Akhirnya Kapal Coast Guard China Berambus Keluar Dari Perairan Negara Kita...


laporan awal oleh Dzirhan di IHS Jane's

Kapal Coast Guard China yang berlabuh di Beting Patinggi Ali akhirnya terpaksa meninggalkan kawasan tersebut disebabkan rondaan TLDM dan APMM dan juga bantahan diplomatik yang berterusan. Perkara ini di kesan berlaku semasa Sidang Kemuncak ASEAN baru2 ini. 

Tentera kita juga dah musnahkan struktur kayu yang China dirikan di atas beting tersebut.

Datuk Seri Dr. Shahidan Kasim menyatakan TLDM dan APMM meningkatkan operasi rondaan dari 269 hari pelayaran pada 2014 ke 345 hari pada tahun 2015. 

Aset Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) bagi melakukan rondaaan untuk mencegah pencerobohan kapal pengawal pantai China di kawasan Beting Patinggi Ali juga akan di tambah.

MMP cadangkan mana2 nelayan dan pelaut awam yang singgah ke Beting tersebut... bawak simen dan pacak tiang bendera Malaysia di situ. 

Jangan tunggu gomen dan jangan takut jika kapal2 china datang mengganggu.
Ini kerana buat ketika ini, sebanyak 17 kapal Maritim Malaysia yang berada di Sarawak, Labuan dan Kota Kinabalu dipertanggungjawabkan untuk rondaan bergilir di kawasan tersebut dan mampu digerakkan ke lokasi dalam tempoh 30 minit selepas menerima aduan.

Jangan takut kita lawan

Sumber: MMP

Comments

Anonymous said…
B2 amerika dh ready nk bom reef buaatan China.

Tamak mcm babi tonyok..
Kalau China menjajah dunia tiada kebebasan..semua kena sembah mao Zedong.

British menjajah lagi baik daripada komunis babi.
Gabenor johor said…
islam menjajah dunia lg baik
Anonymous said…
struktur yang dibina china di batu beting petinggi (James shoal) masih ada, siapa kata binaan kayu askar china itu sudah dimusnahkan?

pulau kecil itu , secara tradisi adalah tempat para pemancing dari sarawak berlindung dan berehat, tempat para nelayan berlabuh dan memasak serta tidur , jarak dari pantai sarawak hanya 80 batu nautika,
china telah menambak pulau itu 500 kali ganda besar dari saiz asal, sehingga boleh buat landasan kapalterbang, siap ada quaters lagi, china buat semua itu hanya dalam masa 8 bulan , tanyalah para pemancing dari sarawak , tanyalah para nelayan disana , mereka lebih arif kerana mereka sudah terlalu sering dihalau oleh kapal2 china apabila mereka menghampiri pulau itu , malah kapal NAVY kita juga diprovokasi , sedangkan kapal kita pun dicabar apakan sangaat dengan kapal nelayan ?

china masih bertapak di James shoal, landasan mereka masih ada, quaters mereka semakin canggih , menara kawalan pun ada, penerima satelit pun ada, jangan harap china akan mengalah dengan mudah kerana china juga ada perkiraan strategik tersendiri atas beberapa faktor ,

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID