Isu Vape: IKHLAS Akan Saman Ketua Polis Negara, Kementerian Kesihatan Dan KPDNKK...

Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (Ikhlas) telah memfailkan permohonan injuksi berhubung tindakan sesetengah negeri yang mengharamkan penjualan ‘vape’.

Injunksi tersebut difailkan oleh Presiden Ikhlas, Mohd Ridzuan Abdullah bagi mendapatkan kepastian berhubung status perniagaan tersebut.

Menurut Peguam mewakili peniaga-peniaga Vape, Zulhazmi Zakaria berkata sepanjang isu vape ini timbul dan berlakunya rampasan, tiada pendakwaan dilakukan.

“Injuksi ini dibuat bagi meminta kepastian kerana masing-masing tidak tahu mana yang haram.

“Hanya dua kompaun, di bawah Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan dan kesalahan di bawah undang-undang pihak berkuasa tempatan (PBT) di Johor Bahru,” katanya di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur.

Mengulas lanjut, Zulhazmi berkata beliau perlu mengetahui kata putus muktamad berhubung isu vape.

“Undang-undang negeri dan Pusat pun tidak boleh bertentangan. Pusat tak haramkan vape, tapi ada sesetengah negeri yang haramkan vape.

“Kalau keputusan Majlis Fatwa mungkin terpakai untuk orang Islam, tapi tidak terpakai untuk bukan Islam,” katanya lagi.

Sementara itu, Ridzuan pada sidang medianya berkata, selain memfailkan injunksi, Ikhlas juga memfailkan saman terhadap Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar, Kementerian Kesihatan (KKM), Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi, dan Kepenggunaan (KPDNKK), dan pihak berkuasa tempatan di Johor yang terlibat merampas barangan peniaga vape.

“Hari ini kita bukan nak melawan kerajaan tapi penjawat awam yang terburu-buru ambil tindakan.

“Kita akan saman IGP, KKM, KPDNKK, dan PBT Johor Baru, walaupun kita akur titah Sultan Johor, kita dah bosan dengan tingkah laku PBT Johor ini. Sultan mengeluarkan titah peniaga perlu berhenti berniaga mula 1 Januari tahun hadapan, tetapi mereka sudah rampas barang-barang peniaga.

“Mereka rampas barang peniaga, ertinya mereka tak akur titah sultan. Pertama kita akan fail saman tuntut ganti rugi dan injunksi terhadap kerajaan negeri Johor,” katanya.

“Ikhlas tidak akan biarkan isu ini. Peniaga Melayu ini dituduh menjual dadah dan ganja sebagainya. Ini yang kita nak tuntut hari ini,” katanya.

Katanya, Ikhlas juga akan menghantar memorandum kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak atas tingkah laku Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr. S Subramaniam.

Dia berharap Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom akan menjelaskan berhubung kenyataan Majlis Fatwa terhadap pengharaman vape.

“Kita nak tahu apa sebenarnya berlaku. Tidak kaji betul-betul kemudian keluar fatwa,” ujarnya.

Sumber: FMT

Comments

Gabenor johor said…
hebat IKHLAS ini majlis fatwa yang TULUS memberikan fatwa ttg vape adalah HARAM..mereka masih nk mempertahankannya lg..esok lusa tulat nanti bila campuran cecair vape itu dicampukan dgn air kencing khinzir pun mereka akan mempertahankn juga pengusaha dan penghisap vape..perniagaan yg halal langsung tidak disokong
Anonymous said…
Betul tu! Apahal INDUSTRI ROKOK yg. diKUASAI ZIONIS-KEPARAT bleh pula beroperasi sesuka hati, TANPA diSERBU dan diHARAMkan Kem. Kesihatan?! Jadi. Kem. Kesihatan ni JANGAN nak main politik kotor - HARAMkan juga INDUSTRI ROKOK tu semua! Sedangkan ada kajian saintifik yg. memgatakan Vape jauh lebih selamat dr. rokok – lihat di http://www.umno-online.my/2015/12/23/pengharaman-vape-perlu-didasari-kajian-dan-bukti-dr-najmil/ :

Pengharaman Vape Perlu Didasari Kajian dan Bukti – Dr Najmil

Oleh Wan Hafiz Hamzah

KUALA TERENGGANU, 23 Dis

“Jelas terbukti bahawa rokok lebih merbahaya dari vape namun tidak pula ada promosi besar-besaran tentang bahayanya rokok itu. Sedangkan ada kenyataan yang saya baca daripada Pengarah Unit Kajian Kebergantungan Tembakau, Barts And The London School Of Medicine And Dentistry, Prof Peter Hajek yang menilai kajian Farsalinos yang mengesahkan menghisap vape 95 peratus lebih selamat daripada merokok.

“Begitu juga dengan kenyataan Pengetua Akademi Farmasi Malaysia, Prof. Madya Dr Mohamad Haniki Nik Mohamed yang menjelaskan secara amnya bilangan dan kuantiti bahan kimia berbahaya yang terdapat dalam wap rokok elektronik, adalah jauh lebih rendah berbanding asap rokok yang mengandungi sekurang-kurangnya 4,000 bahan kimia berbahaya termasuk penyebab kanser.

“Namun jika kerajaan tetap bertegas mahu mengharamkan penggunaan vape maka kerajaan juga mesti mengharamkan rokok selari dengan pengharaman rokok yang sudah lama diputuskan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan,” tegasnya kepada UMNO-Online di sini hari ini.....

Maka, bagi aku, pengharaman Vape ini memang sungguh MENCURIGAkan; tapi JANGAN haraplah SPRM, yg. selama ni turut MENCURIGAkan -siasat lobi industri ROKOK di Malaysia ni(tau nak SIASAT YAB PM dan IMDB memanjang)!

Nek Tempoyak.
Anonymous said…
gabenor johor, aku juga dulu BAGANG mcm kau! Tapi kemudian aku tersedaq, betul juga ckp blogger-blogger BERNAS kita - yg- kemungkinan industri ROKOK yg. dikuasai Barat/ZIONIS dan EJEN-EJEN depa kat NEGARA ISLAM kita ni, nak HAPUSkan PERSAINGAN termasuk dari Vape dan Shisya (tradisi Arab)!

Nek Tempoyak.
Anonymous said…
Sebagai seorang yang dulunya 'heavy smoker' yang sekarang sudah berhenti merokok, saya SOKONG pengharaman vape!
WTF! Masih tak cukup ke gejala2 sedia ada yang 90% anak2 melayu yang terjerumus? Nak tambah lagi dengan vape sekali?
Look at the big picture. Korang ingat vape ni tak ketagih ke? Di masa hadapan, kalau elemen2 dadah merbahaya dicampur dalam cecair untuk mengsabotaj bangsa Melayu, siapa yang rugi?
Korang tengok muka2 penyangak dalam tv tiap2 kali isu vape ni diketengahkan. Aku pun sakit hati tengok muka2 melayu bodoh mendokong anak sambil menghembus asap vape berkepok kepok. Imej apa si bapak samseng ni nak tunjukkan? Ini lah dia bangsa Melayu.Penggunaan vape, beriya iya sanggup bergolek tepi longkang nak mempertahankan.

Tapi agama dihina dan bangsa ditindas oleh dapigs, takde pulak persatuan2 nak menyaman sana sini. Baru peralatan vape dirampas, dah nak melenting menyaman kerajaan.
Memang patut pun cinapek dapigs panggil "Maulayu BOLOH!".
Anonymous said…
Fatwa VAPE Haram
Fatwa MEROKOK Haram

Kenapa hanya penjualan Vape diharamkan dan penjualan ROKOK dibolehkan ?
Nampak sangat DOUBLE standard.
Sepatutnya haramkan kedua-duanya.

Tapi cukai ROKOK yang begitu tinggi tak mungkin penjualan ROKOK akan diharamkan.
Menteri Kesihatan senyap pula bab ROKOK- hmmmm
Anonymous said…
Fatwa rokok pon dah bertahun lulus kenapa KKM KPDNKK dah rampas semua rokok yg dijual? Cer jawab sikit, nak tgk cerdik tak bagsa johor ni.
Anonymous said…
Oi anon PENYAMAQ yg. HINA umat Islam/Melayu kita tu - BANGKAI BABI LU!

OI si PENDATANG TERORIS-TERORIS amat-KEPARAT-ANTI Islam/Melayu (punya PENAKUT jadi PENYAMAQ pula tu) memang puak KEPARAT GILABABI! lu punya ekoq BABI ni diBAYAQ si TERORIS PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO utk.”copy paste” komen-BANGANG memanjang aahhh?!

Tak pula lu nak industri ROKOK diHARAMkan, tapi nak HINA umat Islam/Melayu pula -PI MAMPOS lu punya ekoq BANGKAI BABI kat JAMBAN TERORIS-TERORIS PENDATANG KAPIRDAJAL PKRHOMO/DAPBANGKAI-SIAL-si-PORNO/ASIS-EJEN/KULI-Barat/ZIONIS-SOROS/FREEMASON-PEROMPAK/PENJENAYAH/PERASUAH-no-1!

Nek Tempoyak.

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID