Breaking News
Loading...
April 13, 2015

Info Post

Tentera udara Indonesia, TNI-AU semakin hampir untuk memilih Su-35 sebagai pengganti kepada skuadron pesawat F-5. 

Walaupun pesawat F-5E/F masih digunakan lagi oleh Skuadron 14 TNI-AU, dijangkakan khidmat pesawat itu tidak akan digunakan melebihi tahun 2017. 

Perbincangan telah dilakukan dengan pihak Russia untuk membekalkan sebanyak 16 buah pesawat Su-35 untuk TNI-AU.

Manakala di negara kita, skuadron pesawat F-5 TUDM yang telah ditamatkan perkhidmatannya, tidak ada khabar berita ianya akan diganti.

Masih belum lagi dengar khabar berita tentang pembelian pesawat MRCA terbaru bagi mengantikan pesawat MiG-29 yang telah di tamatkan tempoh perkhidmatannya sebelum mendapat pengganti yang baru...

Ini bermakna, sudah dua skuadron telah di tamatkan perkhidmatan, skuadron MiG dan F-5...

Mungkinkah pertahanan udara negara kita hanya bergantung kepada dua jenis pesawat Sukhoi-30MKM dan F/18 Hornet sahaja...??

10 comments:

Anonymous said...

Nak beli cam mana admin. Duit negara dah habis dekat 1mdb. Silap hari bulan duit epf tu pun 1mdb dah sebat. tu psl tetiba je epf kata umo 60 tahun baru boleh keluar duit pencen. Tak sempat nak rolling duit yg bg kat 1mdb yg dah ghaib.

Anonymous said...

kpd anon bangang 1:42 kat atas,
Kalau beli puak2 kau kata membazir & ada unsur2 rasuah.. bila tak beli puak2 kau kata duit negara dah habis sebab skandal itu ini.. kesimpulannya puak2 kau sentiasa je nak membangkang.. dasar manusia bangang!

Anonymous said...

x pyh ckp,sdgkan helikopter nuri yg da berkarat tu pun masih tudm pakai..najib beli jet baru kerajaan tapi helikopter cat baru je...

Anonymous said...

betul tu..dia org kata 1MDB ada duit (pinjaman) 42 billion..leh wat beli jet tu..tapi..kalau ada duit sebanyak tu..Tun tanya..kenapa perlu pinjam tambahan sebanyak 1 billion kalau tak salah...untuk membayar interest pinjaman..knp tak guna jer duit 42b tu utk bayar interest..bayar 1b...ada 41b balance..ni kena tambah lak 1b..pinjaman tambah jd 43b...huhuhu

Anonymous said...

beli kapalterbang remote control sudah.

Anonymous said...

nilai asset kurang dari nilai pinjaman wei.. nak buat macamana..? macam beli proton saga tapi bayar loan harga inspira.. tak larat la nak bayar bulanan..

Anonymous said...

Jangan bimbang kawan kawan.......mat maslan kan ade!!! Boleh turun harga dgn gst lagi! Kita naikan gaji menteri dulu kemudian baru kita beli jet. Lagi pun injin jet f5e dulu dah dikembalikan, kita pasang je kat mig29. Kalau musuh durjana serang juga, kita hantar hasan malek, biar musuh tercirik ketawa, baru diorang tau! Me'sia ada banyak bom wow! Yg paling kuat bom bio, dipanggil bom raja lawak menteri kangkong (Rlmk) type Hasan malek, type mat maslan, type mail sabri dan tercanggih type mat monggol.
Type mat monggol boleh lenyapkan 42 billion wow!

Jeneral jentoya

gabenor johor said...

Bebaskan anak didik dan kesayangan Tun M bernama Anwar Aljuburi aje sure seatle masalah ni.

Anonymous said...

jangan layan pembangkang2 ni..mereka dah berotak sewel..dah tak boleh lagi berfikiran waras..otak2 mereka telah tercemar..harap jauhi mereka sebelum berjangkit...

Anonymous said...

Anon 2:32

Sbg penjilat dub*r najib yg tegar...
Itulah bezanya antara kerajaan yg bagus (good governance) dgn kerajaan najib lemah aka byk alasan...
Kalo duit byk,knp x beli sj??
Xkan asyik tunduk dgn pembangkang??
Habis ms zaman mahathir tu selamba jer beli,buat pembangunan termasuk opis di putrajaya tu walopon mcm2 kena kutuk...last2 rakyat nmpk jugak...pembangkang dulu nk jual sekarang nk tawan!!
Buatlah benda yg betol..org xkan marah...
Ini x,kata xde duit tp beli jet lain pulak??
Nuri cat baru sj??
Soalan 1mdb x terjawab,kwsp nk sebat duit lg...
Nmpk x benda simple rakyat nmpk??
Mmg itu beza najib & mahathir...