AirAsia Syarikat Penerbangan Paling Kurang Ajar Dan Tiada Sifat Kemanusiaan...

Masih ingat lagi peristiwa seorang ibu yang di tinggalkan bersama bayinya di vietnam kerana tidak dibenarkan menaiki pesawat airasia...???


Jika dibuat satu kajian, mungkin kita akan mendapati Air Asia merupakan syarikat paling kurang ajar di Malaysia. Jika semalam kami mengulas sikap biadap Air Asia sehingga mendapat teguran Perdana Menteri, petang ini mereka terpaksa memohon maaf dan menarik balik majalah majalah dalam pesawat miliknya, Travel3Sixty.

Pagi tadi beberapa penumpang Air Asia memuat naik petikan sebuah artikel di dalam majalah terbabit yang dikritik sebagai tidak sensitif dengan tragedi MH370.


Menurut pengguna Air Asia yang memuat naik melalui akaun Twitter @Shamilf.Petikan itu berbunyi:


Pengerusi Eksekutif kumpulan Datuk Kamarudin Meranun yang juga penerbit majalah terbabit berkata dalam satu kenyataan, bahawa mereka akan turut mengambil tindakan disiplin ke atas kumpulan editorial majalah berkenaan.

“Saya dengan rendah diri dan penuh kesal ingin memohon maaf di atas sebarang rasa kurang senang yang timbul ekoran artikel ruangan Pilot’s Perspective di dalam isu terkini majalah Travel 3Sixty,” katanya.

“Keratan ini merupakan ruangan bulanan yang ditulis oleh Kapten Lim Khoy Hing, seorang juruterbang bersara yang bekerja dengan AirAsia selain pernah bekerja bersama Malaysia Airlines. Beliau banyak menulis buku mengenai dunia penerbangan.

“Kapten Lim menyumbang artikelnya beberapa bulan lebih awal sebelum majalah dicetak. Malangnya, tanpa apa-apa niat, artikel pada keluaran kali ini membincangkan mengenai sistem GPS dan Radar, dimana sebenanrnya ianya telah dicetak sebelum tarikh pengeluaran,” kata Kamarudin dipetik Astro Awani.

Tindakan menjadikan MH370 ini sebagai bahan iklan tulisan bukan kali pertama, beberapa minggu lalu masyarakat dikejutkan dengan laporan suara.tv mengenai penggantungan tugas juruterbang Air Asia X yang mendakwa kerajaan telah menyembunyikan bertan-tan maklumat mengenai pesawat MH370 hanya merupakan cerminan pemikiran kakitangan dan kepimpinan syarikat tersebut. [Lihat artikel mykmu: Air Asia X – Dari CEO Sehingga Juruterbang Memang Bangsat, Pemimpin UMNO Juga Yang Bodoh?


Menghina Jururawat

Pada Februari 2014, Air Asia memohon maaf apabila iklan mereka di ruang belakang kerusi penumpang dalam pesawat Air Asia memaparkan petikan yang dianggap menghina profesion jururawat.


Iklan yang ditampal pada belakang tempat duduk penumpang itu berbunyi, “You want your momma, because you are in the hospital with lousy nurses” (Anda mahukan ibu, kerana anda berada di hospital bersama jururawat yang memberikan layanan buruk).

Ayat ini sebenarnya digunakan bagi mengiklankan pakej perlindungan Tunes Insurance Malaysia. Bagaimanapun ia disiarkan dengan cara menghina jururawat menimbulkan kemarahan orang ramai. Ini menyebabkan Air Asia terpaksa memohon maaf kepada Persatuan Jururawat dan orang ramai.

Hina Utusan Malaysia


Nasi Lemak Lengkap Sidir MAS

Banyak lagi jika mau disenaraikan sikap melampau Air Asia ini ini termasuklah pada Februari lalu mengiklankan “Nasi Lemak Lengkap” sebagai menyindir MAS.

Isu nasi lemak telanjang ini timbul apabila seleberiti Masakan negara, Chef Wan yang tidak berpuas dengan hidangan Nasi Lemak MAS menggelarkan nasi lemak itu sebagai ‘telanjang’ kerana hanya mengandungi nasi dan sambal, iaitu tanpa kacang, timun dan ikan bilis, berdasarkan gambar yang dimuatnaik di akaun Instagramnya.


Tidak cukup itu mereka memperbodohkan orang ramai pula apabila memaklumkan kepada Astro AWANI bahawa tujuan iklan itu bukanlah untuk membidas mana-mana pihak.

Dalam kenyataan rasmi oleh jurucakap mereka, katanya tujuan iklan tersebut adalah untuk memberitahu orang ramai bahawa masih ada nasi lemak yang sedap atas penerbangan.

“Isu nasi lemak sedang hangat buat masa ini dan iklan AirAsia itu untuk mengingatkan pengguna bahawa ada nasi lemak lengkap yang dihidangkan 35,000 kaki di udara dalam semua penerbangan AirAsia,” kata kenyataan tersebut.

Comments

Anonymous said…
Tolong masuk kan juga kes tidak bertanggung jawab staff AA semasa ada sorang kanak-kanak yang tidak dibenarkan naik pesawat AA di Vietnam balik KUL kerana ada bekas pulih sakit campak. Kesudahan kanak-kanak dan ibu balik melalui pesawat MAS. Dan jugak huru hara pesawat AA tidak angkut penumpang di Filipna.
Anonymous said…
Air asia ada sifat - sifat KURANG AJAR, macam tauke2 dia.......
Surrhead said…
AA pandai spin, mcm menteri2 umno jugak....
Anonymous said…
A Asia tu bukan produk Malaysia ke?

Dimana pi patroitisma anda?

Pasal dia keling yang ni duk mengkritik ke?
Anonymous said…
Nasib baik aku dah mulakan dr thn lepas

BUY AIRASIA LAST !!
Surrhead said…
anon 2:48 PM.....tak payah risau pasal AA....dia org survivors...Tony beli company yg tgh rugi 40juta dan tukar kepada untung. ( Fernandes mortgaged his home and used his personal savings to acquire the company, comprising two Boeing 737-300 jet aircraft and debts of US$11 million (RM40 million), for one ringgit (about 26 US cents), and transformed it into an industry player. One year after his takeover, AirAsia had broken even and cleared all its debts....http://en.wikipedia.org/wiki/Tony_Fernandes....Skrg ni, umno nak cuba control AA, sebab AA tgh untung ma. umno pun nak syer ketuanan dia le - nak masyuuk tanpa buat kerja. AA ialah Malaysian Success story....Tony tau handle umno vultures
Anonymous said…
OI SIALhead, lu ni P ENJILA TJUBOQ si toni aaahh? Aiya, manyak JIJIK lu si PUNDEK!
Anonymous said…
AirasiaGAYgilaPELACURMINISKIRTKAPIR ni tentulah ANGKUH - kan geng kongsinya dari. Barat-ZIONIS! BANGSAT - tak sedaq diri; patut diHALAU saja dr.Tanah Melayu ni!

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID