Breaking News
Loading...
May 25, 2014

Info Post

Menurut maklumat terbaru, Tan Sri Halim Saad dan Idaman Saga Sdn Bhd sedang kuat melobi untuk pengambil alihan PLUS biarpun beberapa pihak mula mempertikai motif syarikat terbabit. Rasa sangsi dan syak wasangka tidak dapat dielakkan apabila dokumen cadangan pengambil alihan yang dibocorkan kepada media lebih merupakan janji-janji manis mengurangkan kadar tol, mengurangkan bebanan kerajaan dan juga menetapkan kadar tol yang tetap.

Tindakan ini tampak seolah-olah ada agenda untuk memandu persepsi awam mendesak kerajaan menerima cadangan Idaman Saga ini biarpun mereka tidak memberi sebarang indikasi mengenai harga pengambil alihan dan proses mengumpul dana bagi tujuan pembelian.

Jika dilihat trend syarikat ini sejak 5 tahun kebelakangan ini ternyata mereka lebih kepada menjadi syarikat korporat yang mengejar publisiti berbanding menjalankan perniagaan.

Sebelum menggunakan Idaman Saga, Tan Sri Halim menggunakan Jelas Ulung Sdn Bhd pada tahun 2009 mencadangkan pengambil alihan PLUS dengan janji-janji yang hampir serupa. Namun Jelas Ulung gagal menyediakan deposit awal RM50 juta dan bukti memiliki dana bagi tujuan pembelian.

Setelah senyap seketika Tan Sri Halim muncul dengan Idaman Saga Sdn Bhd. Idaman Saga mengumumkan
kerjasama dengan KUB Berhad untuk membeli Francais Kentucky Fried Chicken (KFC) Malaysia. Bagaiamanpun cadangan pembelian KFC dan QSR beberapa tahun lalu ditolak.

Kulim Bhd. (Kulim) pemegang saham majoriti di dalam QSR Brands (QSR) dijangka menolak tawaran tokoh koporat tempatan Tan Sri Halim Saad melalui Idaman Saga Sdn. Bhd. (Idaman Saga) untuk mengambil alih perniagaan miliknya.
RHB dalam nota penyelidikannya berkata, penolakan itu disebabkan penilaian yang rendah terhadap harga tawaran bagi pengambilan alih itu sebanyak RM5.60 sesaham atau RM1.6 bilion.

Firma itu berkata, berdasarkan tawaran harga RM5.60 sen itu, penilaian saham KFC Holdings dibuat pada harga RM3.23 iaitu mewakili nisbah harga pendapatan (PER) sebanyak 14.4 kali pada pendapatan sesaham (EPS) pada tahun kewangan 2011.

Ia mengikut andaian bahawa nilai QSR termasuk anggaran sebanyak RM306 juta untuk perniagaan Pizza Hut.

Tawaran dan rendah dan tindakan Idaman Saga mengadakan kerjasama dengan KUB, bukannya mengemukakan cadangan pengambil alihan secara bersendirian memberi persepsi bahawa ia tidak mempunyai aliran kewangan yang kukuh untuk membiayai pembelian KFC secara bersendirian.

Jika ia tidak berupaya mengambil alih KFC secara bersendirian, apakah ia mempunyai kemampuan kewangan mengambil alih PLUS yang jauh lebih mahal asetnya?

Justeru sebelum kerajaan mempertimbangkan cadangan Idaman Saga, atau sebelum kita mahu mengangkat cadangan tersebut sebagai sangat menarik, kedudukan kewangan dan kestabilan Idaman Saga harus dinilai secara serius terlebih dahulu.

Kita khuatir pengambil alihan ini akan menyebabkan aset-aset hartanah PLUS akan dicagarkan bagi membiayai pengambil alihan tersebut dan akhirnya boleh menyebabkan PLUS tergadai jika syarikat ini gagal kemudiannya.

Akhirnya, ia akan kembali bebanan kewangan dan politik kepada kerajaan jika terpaksa “bailout” pada masa akan datang.

Nota Kaki: Ada “burung kecil” memberitahu penulis bahawa beberapa bulan lalu Idaman Saga Sdn Bhd gagal menyediakan deposit sekitar RM 90 juta bagi pembelian sebuah IPP milik YTL Corporation biarpun syarat-syarat jual beli telah dipersetujui dan dimuktamadkan. SUMBER

10 comments:

Anonymous said...

Bekas kroni anuar peliwat adalah usahawan yang memalukan bangsa melayu, dia ni usahawan yang problematic dan hanya harap bantuan kerajaan ,kalau orang macam ini kerajaan masih bantu bermakna kerajaan yang ada adalah kerajaan bangsat yang tak berguna.

Anonymous said...

Keparat yg TAK BOLEH BERINAGA akan menjual PLUS kepada BABI jadian

Jebon Jenglot said...

Nk pinjam duit TERAJU SME SUPERB TEKUN AMANAH IKTIAR DANA MARA GERAN MARA DANA IKS DANA IKS kot

Anonymous said...

kita tak tau siapa dibelakang halim saad ni.......orangnya banyak duit dan kayaraya.......setakat 4 atau 5 b tu tak jadi hal punya ......
kalau dia mampu dan berani apa salahnya.......kerajaan pun kena lepas tangan ,Biarkan PLUS berdiri sendiri.Lantak dia oranglah nak bangunkan PLUS...nak buat apa juga....sebab kelulusan pembangunan terletak pada kerajaan.Ini sama juga pada GLC dan GOC yang lainlain.....kerajaan harus mempertimbangkannya.....biar kerajaan menumpukan sepenuhnya pada pembangunan negara .Lihatlah sekarang ini bagaimana Prasarana terhegih hegih merayu pada kerajaan untuk menjadi pengandali MRT bila beroperasi nanti.Pada aku ,aku lebih suka jika kerajaan memberi hak operasi kepada pengendali lain selain dari Prasarana dan Rapid KL.Walaupun Rapid KL mendakwa merika berpengalaman dalam pengandalian pengangkutan rail.Apa lagi yang Rapid rail nak buktikan?semua projek lambat disiapkan.....dan perhidmatan sering tergendala oleh sebab sebab yang tak munasabah.Walaupun radid mendakwa sebagai pengendali ke 4 terbaik mengikut senarai NOVA....peduli apa pada nova tu....syook sendiri...Cuba SPAD tanya berapa Rapid kena bayar untuk memasuki NOVA?
SPAD kena buka mata dan bertindak mengikut bidang kuasa yang diperuntukan tampa memilih bulu .Segalanya yang diminta oleh Prasarana ditunaikanoleh kerajaan .......tapi mutu perhidmatan masih ditahaplama juga.....jadi apa masalah prasarana?

Anonymous said...

Kena tanya Daim dan Mamakutty, ni.

Tak kan semua dibalun Syed albukary?

Anonymous said...

OI anon 4.58pm, lu punya ekoq ni si PENDATANG KAPIRDAJAL CELAKA PENGGANAS SODOM Red BeanBANGKAIBABI aaahh?!

Jijik mulut lu yg. memang mcm. BANGKAI penuh ulat - lu manyak lahap itu BABI punya KANGKANG aaahhh?! Atau lu mabuk minum itu KENCING BABI aahhh?! Atau lu manyak SODOM itu JUBOQ BABI aaahh?!

Dan PI MAMPOS lu punya ekoq kat KANDANGDAPBANGKAIBABI-si-RASIS-CELAKA-no-1!

Anonymous said...

Menteri Pengangkutan tu asyik sibuk dgn. isu cermin gelap (penunggang motosikal yg. majoriti miskin dan mangsa kemalangan jlnraya, ada cermin gelap kah?!)dan nak jual PLUS - tapi mana perasaan SIMPATI si Menteri ni pd. dua mangsa Islam/Melayu (suami-isteri, yg. sekrg. meninggalkan LIMA anak yatim-piatu), mahupun mangsa-mangsa lain, yg. terbunuh dgn. amat ngeri dan kejam, dlm. kemalangan jlnraya akibat LORI BUAS (yg. heran tu, kalau pemandu lori tu Islam/Melayu – akan dinamakan; kenapa pemandu lori BUAS ni tak beri nama lansung)?! Aku syaki lori BUAS ini yg. menyebabkan mangsa terjatuh dr. motosikal asalnya kerana memnadu terlalu dekat belakang motorsikal tersebut, dan kemudian MENGGILIS pula mangsa - dan sepatutnya mengikut undg-undg, tak boleh di jlnraya yg. sibuk waktu pagi/balik kerja! Apahal Menteri LIBERAL ni boleh biaqkan si lori/bas/kereta BUAS BERMAHARAJALELA kat Tanah Melayu ISLAM ni?!

Bahkan jenayah-jenayah makin berleluasa, yg. majoriti mangsanya umat Islam/Melayu, termasuk dlm. kemalangan jlnraya di mana mangsa terus dibiarkan MATI KATAK/cedera kdg-kdg sampai CACAT akibat dilanggar LORI/KERETA/BAS BUAS (terutamanya tekan brek tiba-tiba, lalu kenderaan belakang terbabas ke laluan bertentangan, atau si pemandu BUAS ini tiba-tiba pandu laju bila kenderaan belakang nak potong atau lori/bas/kereta depan sengaja ke tengah dan menggilis kenderaan yg. nak potong – umat Islam yg. disasarkan si MUSUH Islam, senang dikenali dr. pakaian atau hiasan Islam pd. kenderaannnya) akibat ramai TUANPUNYA lori/bas/kereta ini sendiri puak KAPIRGANGSTER atau dibiarkan ambil ramai pemandu mcm. dr. GENG-KONGSI-GELAP!

Lihat di http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20140524/dn_13/Lima-beradik-jadi-yatim-piatu :

Lima beradik jadi yatim piatu

Oleh NORAZRIN MARZUKI

KUALA LUMPUR 23 Mei - Lima beradik menjadi yatim piatu dalam sekelip mata apabila ibu bapa mereka terbunuh dalam kejadian langgar lari berhampiran susur ke Cheras di Jalan Loke Yew di sini pagi ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 7.30 pagi itu, mangsa, Jefri Mohd. Zain, 46, dan isterinya, Noorsalawati Ibrahim, 40, yang menaiki motosikal mati di tempat kejadian setelah digilis sebuah lori yang membawa muatan pasir.

Difahamkan, pemandu lori itu bagaimanapun terus meninggalkan tempat kejadian.

Ketua Trafik Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Rosli Mohd. Noor ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian itu.
Beliau berkata, siasatan awal mendapati motosikal yang ditunggang oleh Jefri hilang kawalan sebelum kedua-dua mangsa terjatuh ke atas jalan raya.

"Sebuah lori yang mengikut rapat motosikal mangsa dari arah yang sama tidak sempat mengelak lalu merempuh dan menggilis kedua-dua mangsa. Mereka meninggal dunia serta merta di tempat kejadian," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.....

"Saya harap orang ramai dapat membantu pihak polis menjejaki pemandu lori yang tidak bertanggungjawab melarikan diri dan meninggalkan tempat kejadian.

"Jika mengikut undang-undang, lori dilarang berada di atas jalan raya pada waktu pagi iaitu di mana kemuncak orang mahu pergi ke tempat kerja," katanya.

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Ko ni belajar hanya level SRP ke DET?

Mana ada orang buat acquisigion termasuk institusi ambilalih hanya dengan duit sendiri?

Mesti ada melibatkan injaman atau penerbitan bon.

Dah masuk UMNO pun, tak cerdik lagi budak2 reformasi

Anonymous said...

GI balik seklah lah DET

Pengguna Plus said...

Aku nak jadi drebar lori, tiap tiap hari boleh langgar lari, semua orang atas jalan akan lari tepi. Kalau langgar orang mati, tokey boleh setel tolak tepi.

I am King of the road!!!Semalam 12 orang Melayu mati sebab kena lenyek lori...60 ahli keluarga Melayu derita.