Apa Gila Kerajaan Terima Cadangan Dari NGO Pembela Penjenayah...?


Akta Hasutan 1948 [Akta no. 15] mempunyai latarbelakang sejarah dan alasan penggubalan yang signifikan di dalam usaha membina perpaduan dan keharmonian Negara. Undang-undang tersebut telah melindungi asas-asas Negara khususnya Perkara 153, Perkara 152, Perkara 181 dan Bahagian Ketiga Perlembagaan Persekutuan yang tidak boleh dipersoalkan sama sekali termasuk oleh ahli-ahli Parlimen. Pada waktu akta tersebut digubal, kesemua kaum di Negara ini telah bersepakat mengenai kepentingan kewujudannya. Perkara-perkara yang dilindungi Akta tersebut juga tidak boleh dipinda tanpa persetujuan Majlis Raja-raja.

Susulan pengumuman Menteri di Jabatan Perdana Menteri, YB Nancy Shukri pada 30 Mei 2014 berkenaan hasrat kerajaan memperkenalkan akta baharu yang akan menggantikan Akta Hasutan 1948 tiga deraf rang undang-undang berkaitan iaitu Rang Undang-undang Harmoni Nasional (National Harmony Bill), Rang Undang-undang Perpaduan Nasional (National Unity Bill) dan Rang undang-undang Suruhanjaya Perpaduan dan Integrasi Nasional (National Unity and Integration Commission Bill) (selepas ini dirujuk sebagai RUU) telah dikemukakan dan kini sedang dikaji Pejabat Peguam Negara. klik sini

Maka cukup jelas 8 draf RUU akan menghapuskan hak Islam, kedaulatan raja-raja dan melayu...

Untuk pengetahuan semua, RUU Harmoni yang akan mengantikan Akta Hasutan itu telah di draf oleh Bar Council dan Majlis Konsultansi Perpaduan Negara, yang mana salah seorang ahli MKPN itu adalah bekas pelakon, wardina safiah, mujahid yusuf rawa, marina mahathir dan saifudin abdulah, itu semua liberal punya kaki, bar council banyak membela penjenayah, terutamanya anwar ibrahim, jadi apa gila kerajaan menerima pakai satu rang undang-undang yang di draf oleh ngo yang membela penjenayah? aku tak paham.

Lepas akta keselamatan dalam negeri (ISA) dihapuskan, kita tengok makin ramai penjenayah dan orang politik makin besar kepala, mereka seolah-olah kebal dari tindakan undang-undang, kini nak dihapuskan pulak akta hasutan.... MAMPOS

Akta keselamatan dalam negeri (ISA) dah hapus, akta hasutan akan di hapus, lepas nie, akta apa pulak yang kerajaan nak hapuskan? akta dadah merbahaya? akta senjata api?.

Comments

Anonymous said…
Aku akan sokong Umno dan aku menyeru semua orang melayu sokong Umno pada PRU 14 akan datang jika Umno memansuhkan AKTA PENGANGKUTAN JALAN.

Aku tidak akan sokong Umno dan aku menyeru semua orang melayu jangan sokong Umno pada PRU 14 akan datang jika Umno memansuhkan AKTA HASUTAN.

Habis melayu nak sokong parti mana ? Sokong DAP .. nauzubillah. Sokong PKR .. minta simpang malaikat 44. Sokong Pas .. fikirlah berpuluh kali.

Ada siapa2 boleh beri cadangan ?
Anonymous said…
itu lah orang suruh laksana hudud tak mahu. kalau laksana hudud apa akta pun tak perlu lagi dah. hudud lengkap kerana ia undang-undang allah.

aku cadangkan najib mansuhkan semua akta yang ada dan kuat kuasakan hudud sebagai undang-undang negara malaysia.

hudud mendidik dan mendisiplin ...

mencuri potong tangan
membunuh potong kepala
memfitnah potong lidah
merogol potong anu
Unknown said…
Sokong ISMA yang membela Melayu dan Islam!
Anonymous said…
Ada aku kisah. Umno perintah kah, DAP perintah kah, aku duk goreng koey tiau macam tu juga lah. Umno tak pernah hulur walau sekupang dekat aku, DAP juga serupa.

Man CKT
Anonymous said…
Tinggalkan bee end dengan penipuan dan kekayaan kroninya

Sokonglah Pakatan. Sokong Islam dan keadilan.
Anonymous said…
OI anon 1.59pm, lu manyak lahap itu KANGKANG BABI aaahhh - manyak sedap dgn. air lombong DAPBANGKAI aahhh?! lu punya ekoq ni si PENDATANG/PENCEROBOH KAPIRDAJAL PENGGANAS SODOM Red BeanBANGKAI-CELAKA aaahh?!

PI MAMPOS lu punya ekoq kat KANDANG si KAPIRDAJAL PKRSODOM/DAPBANGKAIBABI-CELAKA-si-RASIS-no-1!
Anonymous said…
Bah. Pertama:

Kita patut minta kuasa EKSEKUTIF DYMM Yang di-Pertuan Agong dan seluruh Kesultanan Melayu, diKEMBALIKAN mengikut Perlembagaan Persekutuan terutamanya Perkara-Perkara 3(1), 37(1), 153 dsbnya - terutamanya kat negeri-negeri bawah pemerintahan RASIS-BUAS si KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM!

Kalau pemimpin Islam/Melayu dlm. UMNO/PAS dah tak boleh bela lagi nasib BUMIPUTERA Islam/Melayu; pd. Kesultanan Melayulah, kita harus berpaling untuk minta pertolongan! Tengoklah si LIBERAL-mamat-kari yg. memang makin MELOYAkan ini, yg. asyik BERANGAN dia ni memang bakal PM akibat dipuja EvangeliSStar, yg. asyik nak MEMPERTAHANkan Musuh Islam/umatnya! Lihat di http://paneh.blogspot.com/2014/06/kj-nak-hapuskan-kuasa-mahkamah-syariah.html , KJ nak hapuskan kuasa Mahkamah Syariah?!, Coretan: paneh, June 12, 2014!

Sedangkan lihat artikel yg. sungguh BERNAS ini yg. membuktikan begitu jelasnya PENGIKTIRAFAN pelansongan kuasa EKSEKUTIF Raja/Sultan Melayu (Executive Monarchy - walau tidak mutlak) dari sebelum PENJAJAHAN British-ZIONIS; semasa Perlembagaan Persekutuan digubal, bukan sekadar “Hiasan/Simbol Adat“ (Ceremonial Monarchy), terutamanya dlm. MEMPERTAHANkan ISLAM/umatnya – sepatutnya PENASIHAT-PENASIHAT mcm Haji Mahamad Naser bin Disa, Peguam Kanan Persekutuan, Ahli Lembaga Pemegang Amanah Dewan Amal Islami (DAMAI) - di lantik sbg. PENASIHAT TULEN dlm MT UMNO, Utusan Melayu dan JPM (ketiganya yg. disyaki sudah dikuasai si LIBERAL-plg-merbahaya) – lihat di https://akarimomar.wordpress.com/tag/perlembagaan-persekutuan/ , Hijrah Minda: Agenda Transformasi Islam , Haji Mahamad Naser bin Disa[1], 7 April, 2012! Dan artikel yg. sungguh BERNAS ini juga membuktikan tentang MAIN di bawah kuasa Kesultanan Melayu sbg. Ketua/Penjaga Agama Islam, lebih berkuasa dari K'jaan negeri mengikut Perlembagaan Persekutuan pun.

Makcik Sambal belacan.
Anonymous said…
Bah. kedua:

Lihat artikel yg. sungguh BERNAS ini di - https://akarimomar.wordpress.com/tag/perlembagaan-persekutuan/ :

Hijrah Minda: Agenda Transformasi Islam

Haji Mahamad Naser bin Disa[1]

7 April, 2012

Islam Agama Negara: Undang-undang Tertinggi Negara

Perlembagaan Persekutuan sebagai undang-undang tertinggi di Negara ini memartabatkan Islam sebagai Agama Negara – Fasal 1 Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan – “Islam adalah agama bagi Persekutuan;” atau dalam teks asalnya “Islam is the religion of the Federation;”[2] Jika diterjemahkan ke bahasa Arab ia bermaksud – “Al Islam deen alDawlah”. Bersandar kepada ketinggian kedudukan Islam sebagai Agama Negara ini, Fasal 1 Perkara 37 Perlembagaan Persekutuan mewajibkan Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong untuk membuat satu komitmen atas nama suci Allah dengan melafazkan sumpah – wallahi; wabillahi; watallahi untuk memelihara agama Islam pada semua masa. Lafaz sumpah ini dilakarkan secara khusus di dalam Jadual Keempat Perlembagaan Persekutuan.

Atas sifat dan kedudukan Baginda Yang Di-Pertuan Agong sebagai Ketua Utama Negara (The Supreme Head of Federation), semua pihak yang ada hubung kait dengan pemerintahan Negara ini juga terikat untuk melaksanakan sumpah berkenaan kerana segala urusan pemerintahan dalam Negara ini bersumberkan kepada kuasa eksekutif Baginda sebagaimana yang termaktub dalam Perkara 39 Perlembagaan Persekutuan. Justeru, berpaksikan kepada kedudukan Islam sebagai Agama Negara dan komitmen Ketua Utama Negara, segala agenda Negara sama ada dalam bentuk dasar mahupun perundangan semestinya berpaksikan kepada prinsip Islam dan tidak boleh sama sekali menyanggahi atau menjejaskan ketinggian dan kedaulatan Agama Negara…..

Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan negeri-negeri memartabatkan Sultan atau YDPA sebagai Ketua Agama Islam Negeri. Dalam hal pentadbiran Agama Islam Baginda dibantu oleh Majlis Agama Islam Negeri (MAIN) yang merupakan pihak berkuasa agama Negeri yang utama selepas Sultan/YDPA. Walau bagaimanapun kedudukan ini sering disalah tanggap. Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (EXCO) atau Kerajaan Negeri sering dianggap sebagai pihak berkuasa termasuk dalam hal ehwal agama yang termaktub dalam butiran 1 Senarai Negeri Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan.

Fahaman dan pendekatan sebegini adalah bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan dan Perlembagaan Negeri. Islam sebagai Agama Negeri dan Agama Negara tidak tertakluk di bawah kuasa politik. Sebaliknya Kerajaan Negeri yang tertakluk kepada prinsip Islam dalam menjalankan pemerintahan Negeri. Justeru, walau pun menjadi kewajipan kepada Kerajaan Negeri menyediakan kewangan, kemudahan dan pegawai-pegawai untuk berkhidmat kepada MAIN, namun MAIN TIDAK bertanggungjawab (accountable) kepada Kerajaan Negeri kerana MAIN bertanggungjawab terus kepada YDPA/Sultan. Begitu juga para pekhidmat awam Negeri yang ditugaskan dalam hal ehwal berkaitan agama seperti JAIN, Jabatan Mufti, Mahkamah Syariah adalah bertanggungjawab kepada MAIN dan bukan kepada Kerajaan Negeri.

Kerajaan Negeri masih bertanggungjawab untuk melakukan pembangunan dalam hal ehwal agama Islam tetapi tertakluk kepada kawalan dan kebenaran MAIN. Justeru adalah tidak wajar bagi mana-mana Kerajaan Negeri untuk mencampuri hal-hal berkaitan penentuan hukum Syarak walaupun ia berkewajipan untuk mematuhi dan menghormati hukum Syarak yang diperkenankan oleh Sultan sebagai Ketua Agama Negeri.....

(TERUSkan MEMBACA)

Makcik Sambal Belacan.

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID