Breaking News
Loading...
November 2, 2015

Info Post

1. Hari ni sya kesana menemani seorg hamba Allah utk membuat Pengesahan Lafaz Cerai.

2. Makhamah Syariah yg tersergam indah ini hanya menambah mimpi ngeri bagi semua para isteri yg dtg dgn pelbagai tuntutan berkaitan rumahtangga..nafkah..hak penjagaan anak, tuntutan nafkah.tuntutan harta sepencarian dan sebagainya..

3. Bayangkan utk sampai kesini bas awam x ada..si isteri yg dtg pulak jenis x ada duit..tidak di beri nafkah ditinggalkan buta2 oleh si suami..datang terpaksa naik teksi.contohnya lah..Ya lah siapa nk mengantar..adik beradik dah tentu bekerja

4. Oleh kerana dia kenalan lama sya menolongnya secara ikhlas.. kerana sya berharap dia jga mendapat hak yg di nafikan oleh pihak suami.Masaalahnya pun dah puluhan tahun..tabik jgak saya pd dia dek kesabaran yg tinggi..mampu menyara 6 org ank .Memikul 2 tanggungjawap sebagai bapa dan ibu.alang2 mental juga di buatnya.

5. Masaalah status jga perkara yg sgt penting dlm kehidupan sekarang..nak di letak sebagai ibu tunggal masih ada suami.nak bersuami mcm ibu tunggal.Segala keperluan di letak di atas bahunya..

6. Mohon lah mna mna bantuan pun ooh..bantuan ni utk ibu tunggal je..jdi yg ibu tinggal atau ibu tunggul ni setengah2 label yd diberi org ..nak kemana hala tuju..nak tuntut cerai bukan sesuatu yg mudah..semuanya perlu duit..yg jdi ibu tunggul ni sbenarnya mereka bukan tidak mahu menuntut hak2 mereka di Mahkamah Syariah ..masalah utama wang ringgit..

7. Balik pd cerita tadi..sampai mahkamah.lepas ambik nombor di panggil ke kaunter l.

8.Di beri 2 borang.l borang untuk dokument peribadi .l borang lagi cerita lafaz dari si suami

9. Puan lengkapkan borang ni dulu..tpi x boleh tulis tangan tau .Kena taip kat bilik sebelah luar sana..

10.. Kawan tdi dah merenung muka sya dgn wajah muram..Tak pe..kita isi dulu..x cukup duit ..sya ada bawa duit sikit pujuk sya .Muka dia dah keruh airmata dah mula menitik. 
Kasihan betul..

11. Sampai ke jurutaip dia hulur borang ..sehelai ni rm 20.00 ya puan..tibatiba sya rasa nk tercekik x sempat menelan airliur.. ya rm 20..ulangnya sekali lagi.


12. Agak2 la pun tak kan naik taip mcm ni hanya name alamat..butir peribadi charge sampai rm20... klau 2 helai dah rm40. Otak ya ligat mengira.

13.Puan tenguk sini carta ni Pihak Mahkamah dah sedia maalum..klau x puas hati boleh complain kat dia orang..sambil menunjukkan l senarai harga bayaran setiap borang ada yg rm30 ada rm40 mengikut jenis tuntutan..

14. Kawan tdi dah bisik bisik..jom lah balik ..x cukup duit la...sya ada rm50 je ni..sya duduk dikerusi yg ada tarik tangan dia..tak pe..dah sampai sini kita buat je..x cukup sya bantu..alang alang dah sampai sini.

15.lsi borang no 7..rm20..save dlm memory nk tanya balik kat kaunter nnti kenapa semahal tu harga A4 paper..yg bertaip.

16. Balik kaunter l..oleh kerana kawan tdi dah sendu sya bukak mulut tanya pulak pd pegawai ..jawapan yg paling mudah..standart kata org sekarang..ooh itu jurutaip persendirian x ada kaitan dg mahkamah ni..Mak ai senangnya jwp ..yg sana kata harga tu dah dipersetujui oleh mahkamah ..mahkamah kata x ada kena mengenai pulak.. sapa nk jwap ni..?

17. Sya tanya lgi kenape borang ni x boleh tulis tangan je...ooh itu mmg law..hakim x terima..kalau tulis tangan..? Fikir dlm hati agaknya Hakim ni dah tua tua kot rabun baca kes setiap hari..

18.Selesai pegawai tdi merekodkan sesuatu..dia tunjuk arah pergi ambik tarikh bicara kat kaunter sebelah tu..nnti byar pendaftran rm27.00.

19. Lagi sekali tangan sya direntap..eh dah dekat rm47.00 ni mcmana ..x cukup duit la ..tak pe nnti kita buat rayuan mintak kurangkan byaran.Sya cuba memujuk utk menenangkan dia.
Sya kat sini rekod je puan.Nak kurangkan bayaran mintak kat kaunter pembayaran nnti Pegawai tu memberitahu dgn yakin..Tapi hati saya mmg x yakin ni takat lepas tenguk je..

20.Ke kaunter bayaran .rm27..00 puan. Tak boleh kurang ke laju kawan sya bertanya mana boleh.. laju pegawai tu menjawap..
Nak je sya ke kaunter sebelum tadi tunjal dahi pegawai lelaki tdi kerana menipu.. kali ni tangan pulak tangan sya ditarik oleh kawan sya ssb dia boleh agak tindakan sya nak bgi sikit " kata kata manis kat staff yg kata ..nk kurang bayaran pg kaunter bayaran "mmg Pegawai penipu..X faham jgak kenape lah kena byar pendaftran pun rm27.. sgt sgt membebankan..dia warganegara bukan pendatang asing atau pun Pr suami pun warganegara.

21.Andai kata kejadian berlaku pd org yg betul2 ssh .dtg sekadar bawak duit tambang je macamana alamat balik jln kaki..dah duit tinggal rm3.00 je..apa tahlagi nk menjamah nasi .air seteguk pun lepas

22. Siapa yg nak membela wanita 2 macam..ni Mana .dan Apa pihak Kementeriaan Wanita buat..dgn kes kes mcm ni..terlepas pandang ke ..atau di anggap hanya kes2 terpencil.. atau jadi kes isteri di tikam di rodok suami dgn senjata tajam barulah org tu org ni dtg tanya barulah Mak Menteri dtg berkunjung tanya itu ini..baru nak perhatian.Siapa yg sudi nk bg bantuan isteri yg teraniya mcm ni..nak mohon brim dah tentu lah x layak.Ssb di tuntut oleh ketua keluarga..dah tentu kalau jenis suami dah lafaz talak x mahu dtg bukak file ke mahkamah..jgn haraplah duit brim sampai ketangan isteri.

23. Sewajarnya Kementerian sedia maklum berape ramai wanita di nafikan hak untuk mendapat brim tergantung kerana kes penceraian masih belum selesai..kadangkala sampai 2 ke 3 tahun..

24.Atas sebb inilah sya sampai ke mahkamah kerana mahu pembelaan yg sewajarnya pda isteri yg di nafikan haknya.

25.Teringat kata kata seorg sahabat sya jga. Mahkamah Syariah ada lah tempat paling berhantu dah seboleh bolehnya dia mengharamkan kaki ke situ lagi..sekarang baru sya faham maksudnya.

26. Di sini sya nk mohon lah mna2 pihak ada kuasa seperti persatuan ibu tunggal mana NGO.. memberi perhatian masaalah ni demi wanita2 yg masih terbelit masaalah di Mahkamah kerana kekangan wang ringgit..

SUMBER: FB PUSPAMELO

Harap pihak berwajib buat siasatan,  khidmat yang di berikan terlalu mahal dan amat membebankan rakyat, sepatutnya perkhidmatan di mahkamah syariah ini percuma atau kalau nak charge pun, murah la sikit....

8 comments:

Anonymous said...

Memang ramai pegawai Melayu Islam dipelbagai Jabaan. Bertudung , bersongkok dan berketayap. Seolah-olah memberitahu orang lain mereka menjunjung apa sahaja perkara bersabit Islam. Namun dalam menjalankan tugas mereka langsung TIDAK memakai hemah, TIADA INTELEK, tiada iman dan akal sebagai orang Islam!!!! Tidak mampu berfikir cara efisyen membantu orang dalam kesulitan. Tidak hairanlah orang Melayu Islam rata-rata menghadapi banyak masalah dalam hidup!! Mereka tidak memahami Islam dan mempraktik iman sebenar!! Mereka lupa kerana MEREKA TIDAK MEMUDAHKAN UNTUK ORANG LAIN , MAKA ALLAH TIDAK AKAN MEMUDAHKAN UNTUK MEREKA!!!!

Anonymous said...

Kalau boleh di SWASTA....rasanya ada baiknya Jabatan spt nie di SWASTAKAN.........caj mahal pun hati puas......SWASTA katakan......

Anonymous said...

saya setuju dengan artikel diatas , memang banyak agensi berkaitan agama yang buat tugas lembik , lambat, penuh dengan birokrasi keterlaluan yang mengarut, tidak inovasi dan tidak kreatif ,
jabatan nikah cerai , atau baitulmal, pergilah berurusan dengan mereka dan rasailah sendiri bagaimana system bertugas mereka ,

tapi jika kita melihat penampilan mereka yg bertugas didalam itu, ohhh ..muka macam yakin, macam hebat, macam intelektual, muka2 insan kamil, muka2 ibu mithali, tapi cara kerja ? kualiti kerja ? hancur dan taraf sampah

Anonymous said...

Ada satu kes berkaitan jabatan agama/baitumal. Pasal pinjaman bantuan membina/membaiki rumah. Setelah menanti sekian lama dan beribu duit habis, permohonan diluluskan sebanyak RM 43,000.00 untuk menggantikan rumah yang usang/hampir roboh ditanah pusaka.

Orang pejabat agama pun datang melihat kawasan seramai kira-kira 15 orang. Masalah timbul bilamana cadangan rumah yang hendak dibuat terlalu kecil kos kira-kira 15,000 - 20,000 sahaja. Tukang rumah (orang kampong yang bersama pemohon) menyatakan dengan RM 43K itu dia boleh bina sebuah rumah setingkat 3 bilik dengan saiz rumah 20kaki x 40kaki (800 kaki persegi). Rumah yang dicadangkan hanya bersaiz hampir 600 kaki persegi.

Pegawai jabatan agama/baitumal bertegas hanya kontraktor yang dia lantik sahaja yang boleh menggunakan duit bantuan RM 43K itu. kontraktor lain tak boleh.

Patut le saya lihat orang dari jabatan agama / baitumal kaya-kaya setelah pencen. Rupa-rupanya dah kenyang makan duit ha.......

Anonymous said...

Baru tau ke bro, member aku dulu kena tangkap khalwat dengan pegawai agama melaka yg dekat kampung jawa kat town. Siap slow talk ngan awek member aku kalau nak lepas kuar ngan dia lepas dijamin.. last2 awek tu bgtau member aku, apa lg kecohla kat pej agama tu sampai polis sampai.. tu sampai sekarang aku x respek langsung org yg keja kat bhgian ni.. sume nk gaji je.. ati cm setan..

Anonymous said...

Banyak geng passikulutut kat situ...mamang hancor le...

Anonymous said...

1. Kutip zakat berbiliyun, tapi tak diagihkan dengan betul....tu apa gunanya duit tu kalau bukan untuk menyelesaikan masaalah-masaalah begini? Bukan untuk tanggung ibu-ibu tinggal ni, tapi bantu sehingga masaalah mereka (akibat kezaliman suami) selesai;

2. Orang banyak kata: yang corot dalam kelas masuk sekolah agama atau ambik bidang agama. Mungkin kelembikan/kelembapan/tak inovatif/tak efisen pegawai-pegawai ini dalam buat kerja adalah bukti bahawa apa yg diperkatakan itu benar!!! Penampilan sebagai seorang yg waraq bley tahan.....tapi kerja hampeh!

Anonymous said...

Yng duk buat kerja macam haram ja*ah ni yg bergelar org Agama dan Ostad lah.. golongan inilah paling banyak bising dan memberontak kalau bab nak cari salah orang lain. COntohnya lihatlah dalam satu parti mengguna nama Islam tu.. majoriti ostad2.. on paper mereka ostad sbb belajar dalam ilmu Agama tp sorry to say mereka inilah paling haram ja*ah tak semua tp majoriti.. kepala duitan, tp kalau duit orang mereka nak..

Pejabat2 Agama menjadi sarang puak2 ostad ini berdengkur sambil cari duit tambahan buat ceramah luar.. kerja wajib mereka tak tentu hala.. sila pergi pejabat2 Agama seluruh negara.. lihat kelakuan staf2 mereka.. harap kopiah je putih songkok tinggi tp hampeh. Mereka2ini cukup hebat dlm bab mengkritik orang lain.. tp hasilnya ostad2 jadian ini pegang amanah atau jawatan.. inilah kerja hasil mereka..

borang mcm tu free je tp nak juga merompak wang orang Islam.. kemudia tuduh kerajaan yang buat. Typing letters tu sepatutnya free.. dakwat dan mesin cetak di Jabatan Kerajaan bukan mak bapak ostad2 tu yang beli.. tp harta kerajaan dr wang cukai.

So gambaran pejabat2 Agama ialah duta2 kecil ostad2 PASngok yg bertenggek dlm sistem kerajaan untk makan gaji sambil merosakkan sistem tersebut..sorry to say.

Sabar lah kpd akak di atas.. Allah Maha Kuasa!