Breaking News
Loading...
June 17, 2013

Info Post

Aku ambil contoh di tiga negara yang berjiran dengan negara kita, pertama thailand, kedua indonesia dan ketiga singapore, ketiga-tiga negara itu ada bangsa cina didalamnya...

Tapi pernahkah korang dengar cina di thailand dan indonesia menuntut hak mereka untuk menubuhkan sekolah cina, meminta bahasa cina di jadikan bahasa kedua, mintak budaya cina tanah besar di ajar di sekolah, tak pernah kan... 

Aku pelik, macama mana kerajaan thai dan indonesia boleh didik kaum pendatang itu supaya taat kepada pemerintah dan jangan banyak bunyi...

Di singapura, walaupun majoriti penduduk di sana adalah cina, malah pemimpin parti pemerintah iaitu ppp pun majoriti dari bangsa cina tetapi polisi kerajaan singapore ialah penubuhan sekolah vernarkular di larang sama sekali dan kita ambil contoh di indon, kalau lihat pada nama, agak sukar untuk kita bezakan yang mana satu cina dan yang mana pulak kaum peribumi, cina di indon di wajibkan menggunakan nama indonesia, malah sistem pelajaran di indon tidak membenarkan sekolah vernarkular di wujudkan di sana, bergitu juga di thailand, yingluck shinawat itu berbangsa cina, tapi kerana patuh kepada undang-undang thai, seluruh keluarganya menggunakan nama thai...

Kerajaan indonesia tidak pernah memberikan peruntukan kepada tokong cina atau kuil hindu di sana, dan mereka pun tak pernah meminta-minta bantuan dari kerajaan, kerana mereka tahu, dalam perlembagaan indon, iaitu pancasila, kaum pendatang tidak ada hak untuk meminta apa-apa peruntukan dari kerajaan, malah di indon kalau tak silap di medan, ada satu penempatan di sana di panggil kampung keling, pernah korang dengar pertubuhan atau orang india di sana meminta kerajaan indon menghapuskan nama itu...??? jawapannya tak pernah, malah kalau kita tanya pada orang india di sana, 'dimana kampung keling' mereka dengan senang hati menunjukannya, kalau di malaysia, dah tentu perkataan pundek akan di hamburkan pada kita....

Jadi bagai manakah kerajaan indonesia dan thailand mendidik kaum pendatang di negara mereka supaya mengikut undang-undang, sedar diri yang mereka tu pendatang dan tahu mereka tiada hak di dalam negara itu...??? aku rasa kerajaan malaysia di bawah pimpinan najib kena hantar beberapa orang pegawai pm office untuk belajar selok belok nak handle kaum pendatang yang sudah jadi warga negara....

4 comments:

Anonymous said...

Dah Terang Lagi Bersuluh.

Kalau dulu2 sebelum PRU13, Umno takut kalah kalau cina ultra kiasu dan india utlra kiasu tak undi calon Umno. Tapi selepas PRU13, kita nak tanya Umno, ADAKAH CALON UMNO MENDAPAT UNDI DARIPADA ORANG CINA DAN INDIA ? ADAKAH CALON UMNO MENANG DAN BERJAYA BENTUK KERAJAAN KERANA UNDI CINA DAN INDIA ?

Sedar lah wahai Najib dan seluruh pemimpin Umno, KALAU KAMI MELAYU YANG TAK BERAPA SUKA SANGAT DEKAT UMNO NI TAK UNDI CALON UMNO, JANGAN HARAP LAH KORANG NAK MENANG MACAM YANG ADA SEKARANG NI.

Cukup cukup lah. Jangan lah nak layan sangat atau takut sangat dengan NGO seperti Dong Zong yang tak habis2 dan tak sudah2 memperlekehkan bahasa dan bangsa melayu.

Saya sangat2 bersetuju dengan Ridhuan Tee, orang cina jadi cina secina2nya, jadi kaisu sekiasu2nya adalah kerana ujudnya sekolah vernakular. Dulu wakil cina ramai dalam kabinet, sampai tenggelam suara Umno nak pertahankan bahasa dan bangsa melayu. Sekarang wakil mereka ada 2 orang sahaja, INI KALI LAH Umno sepatutnya bertindak mengembalikan serta menjaga maruah dan kehormatan bahasa melayu, bangsa melayu, agama islam, raja2 melayu dan kaum bumiputra Sabah dan Sarawak.

Terus terang, saya dan ramai lagi orang melayu kini sedang memerhatikan langkah tari Umno, jika langkahnya sumbang, PRU14 kami akan ajar Umno cukup2. Sebusuk2 Pas, parti itu masih sebangsa dan seagama dengan kami. Kami bukan tak bersetuju dengan Pas, kami hanya tak bersetuju dan tak berkanan dengan satu dua ekor pemimpinnya sahaja. Kalau Pas tak lagi diterajui oleh pemimpin2 Pas yang kami rasa menjadi agen kepada yahudi dan nasrani, kalau Pas kembali kepada pejuangan asal untuk memurtabatkan islam, INSYALLAH ... TANGAN2 INI LAH YANG AKAN MENGANGKAT PAS KE PUTRAJAYA PADA PRU14.

Dan Kami Berjanji, Umno Tak Akan Kami Tinggalkan Jika : INI KALI LAH ...

" UMNO BERJAYA MENGEMBALIKAN MARUAH MELAYU, BAHASA MELAYU, AGAMA ISLAM DAN RAJA2 MELAYU... INI KALI LAH !!! "

Hj Ariffin

Anonymous said...

ini musti salah anwar..boikot barangan cina tapi bureet & komesen ciane jgn boikot tau!kah3x

Anonymous said...

Kat Thailand, Indonesia Dan Singapura, tak Ada DEB, NEP atau perpisahan Rakyat mengikut, Bui, pribumi, Bumi Sabah Sarawak.

Boleh ke?

firdaus shafie said...

Kerajaan Malaysia telah beri kuasa berpolitik kepada kaum cina dan india..Kuasa berpolitik ini menjadi senjata kuat mereka untuk menuntut hak daripada kerajaan termasuk mengekalkan sjkc dan sjkt..Agak sukar untuk kita mansuhkan sjkc dan sjkt kerana mereka telah rantai kerajaan dengan kuasa berpolitik yang mereka ada..Sekiranya kita lihat negara jiran kita seperti Brunei dan Indonesia. kedua dua negara ini tidak memberi kuasa berpolitik kepada kaum cina dan india.Oleh yang demikian.kerajaan yang memerintah kedua dua negara ini memiliki kuasa penuh meluluskan usul di peringkat parlimen tanpa bantahan daripada kaum cina dan india kerana mereka tidak mempunyai hak berpolitik untuk menghantar wakil mereka di parlimen...Pada pendapat saya,kita tidak mampu menghakis kuasa berpolitik yang telah kita berikan kepada kaum cina dan india tetapi masih ada jalan alternatif untuk mengurangkannya..KIta wujudkan sistem kadar pembayaran cukai yang berbeza antara bumipitera dan bukan bumipitera..Sebagai contoh..kos pendidikan,anak anak bumiputeta tidak dikenakan sebarang bayaran (cukai 0%) manakala anak anak bukan bumiputera dikenakan bayaran (cukai 10%)..Begitu juga kita gunakan sistem ini di semua peringkat yang lain termasuk ekonomi,kesihatan,pengangkutan dan lain lain lagi...Ini sedikit sebanyak dalam diam dapat mengurangkan tahap penguasaan politik yang mereka ada...POLITIK PENENTU MASA DEPAN NEGARA.The future of the nation lies upon the youth of today.