Komunis Pernah Gunakan Sentimen Agama Untuk Menarik Rakyat Menyokong Mereka...

Gua Musang Republik Komunis, 17hb – 21hb Julai 1948

Pada 17hb Julai 1948, Gua Musang ditawan oleh pengganas Komunis. Hubungan di antara Gua Musang dengan kawasan-kawasan lain di Persekutuan Tanah Melayu telah terputus. Penduduk disitu dimaklumkan bahawa Gua Musang adalah kawasan terakhir yang dibebaskan oleh PKM dari penjajah, seluruh Tanah Melayu sudah menjadi milik PKM. Hakikatnya Gua Musang adalah kawasan yang pertama dan terakhir berjaya ditawan oleh pengganas komunis. Artikel ini ditulis berpandukan maklumat daripada beberapa buah buku oleh sejarahwan, Cawangan Khas Polis DiRaja Malaysia dan mendiang Chin Peng.

Awal pagi 17hb Julai 1948, segerombolan 100 orang pengganas komunis menyusup masuk ke Pekan Gua
Musang. Mereka telah berpecah kepada beberapa kumpulan, dan memasuki kampung-kampung berdekatan untuk menangkap ketua-ketua masyarakat Gua Musang.

Menjelang siang, mereka telah berkumpul dan mengepung Balai Polis Gua Musang. Gerombolan pengganas komunis di bawah komander tempatan bernama Kim Siong menyerang balai polis yang diketuai oleh seorang Inspektor dengan 15 anggota.

Dari sudut geografi, pihak pengganas mempunyai kelebihan. Mereka berada pada kedudukan yang lebih tinggi kerana balai itu terletak di lembah. Dari atas bukit batu kapur mereka melepaskan tembakan dan melempar bom tangan ke arah balai. Tembak menembak berlaku selama hampir 1 jam sehinggalah pihak polis kehabisan peluru. Menurut mendiang Chin Peng, Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya (PKM), pihaknya berjaya menahan kesemua anggota balai tersebut sebagai tebusan.

Setelah berjaya menawan Balai Polis Gua Musang, pihak pengganas telah mengambil alih pekan Gua Musang dan kampung-kampung berdekatan tanpa tentangan. Satu-satunya alat perhubungan dengan dunia luar yang berada di balai itu dimusnahkan. Gua Musang kini terputus terus hubungan komunikasi.

Penduduk tempatan dikumpulkan dan pengumuman dibuat. Mereka dimaklumkan bahawa PKM telah menawan seluruh Tanah Melayu, dan Gua Musang adalah kawasan terakhir ditawan oleh PKM.

Usaha pemerintah Inggeris di Persekutuan Tanah Melayu menghantar pasukan tentera dari pos terdekat terhalang akibat tindakan sabotaj oleh pengganas. Gua Musang tidak dapat diselamatkan dari menjadi jajahan pertama Parti Komunis Malaya di Semenanjung Tanah Melayu.

Hakikatnya, Gua Musang kekal dalam lipatan sejarah sebagai satu-satunya yang disebut oleh PKM sebagai "liberated area" atau kawasan yang dibebaskan dari penjajah Inggeris.

Walaupun seawal esoknya, pihak Persekutuan Tanah Melayu menghantar bantuan dan memulakan serangan udara ke atas Gua Musang. Namun selama 5 hari, Gua Musang kekal sebuah Republik Komunis di Tanah Melayu.

Walaupun daerah Gua Musang adalah antara kawasan penempatan awal di Kelantan, tetapi sehinggalah ke tahun 80an tidak ada jaringan jalan raya menghubungkan Gua Musang dengan bandar-bandar berdekatan. Ia hanya dihubungkan oleh laluan keretapi dari Kuala Lipis dan Kuala Krai.

Terletak di selatan Kelantan dan bersempadan dengan Negeri Pahang dan Perak, Gua Musang merupakan kawasan tanah tinggi dengan dikelilingi oleh bukit-bukit batu kapur.

Penerokaan kawasan hutan bermula pada tahun 1908, bagi penanaman getah. Peneroka awal terpaksa berdepan dengan kesukaran akibat ketiadaan kemudahan asas dan ancaman pengganas komunis yang berterusan.

Ketika itu Gua Musang ibarat Siberia, di Russia. Sebut sahaja nama daerah itu, pelbagai persepsi negatif bermain diimaginasi. Apa lagi Gua Musang juga terkenal sebagai tempat orang-orang buangan.

Pada tahun 1978, Kerajaan Persekutuan telah menubuhkan Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (KESEDAR) bertujuan mengimbangi komposisi penduduk Kelantan Selatan dan Utara, membasmi kemiskinan dan penyusunan semula masyarakat. Sejak penubuhan KESEDAR, Gua Musang mula berkembang pesat.

Menurut mendiang Chin Peng di dalam bukunya My Side Of History, apabila PKM menilai semula cadangan pendekatan strategik baru, mereka mendapati keperluan menubuhkan satu kawasan bebas penjajah atau "liberated area" sebagai permulaan ke arah penubuhan negara komunis. Untuk tujuan itu, mereka telah memilih Negeri Kelantan.

Kawasan pertama yang dipilih untuk dibebaskan pula ialah Gua Musang. Rasionalnya menurut Chin Peng,

“Terletak 100 batu dari Kuala Krai, pekan Gua Musang adalah sentiasa menjadi kubu kuat PKM semenjak zaman pemerintahan Jepun. Gerila-gerila di situ mempunyai kelengkapan senjata dan bermotivasi tinggi serta diketuai oleh seorang komander yang mempunyai rekod cemerlang menentang tentera Jepun.”

Bagaimanapun jika dikaji maklumat daripada buku ‘The Communist Party of Malaysia – The Inside Story’ oleh Aloysius Chin, kita mendapati Chin Peng bukan sahaja mahu menggerakkan gerila-gerila berpengalaman dari Perak ke Kelantan, tetapi lebih dari itu, Chin Peng juga telah menggerakkan gerila-gerila Islam dari rejimen yang baru ditubuhkan ke Gua Musang.

Aloysius Chin, yang merupakan bekas Timbalan Pengarah (Operasi) Cawangan Khas menulis,

“Pada satu tarikh dalam tahun 1949, Abdullah CD, Musa Ahmad dan Wahi Annuar telah mengadakan pertemuan dengan Chin Peng di Kerdau, Pahang. Chin Peng mendedahkan perancangan PKM untuk maju ke utara dan menubuhkan kawasan bebas penjajah. Chin Peng mengerahkan Rejimen ke 10 untuk menggerakkan kesemua ahlinya dan maju ke utara dengan segera. Pada waktu yang sama Rejimen ke 10 diarahkan meningkatkan rekrutnya kepada 500 orang.”

Chin Peng tidak memaklumkan kepada mereka di manakah kawasan bebas penjajah itu hendak diwujudkan. Sehinggalah mereka telah meninggalkan Luboh Kawah dan di dalam perjalanan ke utara baru mereka tahu bahawa kawasan yang hendak dibebaskan itu adalah Gua Musang.

Maklumat ini tidak pernah didedahkan di dalam buku mendiang Chin Peng, dan jika ianya benar, maka ia adalah satu tindakan politik licik Chin Peng untuk menawan Kelantan dengan menggunakan sentimen agama Islam.

Menurut sumber Aloysius Chin, Rejimen ke 10 ditubuhkan pada 21 Mei 1949 di Kerdau. Nombor 10 itu diambil sempena tarikh 10hb Zulhijah dalam kalendar Islam yang melambangkan pengorbanan dan dedikasi terhadap perjuangan, ia dikuasai oleh nasionalis tempatan dan tokoh-tokoh muda berpendidikan Islam. Songkok merupakan sebahagian daripada pakaian seragam rejimen ini. Ia terdiri daripada 5 platoon dan satu seksyen wanita.

Di dalam usaha pertama mereka ke Gua Musang, ia telah bertempur dengan pasukan keselamatan di Bukit Kuin, Pahang dan terpaksa berundur dan berkumpul di Gong, Pahang.

Abdullah CD kemudiannya mengarahkan mereka bergerak di dalam 2 kumpulan. Abdullah CD mengetuai kumpulan pertama yang terdiri daripada platoon pertama dan kedua. Wahi Annuar dan Musa Ahmad mengetuai kumpulan kedua yang terdiri daripada platoon ketiga, keempat dan kelima. Bagaimanapun, strategi mereka sekali lagi menemui jalan buntu, dan hubungan sesama mereka terputus.

Aloysius Chin menambah, ini mengakibatkan kumpulan ke dua berpecah. Wahi Annuar meneruskan usahanya dengan 200 orang rekrut, Shamsiah Fakeh, isteri Wahi yang sarat mengandung pula mengikuti kumpulan 50 rekrut di bawah Musa Ahmad untuk kembali ke Temerloh.

Musa Ahmad dan kumpulannya tersesat selama setahun sebelum bertemu semula dengan kumpulan yang diketuai oleh Abdullah CD. Shamsiah Fakeh melahirkan anaknya di dalam hutan dan bayi itu kemudiannya di campakkan oleh gerila Cina ke dalam sungai.

Wahi Annuar menyerah diri di Jerantut, Pahang dan langkahnya diikuti oleh lebih 150 orang anggota rekrut Melayu.

Rejimen ke 10 tidak pernah tiba di Gua Musang. Akhirnya, pada tahun 1951 mereka diarahkan berundur ke Betong, Thailand.

Chin Peng meletakkan kegagalan PKM menjadikan Gua Musang kawasan pertama dibawah pemerintahan komunis kerana tindakan tergesa-gesa komander PKM di Gua Musang untuk mengambil alih daerah tersebut. Walaupun PKM telah memutuskan untuk menawan Gua Musang, tetapi langkah yang di ambil oleh Kim Siong untuk menyerang balai polis pada 17 Julai 1948 dibuat tanpa arahan daripada parti. Akhirnya, ‘kejayaan’ 5 hari menguasai Gua Musang tidak membawa apa-apa makna kepada PKM.

Serangan pengganas komunis berterusan dan beberapa insiden berdarah terus tercatat. Ancaman pengganas akhirnya dihapuskan apabila Kerajaan Persekutuan menubuhkan KESEDAR yang membawa banyak pembangunan ke Gua Musang menerusi pembangunan tanah dan infrastruktur asas. 

sumber: facebook Counter Insurgency Warfare Ciw Anti Communism Socialism Terrorism's

TONTON VIDEO INI...

Comments

Anonymous said…
Tengoklah si PENGGANAS/PEROMPAK DAPBANGKAI BABI-eng anak beranak, nak tunjuk merekalah TUAN, waris KOMUNIS chin peng-KEPARAT, kat TANAH MELAYU pusaka nenek moyang berzaman kita ni dan kita BUMIPUTERA Islam/Melayu ni KULI dia! Dasar PELAHAP KANGKANG BABI! Apalagi si puak DAPBANGKAI BABI ni dok berangan P.Pinang tu dah jadi SingaPORK-no.-2!

Patutnya si PENGGANAS KAPIRDAJAL ni diHERET terus ke balai polis kerana MENGHINA pengawal keselamatan (atau polis?!) Islam/Melayu kita tu dan mengganggu ketenteraman awam!

Yg. aku heran tu si PENGGANAS/PEROMPAK anak beranak DAPBANGKAI BABI tu asyik terlepas walau dok asyik hina ISLAM/umatnya termasuk membiayai kumpulan haramnya dulu (yg. mana kesnya terus senyap), menggunakan duit K'jaan negeri. Serta disyaki penglibatan RASUAH dlm. menjual tanah K'jaan negeri dgn. amat murah dan meluas!

Dan sepatutnya P. Pinang yg. makin TERGADAI mcm. SingaPORK tu dikembalikan kpd. DYMM Kesultanan Islam/Melayu Kedah kita - lihat artikel sungguh BERNAS ini di http://alamijiwaparadox.blogspot.com/2015/01/penang-akan-kembali-ke-tangan-kedah.html, PENANG AKAN KEMBALI KE TANGAN KEDAH TIDAK LAMA LAGI????, January 14, 2015!

Legasi PENJAJAH British/Zionis-KEPARAT yg. menyebabkan P. Pinang TERGADAI mesti diHAPUS dan diLAWAN habis-habisan!

Nek Tempoyak.
Anonymous said…
Tak de sape2 nak buat karangan tajuk "Pemimpin menggunakan sentimen 'kunun negara Islam' sambil menghabiskan harta rakyat untuk menarik penyokong"?

Di sana juta, di sini billion. Di sini projek gajah putih, di sana projek terbengkalai.

Tak de yg bersalah pulak tu.

Panjang crita woooo....


Anonymous said…
Ada ke bro? Kenapa macam sakit hati je bila admin hentam komunis.
Anonymous said…
Memang la sakit hati. Gajah depan mata x nampak.

Nilai RM50 sekarang dah tak sama macam dulu. Kejap je habis kalau pegi pasar malam.

Paksa ambil harta orang kaya + ORANG SEDERHANA kasi orang miskin.

Pemimpin habis duit kat luar negara.

MCm komunis tak?

Anonymous said…
Anon 2:26,
Awak nampaknya mempunyai banyak bahan tentang subjek itu. Kenapa tidak awak yang menulisnya.
Tentu menarik.
Anonymous said…
Sorry. Kita sibuk kerja cari rezeki yang sebahagiannya akan di PAU keraaaajaan yg boros.

Sekadar komen utk memberi kesedaran kpd semua.
Anonymous said…

Oi anon 2.26pm, jangan lu nak MENYAMAQlah! lu punya ekoq ni si-PENGGANAS/EKSTREMIS PELAHAP-KANGKANG-BABI KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM aahhh?! BERAMBOS lu dari NEGARA ISLAM pusaka nenek mozang berzaman kami ini!

Lu jgn. bikin temberang aahhh!

PI MAMPOS lu punya ekoq kat KANDANG si PENDATANG PENGGANAS/EKSTREMIS ANTI-ISLAM/umatnya dari si PENGGANAS KAPIRDAJAL PKRSODOM/DAPBANGKAI-SIAL-si-PORNORASIS-ejen ZIONIS-no-1!
Anonymous said…
Mungkin anom 2.26 tu komunis kot tu yang menyalak tak tentu pasal.Peliknya Melayu dengan Melayu nak jatuh sesama sendiri adakah bangsa lain yang berbuat demikian, DAP,MCA dan Gerakan boleh bersatu, pasal apa Melayu tak boleh bersatu.
Anonymous said…
Yg aku tau projek batu asas jer banyak kat kelantan jer...bro lu jalan mata tutup ka?..
Anonymous said…
Ye..mcm kerajaan kelantan PAU balak habis habisan smpi rakyat dpt bala' ....
sekadar komen utk memberi kesedaran kpd
semua.
Lebai Roger said…
Mentality pejuang pejuang melayu dan raja (sikit2islam) dah sampai ke tahap viva vavi.......kih kih kih.......macam cerita tamil beb!. Anon 2.26 selit sikit je dah meroyan habis..........wahai cai cai DE, jadi lah org yg berakal, kerana tanpa akal jadi macam haiwan, walaupun melayu.
Sebelom merdeka, malaya diperintah oleh satu kaum kapir bernama brittish.........sekurang kurangnya kapir komunis berani angkat senjata menentang kapir. Elok la tu kapir lawan kapir. Melayu masa tu masih dibuai mimpi berahi mat salleh. Sampai hari ni puak puak melayu tu masih dlm mimpi berahi mat salleh. Di doa kan moga satu hari nanti puak puak melayu bangun dr mimpi dan sedar diri pabila terbau belacan hasil dr mimpi mereka.
Anonymous said…
Alamak Boley Jalan,rupanya orang yang berakal, mentalitynya bukan macam "pejuang pejuang melayu dan raja (sikit2islam)".....
Anonymous said…
ramai jugak komunis kat sini

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID