Breaking News
Loading...
July 8, 2015

Info Post
Korang baca berita ini...

Kesemua MyKad yang didakwa dijual kepada warganegara China seperti dilaporkan dalam sebuah akhbar hari ini adalah palsu, kata Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), Datuk Sulaiman Keling.

Dalam satu kenyataan hari ini, beliau berkata, semakan rekod JPN mendapati maklumat seperti nombor kad pengenalan, gambar dan cap jari pada MyKad yang terlibat dalam laporan tersebut tidak wujud.

“JPN mengesahkan semua MyKad yang terlibat dalam laporan akhbar bertajuk ‘RM1.3 juta Beli MyKad’ adalah palsu dan tidak dikeluarkan oleh JPN,” katanya.

Laporan akhbar hari ini menyebut Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyerbu sebuah hotel di Kota Kinabalu, Sabah baru-baru ini dan menahan tiga individu yang sedang memproses MyKad baharu untuk seorang ahli perniagaan warga China.

Sulaiman berkata, semua kesalahan itu adalah mengikut Akta Pendaftaran Negara 1959 (Akta 78) dan Peraturan yang merupakan perbuatan jenayah dan boleh ditangkap.

Jika sabit kesalahan akan dikenakan penjara tidak melebihi tiga tahun atau denda RM20,000 atau kedua-duanya sekali.- BERNAMA

Kalau tak silap sepuluh tahun dulu, Visa on Arrival (VoA) bagi pelancong cina masih belum di perkenalkan lagi, 50 ribu pelancong cina masuk malaysia dan keluar-keluar...

Itu kita cerita tahun 2005, bagai mana pula sekarang?

Setelah VoA di perkenalkan, agak-agak korang la, berapa yang masuk dan berapa pulak yang keluar...???


Inilah salah satu sebabnya kenapa pengundi cina meningkat berkali ganda, semua orang tahu, cina malaysia nie, buakannya pandai buat anak, paling-paling ramai pun anak yang mereka mampu buat adalah 2 paling tinggi 3, jadi bagaimana jumlah pengundi cina boleh meningkat dalam dua pru lepas? 

Seseorang itu kalau nak daftar mengundi hanya perlu menunjukan mykad dan mykad itu tak akan di scan oleh pihak spr, so bayangkan kalau seorang pendatang cina, membeli mykad, kemudian dia pergi mendaftar mengundi, rasa-rasa korang la lulus ke tidak pendaftaran dia tu? seratus peratus akan lulus dan dia layak untuk mengundi...

Itu sebap kenapa pentingnya penggunaan biometrik seperti yang pernah spr cadangkan dulu...

Inilah puncanya kenapa dap melalui pakatan bermati-matian membantah penggunaan sistem biometrik...

Ini belum cerita bab cina yang dah mati tapi tak di laporkan kepada jabatan pendaftaran, mykad si mati itu tak di serahkan semula kepada pihak berwajib dan mykad orang yang dah mati bertukar hak milik di berikan kepada pendatang asing...


Boleh nampak tak permainan mereka kat situ...??? artikel ini ada kaitannya dengan video yang akan akan aku publish jam 1 petang nanti...

8 comments:

Anonymous said...

Kerajaan kena tegas supaya SPRM guna biometrik dalam pilihan raya akan datang, samaada PRU, PRN atau PRK. Kerajaan juga patut menarik balik pemberian VOA, pemansuhan caj visa kepada pelancung Cina dan Malaysia sebagai rumah kedua kepada orang asing. Biarlah Malaysia x jadi negara maju asalkan rakyatnya hidup senang, aman damai dan tenteram.

Anonymous said...

Pembatulan:.......menarik balik pemansuhan caj visa kepada pelancung Cina..........

Anonymous said...

Kedahan

Aku pi Pantai Cenang dan buat foor massage.. kedai nak tutup dah, tapi aku nak urut gak.. dan minta lelaki.. bos dia call dalam 15 minit baru tukang urut mai.. mula-mula dia urut takut takut.. then aku start sembang.. tahulah aku dia dari China. Sembang punya sembang dia sendiri termengaku yang dia tak de permit.. bos tak bagi balik sampai lah PRU (PRU 13 yang lepas).. aku tanya why? dia senyum je.. imigresen..? aku tanya.. dia senyum juga... Adakah ini antara China yang turut disuruh mengundi pakai IC Palsu?

itu di Langkawi tuh.. kalau Langkawi pun jumlah pengundi cina meningkat.. mesti claim di atas ada asas.. cer check tengok jumlah pengundi Cina pada PRU 11, 12 dan 13.. adakah ada peningkatan.. tak yah jauh.. cek Langkawi jer dulu..

Anonymous said...

Maybe spr dan jpn bekerjasama, mesti ads yg x kenaa ....

tobeng said...

SPR kena jawab kenapa taknak buat sedangkan ini langkah yg paling berkesan untuk mencegah penipuan pengundi asing.Takkan disebabkan pembangkang spr kena ikut saja kehendak mereka.

Bukan rahsia lagi taktik cina dan mungkin juga india menambah bilangan bangsa mereka di Malaysia.Tapi setakat ini tidak ada langsung tindakan diambil oleh KDN.Bayangkan berapa ratus ribu atau juta warga2 asing yg sudah menjadi warga Malaysia secara haram.Patutlah semakin ramai bangsa2 asing ini yg tak tahu bercakap Melayu,ditambah dgn sekolah2 perkauman yg tumbuh bak cendawan selepas hujan.

Anonymous said...

Mereka mengalih isu 40 ribu bangla..tapi ingat mereka dap ada 100ribu warga chaina siap sedia utk mengundi...melayu yg boddow...

Anonymous said...

Kita terlalu fokus pada muka bangla utk ditangkap pada pru13..sehingga kita terlupa utk fokus pada muka cina dari china utk ditangkap..apa yg aku perasan ramai jugak muka cina china pru13 lalu..

Anonymous said...

Dap memang hebat bab menipu...