Breaking News
Loading...
April 3, 2015

Info Post
"RHEEL Raza 60, mengimamkan sembahyang Jumaat di pusat pendidikan Islam Oxford yang diketuai Hargey tidak lama dulu"

Seorang ahli akademik akan meneruskan rancangan merasmikan apa yang dipanggilnya ‘masjid terbuka’ hari ini.

Masjid berkenaan, menurut pengasasnya, Dr Taj Hargey, profesor di Pusat Pendidikan Islam Oxford di Britain, akan dibuka kepada semua orang termasuk yang bukan Islam dan gay.

Menurutnya, dia tetap meneruskan rancangan membuka masjid itu walaupun menerima ancaman daripada pelbagai pihak. Dalam kenyataannya kepada akhbar The Cape Times, Hargey berkata, sudah tiba masanya untuk melancarkan ‘revolusi agama’ sesuai dengan revolusi demokrasi di Afrika Selatan dan masjid itu akan dibuka kepada semua orang, termasuk gay untuk bersembahyang di situ.

Ceramah yang akan diadakan bersifat progresif, berilmu dan sama rata.

Wanita akan dibenarkan menjadi imam sementara golongan gay dan bukan Islam dialu-alukan datang.

“Ada yang ancam membunuh saya kerana masjid ini. Tetapi saya tak peduli,” katanya.

Masyarakat Islam Cape Town menyelar masjid itu dengan sebahagiannya menyifatkan Hargey sesat dan menyesatkan.

Majlis Islam Afrika Selatan (MJC) tidak mempunyai kuasa terhadap masjid itu. Timbalan Presidennya, Riad Fataar memberitahu wartawan, pihaknya sudah memulakan siasatan terhadap masjid berkenaan. Riad juga memberitahu, dia menganggapnya tempat ibadah, bukan masjid.

“Apa juga yang bertentangan dengan Islam, akan mendapat kecaman daripada MJC,” kata Riad.

Sementara itu, Hargey berkata, masjid yang terletak di Wynberg itu, tempat dia dilahirkan, akan dirasmikan jam 1 petang hari ini. Azan akan dilakukan dalam bahasa Inggeris dan Arab sementara khutbah dalam bahasa Inggeris keseluruhannya. Wanita pula dipelawa solat sama saf dengan lelaki. 

Menurut Hargey, dia akan membaca khutbah sulung dan topiknya berkait dengan kewujudan bersama Kristian dan Islam. Dia menjangka 300 orang akan hadir pada majlis pembukaan itu.


Umat Islam Afrika Selatan bercadang berarak ke masjid berkenaan untuk mendesaknya ditutup sama sekali. - Agensi

6 comments:

Anonymous said...

Dr Taj Hargey is the Imam of the Oxford Islamic Congregation and the Director of the Muslim Educational Centre of Oxford not the Oxford Centre of Islamic Studies.

Please correct the factual error.

Anonymous said...

This place of congregation must not be called a mosque. It's a congregation of mixed group of people that are not true muslim. Don't insult the muslim community by calling it a mosque. Hope the authority can take note.

Anonymous said...

ni mesti darah campuran yahudi...

Anonymous said...

Semua perkara kau kaitkan Anwar. Apakah kau tidak tahu dosa pahala.Buat buatlah bertaubat.

Anonymous said...

Nko tak takut ke rentung macam jj.........akibat bersubahat dgn fitnah amno dajjal! Takyah c4 pun boleh rentung......xyah sugul la najib, Di kubur nanti buntut saiful akan dakwa nko......" Kenapa nko c4 buntut aku tapi tuduh org lain, satu dunia sudah ketawa sama aku kerana 3 hari nko paksa aku kemut".

Melayu ada macam2 beb, melayu jawa, melayu siam, melayu banjar.......tapi yg paling bingai sekali ialah melayu hindu macam parpu kari.....kah kah kah! Mati kalu bakar sampai rentung!

Anonymous said...

utk anon2 penjilat tegar nuar berahim, ketahuilah bahawa anuar sgt sapot geng2 lgbt. kalo tak, takkan ambiga bleh jd kawan baik dia. dahla da didapati bersalah kat mahkamah meliwat. maka betullah apa yg det tulis tu. manakala suma org tau golongan lgbt menanti2 bila pakatan nak berkuasa. sbb pkr dan dap mmg jaga sangat2 golongan ni. sbb tu seboleh mungkin tak mau hudud yg geng mimpi lain iaitu pas bawak.

jentayu