Breaking News
Loading...
September 27, 2013

Info Post

Pada 15 September lalu, akhbar Nanyang Siangpau memaparkan pendapat tulisan individu bernama Phang Sin Cai yang mahu 'selarikan' sejarah orang Cina di Tanah Melayu.

Timbul persoalan apakah tujuan sebenar artikel itu disiar dan dikongsikan kepada umum.

Penulis itu membuat hujah persatuan Cina perlu 'menyelaraskan rekod sejarah' untuk tatapan generasi muda Cina khususnya di sekolah-sekolah vernakular, umpama rekod sejarah yang diajar di semua sekolah kini salah dan perlu 'diubah suai', dan penulis itu cuba mengetengahkan 'pejuang daerah Setiawan' ketika isu Chin Peng mahu 'pulang' ke kampung halamannya itu menjadi perdebatan ramai.

Jika benar ini antara cara halus mengubah sejarah untuk 'menjadikan' orang Cina sebagai bumiputera, maka ia dengan sengaja cuba mengabaikan fakta melayu bumiputera hanya untuk penduduk kepulauan Nusantara (Malay Archipelago) dengan sejarah cara hidup serta penempatan ribuan tahun, bukannya mereka yang berhijrah ke rantau ini 'ratusan' tahun dahulu.

Artikel penuh klik sini

11 comments:

Anonymous said...

bangsat punya cina tak sedar diri mereka tu pendatang yang di bawak oleh british. mereka dulu datang ke tanah melayu hanya sebagai kuli lombong, tukang angkat najis di rumah-rumah residen british dan kalau perempuan pula mereka jadi hamba seks kepada tuan-tuan mereka.

Anonymous said...

Bangsa Cina ini adalah satu bangsa yang paling rasis..bangsa yang paling berpuak puak..bangsa yang paling sanggup berbuat apa sahaja untuk bangsanya walaupun terpaksa membunuh..jika ditakdirkan berlaku lagi peristiwa 13 Mei..maka bangsa ini seluruhnya wajib dibunuh..tidak boleh ditinggalkan walau seorang pun hidup..barulah negara ini akan aman dan damai

Anonymous said...

umno celaka yg membawa cina dan paria masuk malaysia.

celaka juga sesiapa sembah bn.

melayu umno low class

Mat13 said...

Aku sokong ini Semua sebab umno bawa masuk cinabeng nilah membuatkan orang melayu PAS terpaksa jilat pungguk apek ni.....hahaha

Anonymous said...

anon 8:38 & 9:06pm, lu jgn bikin TEMBERANG BABI luaaahhh! PENJAJAH British-Zionis GANAS KAPIR laknat yg. bawa si PENDATANG CINA/INDIA, dipaksa ke ats umat Islam/Melayu!

lu ini asyik baca PORNO LUCAH aahhh - sebab itu agaknya lu ni BANGANG sgt, mcm KERBAU KURAP! Atau sebab lu lahap itu BABI punya KANGKANG dan mabuk minum KENCING BABI aahhh?!

Anonymous said...

Bah. Pertama:

Di Selangor dan P. Pinang, PEMBELAAN mesti segera dilakukan, terhadap Bumiputera Islam/Melayu MISKIN, termasuk kpg. nelayan Islam/Melayu PUSAKA kita nenek moyang kita dari sebelum diJAJAH KAPIR GANAS British-Zionis laknat lagi(kpg-kpg sawah padi juga disasarkan dgn.pembuangan najis BABI dan sisa kimia kilang/penternakan udang,) yg. makin TERHALAU/TERTINDAS di P. Pinang dan Selangor; SEDIH betul! Ini memang perancangan amat DAJAL, disyaki dari puak SYAITAN BUAS Kristian Zionis DAP/PKR [dan sekutu PAP-Barat-Israell mereka – juga disyaki utk. MENGKRISTIANkan Selangor dan P. Pinang (juga Sabah/S’wak) utk- jadi satu lai S’pura]! Lihat di -

1. http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130927/dn_12/Seharian-di-laut-pulang-tangan-kosong, Seharian di laut pulang tangan kosong:

PULAU PINANG 26 Sept. - Pencerobohan bot pukat tunda ke kawasan nelayan pantai yang semakin berleluasa menyebabkan kehidupan keluarga pasangan nelayan Mohd. Ismail Lai Abdullah dan Siti Fatimah Abdullah, 51, menjadi semakin rumit.

Apa tidaknya, walaupun seharian di laut, hasil yang diperoleh ialah sekitar RM15 sahaja, malah terpaksa pula membayar kos minyak serta kos-kos lain seperti pinjaman daripada persatuan nelayan.

Lebih teruk, ada kalanya mereka pulang tangan kosong....."Jika dahulu nelayan pantai boleh mendapat hasil tangkapan sehingga mencecah RM100 sehari, namun, kini kami hanya boleh memperoleh sekitar RM15 ke RM30 atau lebih teruk pulang tangan kosong.

"Malah, ada kalanya kami terpaksa menanggung kerugian kerana pukat hilang atau rosak dilanggar pukat tunda," katanya ketika ditemui di jeti nelayan Gertak Sanggul di sini baru-baru ini.......Sementara itu, Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), S. M. Mohamed Idris berkata, dianggarkan 4,000 nelayan pantai di Pulau Pinang terjejas pendapatan mereka akibat kes pencerobohan terbabit.

"Di Pulau Pinang, nelayan yang banyak terjejas ialah mereka yang berada di bahagian Barat Daya iaitu mereka di sekitar Pulau Betong, Sungai Pinang, Pantai Acheh dan Jalan Baru," ujarnya......

2. Di http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130927/dn_11/Bot-pukat-tunda-kebal-kaut-hasil, Bot pukat tunda 'kebal' kaut hasil, Oleh AZRAI MOHAMMAD:

PULAU PINANG 26 Sept. - Kegiatan pencerobohan bot pukat tunda di kawasan kurang sembilan kilometer dari pantai atau dikenali sebagai Zon A di seluruh negara dilaporkan semakin berleluasa sehingga menjejaskan pendapatan ribuan nelayan kecil.

Malah seperti sudah 'dibeli', pihak berkuasa pula langsung tidak mampu melindungi nelayan-nelayan tradisional yang menjadi mangsa sejak bertahun-tahun lalu.

Laporan demi laporan yang dibuat nelayan pantai pula telah 'dibakulsampahkan' tanpa sebarang tindakan tegas daripada pihak berkuasa.

Siasatan Utusan Malaysia selama dua hari di tiga perkampungan nelayan iaitu di Sungai Batu, Gertak Sanggul dan Pulau Betong di sini baru-baru ini, jelas menunjukkan peraturan itu tidak dipedulikan.

Ketua Unit Nelayan Pulau Betong, Arshad Omar berkata, setiap kali bermesyuarat bersama nelayan, alasan yang diberikan pihak berkuasa ialah mereka perlu menjaga isu yang lebih besar di perairan negara.

"Malah, ada juga yang memberi alasan mereka sudah tiada aset bagi mengawal kes seumpama itu," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini......Malah, rata-rata nelayan yang ditemui juga mendakwa, apabila ada rondaan dilakukan oleh pihak berkuasa, kumpulan itu akan menghilangkan diri seolah-olah sudah menghidu lebih awal pergerakan pasukan tersebut.

Lebih malang, ada antara nelayan terbabit mendedahkan mereka 'dikacau' oleh pihak berkuasa sekiranya membuat laporan terhadap kegiatan tersebut.....

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

Anonymous said...

Bah. kedua:

Kita mahukan pejuang Islam/Melayu UMNO yg. BERANI dan TULEN, seperti zaman Allahyarham-Allahyarham Pendekar Hang Tuah, Dato' Maharaja Lela, Dato’ Sagor, Datu Mohamed Salleh, Tun Abdul Razak, Tun Dr. Ismail dsbnya!

Lihat di http://www.utusan.com.my/utusan/Politik/20130916/po_04/Pusat-boleh-halang-DAP-tindas-rakyat, Pusat boleh halang DAP 'tindas' rakyat, 16/09/2013:

PULAU PINANG 15 Sept. - Kerajaan Pusat diminta menggunakan kuasa melalui Warta Kerajaan yang diwujudkan pada 1971 dengan mengarahkan kerajaan DAP Pulau Pinang mematuhi peruntukan di bawah perkara berkenaan.

Penasihat Koperasi Nelayan Bahagian Tanjong Berhad, Wan Zaharizan Wan Zan berkata, perkara itu perlu memandangkan perkembangan terkini di negeri ini menyaksikan kelulusan tebus guna tanah oleh kerajaan negeri didakwa semakin menekan kehidupan nelayan dan rakyat miskin.

Menurut beliau, akta berkenaan diwujudkan Perdana Menteri kedua, Tun Abdul Razak yang prihatin dengan kehidupan nelayan.

Dalam konteks di Pulau Pinang, tambahnya, warta itu penting kerana memperincikan hampir keseluruhan kawasan di bahagian pulau bagi menjaga kebajikan nelayan.

"Apa yang menjadi masalah apabila kelulusan diberikan kerajaan negeri kepada pemaju untuk menebus guna tanah laut, nelayan hilang mata pencarian kerana jeti pendaratan ikan musnah. Tanah yang ditebus itu pula kemudiannya dimajukan untuk projek perumahan mewah mencecah nilai jutaan ringgit yang tidak mampu mereka beli," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Bijak nya ahjibgor mansuhkan ISA dan EO..semuga pkm muncul semula masa tu da terlewat..bukan terlieat..nanti bang non angin..

Anonymous said...

Ahjib gor dan hisham amaran yang mengikut telunjuk cina suruh hapuskan isa dan eo. Nasib baik tak ada pencabar najib untuk jawatan presiden kalau tidak aku akan pastikan ahjib gor tertonggeng.

Anonymous said...

Kaum cina di Malaysia rasa nya tak lah bijak sangat untuk mengatur satu rencana long term untuk menyesat minda orang ramai dengan mengada-adakan cerita dongeng dan penyelewengan fakta. Kaum yang telah berjaya memutar sejarah dan fakta untuk kepentingan mereka tidak dan tidak bukan adalah kaum YAHUDI dipelopori oleh hos dia ia itu America. Tidak hairan lah banyak taktik saikologi dan saraf telah kelihatan di Negara kita. Orang melayu dan kerajaan perlu ambil tindakan segera untuk membenteras aktiviti dan kegiatan (dalam pelbagai cara dan unsur). NGO-NGO tolong lah kerajaan untuk memerangi dakyah dan penipuan ini. Sumber penipuan perlu dipastikan dan dicantas segera. Sejarah akan berubah sekiranya pengkhianat mendapat kuasa. Ada sekor hantu liwat tua dah "ubah" rupa untuk kelihatan muda....untuk bertanding lagi di PRU14. Rupa boleh "ubah" jadi muda.....kalau ALLAH nak ambil, mampu jugak. Semoga ALLAH melindung dan pelihara Malaysia dan Islam.

Anonymous said...

orang cina di Malaysia ini sudah masuk tahap terlampau paling amat sangat sangat jahanam.!!! ...dan boleh disamakan dengan taraf iblis dan syaitan laknatullah.!!!!!!!