Breaking News
Loading...
September 21, 2012

Info Post


Setelah berjaya mempengaruhi golongan muda di himpunan 'Janji Demokrasi' untuk melakukan perkara yang berlawanan dengan undang-undang dan tata susila rakyat Malaysia, pembangkang kini mahu menjadi hero pula membela mereka yang bersalah.

Seperti mana yang dikatakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, walaupun beliau boleh memaafkan perbuatan beberapa remaja memijak gambar beliau pada ambang sambutan kemerdekaan ke 55 namun mahu tidak mahu mereka terpaksa juga menghadapi konsekuensi undang-undang.


Ini menunjukkan jiwa besar yang dimiliki Perdana Menteri yang sanggup menerima permohonan maaf daripada pihak yang terbabit sungguhpun sesetengah daripada perbuatan yang dilakukan amat mengaibkan beliau.

Seorang pemimpin harus mempunyai semangat serta perasaan belas kasihan terhadap yang dipimpin dan inilah antara ciri keistimewaan yang tertanam di dalam diri Datuk Seri Najib.


Malangnya pihak pembangkang yang mengambil kesempatan ke atas kenaifan golongan muda dalam isu-isu politik untuk menanam bibit-bibit kebencian terhadap Perdana Menteri, isteri beliau, pemimpin-pemimpin negara dan kerajaan.

Dengan menggunakan taktik baling batu sembunyi tangan, pembangkang kononnya menafikan pula mereka terbabit membakar perasaan dan mengapi-apikan jiwa anak muda.

Apabila keadaan sudah berada di luar kawalan dan golongan muda melakukan perkara yang melampaui batas, pembangkang mengatakan golongan itu hanya mahu meluahkan perasaan mereka terhadap sesuatu isu.

Hakikatnya pembangkang dilihat sebagai amat tidak bertanggungjawab dan tidak langsung mempunyai pertimbangan moral apabila tergamak memperalatkan golongan muda dan remaja untuk tujuan politik kotor mereka.

Pembangkang langsung tidak memikirkan implikasi perundangan dan kesan ke atas masa hadapan mereka.

Dalam kes 'Janji Demokrasi' kebanyakan yang terbabit terdiri daripada pelajar instisuti pengajian tinggi.

Ada di antara mereka telah diambil tindakan disiplin oleh kolej dengan dipecat daripada pengajian.

Bukankah ini amat malang bagi pelajar terbabit kerana dengan rekod jenayah dan perlakuan yang buruk, tidak mungkin pusat pengajian tinggi samada swasta atau awam akan mengambil pelajar tersebut untuk menyambung pelajaran.

Kini pembangkang mendesak pula supaya pihak polis dan mahkamah serta Peguam Negara tidak mengambil tindakan keras ke atas pesalah.

Masalah di sini kesalahan yang dilakukan adalah amat serius termasuk mengibarkan bendera 'Sang Saka Malaya' yang kononnya akan menggantikan Jalur Gemilang sekiranya Pakatan Rakyat memerintah.

Bendera Jalur Gemilang yang merupakan lambang serta simbol Malaysia sebagai sebuah negara yang merdeka dan berdaulat seolah-olah telah dijadikan satu jenaka oleh pembangkang.

Seolah-olah Jalur Gemilang yang berkibar megah di setiap kedutaan dan suruhanjaya tinggi di seluruh dunia serta mengipas dengan bangga di ibu pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu boleh dipersendakan begitu rupa dengan mengibarkan satu bendera asing dan tidak mewakili Malaysia.

Di manakah letaknya logik pembangkang yang menentang kerajaan dari segi politik tetapi tidak tahu membezakan antara yang wajar dibahaskan atau apa yang tidak seharusnya disentuh seperti bendera rasmi negara, Rukun Negara, lagi Negaraku dan sebagainya.

Malah di sesetengah negara seperti Thailand terdapat undang-undang lese-majeste yang mememjarakan mana-mana individu yang didapati menghina raja atau simbol-simbol negara yang berkaitan dengan institusi raja di negara itu.

Jika gejala negatif ini tidak dibendung dengan segera dan disusuli dengan tindakan yang setimpal, lambat laun ia akan bertujar menjadi sesuatu yang lebih merbahaya dan krtitikal kepada keselamatan negara.

Mungkin suatu hari, pembangkang akan mula betindak dengan memijak-mijak pula Perlembagaan Negara dan menghina sosok peribadi Seri Paduka Yang Di Pertuan Agung.

Oleh itu amat wajarlah sekali Perdana Menteri mengatakan mereka yang terbabit tidak boleh melepaskan diri daripada tindakan di sisi undang-undang kerana kesalahan yang dilakukan jelas melanggar peraturan negara.

Pembangkamng mahu menunjukkan kepada rakyat bahawa semnua tindakan mereka tidak boleh disentuh oleh undang-undang walaupun banyak perbuatan mereka menyanggah keluhuran undang-undang.

Mungkin inilah jawapan kepada persoalan mengapa Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim enggan mengangkat tangan tanda taat setia ketika Rukun Negara dilafazkan pada majlis sambutan kemerdekaan di Shah Alam 31 Ogos lalu.


Sifat besar kepala Ketua Pembangkang menunjukkan beliau sudah tidak peduli samada gambar Perdana Menteri yang dipijak, bendera asing yang dikibarkan atau Rukun Negara yang dihina kerana paling utama bagi beliau ialah memporak-perandakan negara ini dengan apa cara pun.

Mungkin inilah yang dimaksudkan oleh Anwar yang ingin membawa 'Harapan Baru' kepada Malaysia kerana semuanya akan ditukar atau dihapuskan menurut selera pembangkang.


4 comments:

Anonymous said...

jangan harap anwar nak memerintah negara dan jangan harap kedaulatan negara ini nak dipijak2.. walaupun sejuta orang berhimpun untuk mereka.. lebih dari sepuluh juta orang xmau berhimpun.. mimpi x selalunya akan jadi kenyataan..

Anonymous said...

2 Bendele kat atas tu bendele umno kan......cume dibuang keris.......itu pun sebab zaman sekarang dah tak pakai keris.....pakai piston dan c4 je.....keris ni kuno sangat macam tak tamadun, jelas dan nyata.....anak muda sekarang ni memang bijak.

Anonymous said...

JANJI DEMOKRASI KER.....
ASAL DEMO KASI.....

Fosterlbji said...

JANJI DEMOKRASI KER..... ASAL DEMO KASI.....