Rundingan Baling 1955 Dan Misteri Bilik Berkunci...


 info ringkas sekitar Rundingan Baling 1955

1. Chin Peng, Setiausaha Agung PKM diberikan kemudahan sebuah 'billet'(rumah tumpangan/kediaman untuk yang bergelar tentera) yang lengkap dengan barbed wire.

2. Satu platun "marksmen" dari depot Polis Kuala Lumpur ditugaskan untuk mengawal sekitar kawasan sepanjang rundingan berlangsung.

3. Mereka berdiri dalam dua barisan mengelilingi kawasan perimeter dan diberi kebenaran menumpaskan sesiapa sahaja yang cuba menceroboh kawasan larangan.

4. Lebih 200 individu yang kebanyakannya pegawai polis dan pengawal diberi pas masuk khas untuk masuk ke kawasan berpagar.

5. Polis berpangkat konstabel hanya dibenarkan membawa truncheon, iaitu sebatang belantan kecil.

6. Kawasan semak tebal dan belukar di pinggir bukit sekeliling sekolah dibersihkan.

7. Pasukan tentera British berdekatan dari Royal Scots Fusiliers mengendalikan semboyan dari jarak sebatu.

Misteri bilik berkunci

di sebelah dapur ialah dewan makan yang boleh menempatkan meja dan kerusi untuk 16 orang. di sebelah sayap kanan pula ialah bilik utama kawalan keselamatan dan signal, serta bilik rundingan dan bilik pengawal di bahagaian belakang. terdapat tiga buah bilik misteri yang mana pintu dikunci dan tingkap ditutup rapat, menurut laporan oleh security guide ketika itu.apa yang ada dan berlaku di dalamnya (ketika itu) adalah rahsia. Sumber: kliksini




 

Comments

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID