Breaking News
Loading...
December 14, 2015

Info Post

Pengawal pantai negara china telah menceroboh masuk ke dalam perairan negara kita...

Perkara ini bukan baru berlaku, dah dekat 2 tahun puak-puak nie buat kerja menceroboh laut kita... baca sini

Kalau dulu mereka hanya berlabuh di sekitar beting patinggi ali kira-kira 84 batu nautika (155.6 kilometer) dari perairan miri sarawak...

Kini mereka semakin hampir dengan pantai bintulu sarawak...

Kalau dulu kehadiran mereka tak nampak pasal jauh, kini mereka sudah ada depan mata kita...

Sudah la menceroboh laut kita, nelayan kita yang nak tangkap ikan pon di sekitar kawasan itu pun mereka halau, seolah-olah perairan malaysia milik mak bapak dia...

Apa nak jadi nie... sampai bila kita nak biarkan negara asing ceroboh negara kita...

Apa tindakan kementerian luar dan wisma putra? takan nak hantar memo bantahan tiap-tiap minggu lagi kot?

Apa tindakan TLDM, TUDM dan APMM? 

Negara china kini di percayai dalam proses untuk claim semua pulau dalam kawasan laut cina selatan, asal ada pulau atau daratan dalam laut cina selatan, mereka akan claim itu hak mereka...

3 comments:

Anonymous said...

Ini baru kena buku dengan ruas. Hari tu masa kiram masuk zahid punya la poyo tunjuk garang sekarang aku nak tengok berani ke pahlawan jawa tu tunjuk garang dengan CCG. Dia baru hantar kapal pengawal pantai belum kapal distroyer lagi.

Anonymous said...

Itu belum ambik kira lagi pendatang yang di halalkan menjadi warga negara. Semua bandar bandar besar baik di semenanjung ataupin sabah dan serawak semua puak puak dia org kuasai...
Kalau perang nanti agak agak siapakah puak ini akan sokong?

Rahim Satria said...

Nanti dia akan kata dia tahunsapa dalang yang bawa masuk kapal pengawal pantai cina ni.
Dipenghujungnya dia akan kata....tidak akan dedahkan sebabnmasihbdalam siasatan.....atau
Itu kawasan Jabatan Hutan yang jaga.
Seperti mana kes pelarian rohingya yang kuburnya dijumpai dalam kawasan Malaysia