Nurul Izah Tak Paham Maksud "Inkuiri Awam", Bila Tak Paham Dia Fitnah Je La SPR...


Penggunaan  istilah 'Inkuiri Awam (Public Inquiry)  dalam urusan Persempadanan Semula Bahagian Pilihan Raya seperti yang kerap di mainkan oleh pihak pembangkang dan media pro- pembangkang adalah tidak tepat dan berniat jahat hanya untuk mengelirukan rakyat.

Istilah sebenar mengikut Seksyen 5, Bahagian Dua Jadual ke 13 Perlembagaan Persekutuan adalah 'Siasatan Tempatan' (Local Inquiry) yang mana ia adalah siasatan secara tertutup yang hanya melibatkan Kerajaan Negeri/ Pengundi di kawasan itu/ Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di bahagian pilihanraya berkenaan  yang membantah Syor Persempadanan Semula yg dicadangkan oleh SPR.

Ia bukanlah satu proses Siasatan yang tidak terbuka kepada umum yang seperti di mainkan oleh Pembangkang, kononnya semua orang dari seluruh negara boleh membuat bantahan.

Hanya pengundi di kawasan itu sahaja yang akan di libatkan dalam proses siasatan tempatan itu nanti, sebagai contoh, takanlah nurul izah yang mengundi di lembah pantai, kuala lumpur layak dan untuk membantah persempadanan semula satu kawasan pilihanraya di parlimen batang sadong di sarawak, apa logiknya seorang pengundi lembah pantai buat bantahan di bukan kawasan dia mengundi?

Dalam hal ini, usaha pihak tertentu khususnya Nurul Izah, Bersih dan  media pro pembangkang cuba mpengaruhi rakyat malaysia untuk turut serta dalam proses siasatan tempatan itu adalah tidak selaras dengan Peruntukan Perlembagaan Persekutuan.

Comments

Anonymous said…
saya rasa masalah nya Keluaarga 69 Nuar Jubor, nyonya kipas aka Wan Jijik, Norul dan adik beradik sepupu sepepet dan penjilat2 Jubor Nuar tidak faham air mani. Mereka fikir air mani itu bolre dperah macam memerah kain yg basah. Itulah bahalulnya spesis2 ni. Kecik2 tak mampoi dah tuak menyusahkan diri, keluarga, bngsa dan negara.
Anonymous said…
keluarga bodo
Unknown said…
Salam. Blog ini dipautkan ke spotthebloggers.blogspot.com .Mohon email kepada spotthebloggers@gmail.com sekiranya tn membantah. TQVM

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID