditutup terbela dan diambil berat.

Ini memastikan mereka dapat meneruskan kehidupan memandangkan majoritinya adalah orang melayu.

Janganlah kita terlalu mengikut perasaaan sehinggakan nasib orang lain menjadi taruhan semata mata kerana ingin mendapatkan 'political mileage' dan 'populis'...

Tidak ada yang percuma didunia ini tetapi sekiranya sesuatu itu perlu dinilaikan janganlah sehingga melampaui batas dan kemampuan rakyat.

Malaysian Cybertrooper said...

Kepada Anon 10:11pm....

Orang komen, awak pun nak komen. Orang menceritakan realiti keadaan, awak cuma tau menghentam. Guna lah akal yang tuhan bagi tu. Buka mata luas-luas dan komen la dengan hujah yang bernas. Sekarang cuba ceritakan apabila tol dimansuhkan, syarikat konsesi masih boleh beroperasi ke?
Kalau mereka masih beroperasi, siapa nak tanggung kos? Jika tidak beroperasi apa pula rancangan Pakatan pujaan awak tu terhadap ribuan pekerja yang akan hilang mata pencarian? Kalau dihitungkan manifest Pakatan awak tu, semuanya turun, jadi tolong ceritakan dari mana Negara nak memperolehi sumber kewangan?

Jangan la komen membuta-tuli? Apa dalam Pakatan memang awak diajar untuk jadi bodoh macam ni ke?

http://mycybertrooper.net.ms/

Anonymous said...

dari mana pakatan nak dpt dana 34billion utk ambil alih PLUS???

mana pakatan nak letak pekerja PLUS yg berjumlah 4 ribu org???

dari 4 ribu org pekerja PLUS 85% adalah toll teller, mana nak letak toll teller ni, mereka bukan ada skill apa2....

tu baru hutang dan bilangan pekerja PLUS, mcmana plak dgn highway2 yg lain2...

di msia ada 25 toll concessionaire yg beroperasi....

tu baru cerita highway PLUS dan konsesi lebuhraya yg lain2...

macamana pula dgn industri kejuteraan lebuhraya....termasuk propel, opus, teras, civil consultant, faber, dll, yg bergantung pendapatan pada operasi lebuhraya??

macamana pula dgn para peniaga?? vendor, cuci lantai, potong rumput, dll...

berjanji mmg senang sbb pakai air lior saja....tapi perlaksanaan pkr kosong...

kalau nak turunkan secara berperingkat.... kjaan msia yg sediaada dah lama buat....

Anonymous said...

huhhh....skrg ni bukan institusi2 org2 melayu saja yg diserang, jabatan mufti, bahasa melayu, raja2 melayu, apa saja la yg berkait dgn org melayu habis diserang oleh cina DAP, termasuklah industri lebuhraya, sbb tiap2 tahun lapuran kewangan PLUS, 95% projek dan kerja2 penyelengggaraan diberi ke kaum bumiputra. kalau tak percaya sendiri pergi siasat la di syarikat2 konsesi yg lain2. manfaat industri ini majoritinya kepada org melayu.

tidak hairan lah kalau industri highway ini didengki oleh puak2 cina DAP yg menyamar sebagai org melayu di FB dan blog2. dan skrg cina2 DAP ini gunakan org melayu sendiri utk serang kompeni melayu.

sedangkan org2 melayu tak pernah nak serang institusi org2 cina dan tak pernah nak serang industri2 perniagaan yg dikuasai oleh org2 cina.

Anonymous said...

kat pelaihh pon byk yg sokong nuar juboq broo. puak2 munafik seme tuu. mkn gaji dgn pelaihh tapi tikam belakang pelaihh, nasib baikk wa bukan MD pelaihh. kalu wa MD pelaihh, wa dah buang seme puak2 penjilat juboq nuarr. harkkktuihh

Anonymous said...

ishh... ishh .... kalau lah org ramai tahu yg di PLUS tu semua rata2 pekerja tol, berapa lah sangat gaji mereka tu. kerja 10 thn, gaji baru dlm 1500 sebulan. kerja 3 shif, kene ludah dgn org ramai, kene maki tiap2 hari, kene asap lori siang malam. bonus paling tinggi pon dlm 2.5 bulan. dpt la 4k. apa la sangat dgn 4k tu. tukar tayar, repair kereta sikit dah habis.

tapi kalau korang tgk mereka2 yg kerja tol ni hidup berkat, dgn duit 4k tu mereka buat kenduri doa selamat, baca yassin di tol2 minta di mudahkan urusan mereka sehari2. aku tau la sbb kakak ipar aku kerja tol. dia cerita. sedih woo...

gaji kecik tapi hidup penuh keberkatan. tahniah la pada kaka ipar saya dan pekerja2 tol yg lain2.

Anonymous said...

puak2 PKR ni tau ka?? satu tahun PLUS terima panggilan di pusat panggilan PLUS kurang lebey sebanyak 450,000 panggilan, termasuk eksiden, komplain, pujian, dll. satu hari PLUS terima beratus aduan kemalangan, bayangkan kalau setiap kemalangan ini tidak ada siapa yg tolong. lebuhraya akan terlalu sesak, jem dan tidak terurus. org ramai akan marah, perjalanan yg sepatutnya 2 jam jadi 6 jam. bayangkan.

Anonymous said...

highway toll ni dah jadi trend....kat mana2 pon ada skrg, lu pi kanada, US, UK, europe, jepon, Aussie...seme ada....apa nak herann...

ekekekekke.... masok toilet nak tgk totey sendiri pon kene bayo 50sen, apa hal lu lalu jalanraya yg selesa nak preee..... ekekekekek....

bahaloll punya nuar jubo...

Anonymous said...

AES di jepon lg terokk, boleh bertukar2, sekejap 90km/hour sekejap tukar 110km/hour. lepas tu signboard amaran AES pon takdak, chehhh. nasib bekk aku duduk msia.

Anonymous said...

janji kempen pr semua nak turun... semua nak hapus....gini lah pr tu yang kita turunkan....dengan pr...pr sekali kita hapuskan...

Anonymous said...

Ape punya bodoh punye menifesto pilihanraya...Lu orang pekerja PLUS, ELITE, DUKE dan GOMEN gua akan buang kalau gua menang ini pilihanraya. Tapi sekarang undi sama gua dulu boleh?....'Ular belit diri sendiri'.....LOL

Anonymous said...

Ape punya bodoh punye menifesto pilihanraya...Lu orang pekerja PLUS, ELITE, DUKE dan GOMEN gua akan buang kalau gua menang ini pilihanraya. Tapi sekarang undi sama gua dulu boleh?....'Ular belit diri sendiri'.....LOL

Anonymous said...

5 billion ... warhkakakkaka.... nampak sangat si rafizi lembu tak tau apa2 pasal lebuhraya.... weekekekekek... bdak2 angg bleh klentong la weiii...

Anonymous said...

skrg di bawah perjanjian konsesi yg baru mana ada lg disebut sebagai pampasan lebuhraya??? rafizi tak buat homework ka. main klentong ikut suka makbapak ko je ya.

Anonymous said...

UMNO tak pernah ambil bisness org cina. itu hakikatnya walaupon UMNO berkuasa dan berkemampuan utk rampas dan kuasai bisness org cina.

tahun 80an dulu, kjan berjaya wujudkan satu industri lebuhraya yg dikuasai oleh org2 melayu dgn diberi konsesi lebuhraya pada org2 melayu. dari situ diwujudkan peluang2 kerjaya dan berniaga sehingga ke hari ini.

betul kata anon 11.00pm. industri ini dikuasai oleh org2 melayu dari bawah sampai ke atas. tapi malangnya PKR mahu tutup. nak tau juga apa idea PKR utk ganti industri ini kepada industri lain yg akan dikuasai oleh org melayu???

nak runtuh mmg senang, tapi nak bina makan berpuluh tahun.

Anonymous said...

Elok jugak meka d buang keja sebab Tol da Free TOL da x ada.. So apa masalahnya.. Skg pun ramai sokong pakatan..sukan sangat caya pakatan..tp meka lupa periukmnasik meka di masukan taik..

Anonymous said...

Budak budak um dan uai otak kelas d bole la ko klentong rafizi.

Anonymous said...

BOLEH BAGITAU AKU...
APA KAITAN HARGA BARANG DENGAN TOL..?

Anonymous said...

rata2 pencacai pakatan x baca info2 lain cuma harakah dan blog2 pakatan je jadi rujukan...exco kedah pharolrazi(pas)sendiri dah cakap nak berjanji memang senang tapi bila nak melaksanakan tu yang payah...highway tanpa tol?nak selenggara setahun pun dah makan berjuta....modal mereka senang..kan petronas ada.....lama2 lingkup lah petronas

Anonymous said...

Anon 11:51 kenapa kamu benci sgt dgn org melayu? Kamu mentekedarah hasil duit org melayu yg membeli product kamu. Selalu bangga kamu yg naikkan ekonomi malaysia. Walhal kami lah yg memberi peluang pd kamu utk berniaga. Asyik nak soal hak melayu. Bagaimana pula kini kami nak soal hak kamu? Kalau kamu faham soal 'bersyukur' dlm konteks islam...kamu ni bangsa yg tidak bersyukur. Sebenarnye kamu lah bangsa yg mudah lupa!

Anonymous said...

Start September 2015 banyak syarikat tol laksanakan 100% elektronik.tutup lorong tunai...so macam mana tu? Ramailah pekerja akan dibuang,..klu mcm tu tutup terus lah semua tol kat Malaysia nie...time ekonomi tngah teruk nie juga nak pecat pekerja...makin ramai lah Melayu yg menganggur,,