Malaysia Risau Provokasi Yang Dilakukan Oleh Negara China...


Walaupun Fiery Cross Reef terletak di luar kawasan maritim Malaysia di Laut China Selatan, Kuala Lumpur tetap berpendirian penerbangan ujian dan pendaratan pesawat China di situ telah mencetuskan situasi yang meningkatkan ketegangan di kawa­san maritim tersebut.

Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman menegaskan, provokasi China itu menyebabkan usaha-usaha untuk menyelesaikan tuntutan bertindih di antara Vietnam, Filipina dan China menjadi semakin sukar ke­rana ‘kepercayaan dan keyakinan’ yang semakin menipis dalam kala­ngan mereka.

Dalam hal ini, kata beliau, Wisma Putra maklum laporan media serantau dan antarabangsa berhubung perkembangan semasa di Laut China Selatan termasuklah penerba­ngan ujian dan pendaratan pesawat awam oleh China di Fiery Cross Reef pada 2 dan 6 Januari lalu.

“Pada ketika ini amat penting untuk semua pihak berpegang kepada Konvensyen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu Mengenai Undang-Undang Laut 1982 (United Nations - Convention on the Law of the Sea 1982 – UNCLOS 1982) serta prinsip dan semangat Deklarasi Tatalaku Pihak-Pihak Berkepentingan di Laut China Selatan (Declaration on the Conduct of Parties in the South China Sea).

“Semua pihak juga mesti berusaha untuk meningkatkan persefa­haman yang boleh mengelakkan se­barang aktiviti yang boleh me­ningkatkan ketegangan.

“Pada masa sama, semua pihak perlu terus komited dalam mereali­sasikan Kod Tatalaku di Laut China Selatan (Code of Conduct in the South China Sea),” kata beliau kepada Utusan Malaysia, hari ini.

Pegawai Kementerian Luar China hujung minggu lalu mengesahkan satu penerbangan ujian oleh pesawat awam telah mendarat di pulau buatan di Kepulauan Spratly menggunakan landasan di pulau itu buat pertama kali.


Landasan yang dibina di Terumbu Fiery Cross itu adalah sepanjang 3,000 meter dan merupakan satu daripada tiga landasan di pulau buatan itu yang dibina daripada gabu­ngan tujuh terumbu di Kepulauan Spratly.

Berikutan itu, Vietnam membuat bantahan rasmi yang disusuli Filipina, ditambah pula landasan berkenaan berkemampuan membolehkan pendaratan pesawat pengebom dan pesawat pengangkut, selain jet pejuang.

Di Washington, jurucakap Ja­ba­tan Negara Amerika Syarikat (AS), John Kirby berkata, pendaratan pesawat China itu meningkatkan kete­gangan dan mengancam kestabilan di rantau berkenaan.

Pengerusi Jawatankuasa Perkhidmatan Bersenjata Dewan Senat AS, Senator John McCain turut mengkritik pentadbiran Presiden Barack Obama kerana menangguhkan rondaan ‘laluan kebebasan’ dalam jarak 12 batu nautika dari pulau buatan terbabit.

China mula membina pulau tersebut sejak tahun lalu dan pendaratan pesawat itu bukan perkara mengejutkan. SUMBER: Utusan

Comments

Anonymous said…
Bagaimana pula PROVOKASI memanjang dari rejim PENGGANAS KANIBAL ISrael?!

Lihat kes disyaki JENAYAH RASUAH dan TERORISMA amat SIAL oleh PENGGANAS DAPBANGKAI BABI ni yg. mendapat DANA dan LATIHAN dari dari rejim PENGGANAS ISrael/MOSSAD-amat KEPARAT! Patutlah puak ni GANAS bukan main mcm. BINATANG BUAS-pengikut SETAN - mcm. si puak ZIONIS PEMBUNUH/KANIBAL/HOMO/PORNO kat ISrael tu (bahkan si kit SIAL tu muka MENGGERUNkan sebiji mcm. puak KANIBAL – patutlah TAK mampos-mampos kot)! Mana PDRM/SPRM mahupun ATM?! Ingat ini benda REMEHkah?! Lihat di - http://wakeupmalaya.com/2016/01/dap-terima-latihan-dari-mossad/ :

DAP Terima Latihan Dari Mossad?

January 4, 2016 By WakeUp Malaya

Bekas Pengarah Strategik Hal Ehwal Orang Melayu-Islam DAP, Mohamad Razali Abdul Rahman menegaskan beberapa kali bahawa DAP mempunyai hubungan istimewa dengan Israel.

Pada 2012, Razali telah mendedahkan hubungan DAP-Israel ketika berceramah di Putrajaya:
—–
Tapi apakah hubungan istimewa Israel dengan DAP? Kalau tak istimewa, tidak kami dilatih hampir 3 tahun oleh Israel. Dilatih oleh pihak Mossad. Saya terima latihan daripada Mossad.
Untuk pengetahuan Tuan-tuan dan Puan-puan, tiap bulan Lim Guan Eng akan pergi ke Singapura. Saya biasa mengikuti banyak kali rombongan beliau ke Singapura. Dia akan pergi hari Sabtu petang dan akan balik hari Ahad petang.

Di Singapura, kita akan jumpa dua orang saja. Satu bekas pemimpin atau bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew dan lagi satu wakil Duta Israel di sana. Dua ni yang akan kita jumpa.

Sewaktu kita jumpa dengan Duta Israel atau wakil Israel, Tuan-tuan tahu tak, pihak Israel telah bersetuju memberi dana sebanyak 300 juta USD untuk PRU yang ke 13 ni. USD ya bukan RM ya. Duit tu sekarang berada di Singapura ya. Benda ni antara projek Isreal-Singapura dan DAP.

Bila saja bubar Parlimen, masa tulah duit akan masuk dan juga pakar-pakar Israel. Mereka merupakan beberapa warganegara asing. Mereka juga akan menyusup masuk ke bumi Malaysia ni. Semasa itulah Tuan-tuan boleh melihat kempen pilihanraya yang paling ganas akan berlaku di bumi Malaysia ni...... (teruskan membaca)

Dahlah bekas perisik US. Edward Snowden MENDEDAHkan IS/ISIS ditubuhkan MOSSAD-CIA (CIA/NATO disyaki sudah diKUASAI ZIONIS)! jadi maknanya KERJASAMA antara PENGGANAS DAPBANGKAI BABI dan rejim PENGGANAS ISrael ANJING KURAP - disyaki akan MENYEBABkan NEGARA ISLAM kita ni diCEROBOH PENGGANAS KANIBAL ZIONIS, IS/ISIS!

Nek Tempoyak.
Anonymous said…
Israel nk menyusup masuk dan hancurkan Islam. Israel dah baca habis pasal kebangkitan Imam Mahadi..
Cina DAP x tau apa2 pun pasal Imam Mahadi. DAP hanya tau nak kuasa dan dominasi dan duit..

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID