BN Berpotensi Merampas Kembali Negeri Selangor...

BN berpotensi untuk merampas semula Selangor pada pilihan raya umum (PRU) akan datang dengan memenangi tambahan 11 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) ekoran proses persempadanan semula yang dicadangkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), menurut firma kajian Politweet.

Menurut simulasi PRU14 oleh firma kajian itu, BN mampu memenangi antara 17 hingga 23 kerusi daripada keseluruhan 56 DUN kerana peningkatan kerusi yang berisiko tinggi berbanding memenangi hanya 12 DUN pada PRU 2013.

Keputusan tersebut diperolehi daripada 1,000 simulasi yang dijalankan oleh Politweet setelah mengandaikan pertandingan satu lawan satu antara parti pemerintah dan BN di Selangor, sentimen pengundi yang tidak berubah dan peratusan keluar mengundi yang sama seperti PRU13.

Laporan itu turut menekankan PAS mungkin menjadi pihak yang paling banyak rugi kerana berisiko hilang lapan DUN.

PAS kini menguasai 13 DUN di negeri berkenaan setelah dua daripada wakil rakyatnya bertindak keluar parti dan menyertai Parti Amanah Negara (AMANAH).

"Persempadanan semula kawasan memberi kesan kepada peta pilihan raya dengan BN berkemungkinan dapat memperbaiki bilangan kerusi DUN miliknya di samping mengekalkan kerusi sedia ada," kata laporan itu seperti yang dipetik oleh Malay Mail Online, hari ini.

"Keuntungan BN datang dengan terkorbannya PKR dan PAS walaupun PAS mungkin mengalami kerugian paling besar. PAS dijangka kehilangan antara lima hingga lapan kerusi dan pertambahan dalam kerusi berisiko tinggi," ujarnya.

PAS mungkin akan menang hanya tujuh hingga 10 kerusi selepas persempadanan semula berbanding antara 11 dan 13 sebelum ini.


"Daripada tujuh kerusi minimum yang dijangka dimenangi oleh PAS, empat daripadanya adalah berisiko. Peralihan kepada BN di kerusi-kerusi yang dimiliki PAS mungkin menyaksikan PAS menang hanya tiga kerusi berbanding 15 DUN pada PRU13.

"Ini boleh memberi BN sejumlah 27 kerusi berpotensi untuk dimenangi dengan hanya memerlukan dua lagi kerusi berisiko dari PKR untuk merampas semula kerajaan negeri itu," tambah Politweet.

Comments

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID