Unit Tempur Tentera Darat Yang Sudah Tidak Wujud Lagi...


UCIS telah digantikan dengan Platun tinjau (recon) dimana penugasan yang sama dilakukan dan juga Infantri Sniper dimana penugasan lebih kepada membunuh dan melumpuhkan keupayaan musuh dengan membunuh individu penting kepada musuh seperti CO, radioman, OC, Pengendali senjata bantuan.

UCIS ataupun "Unit Combat Intelligence Section or Squad" juga dikenali sebagai "Risik Gempur" di tubuhkan dalam Rejimen Renjer. Pada awal penubuhan 1 Renjer, unit yang serupa turut dikenali sebagai "Platun Ngelaban".

Unit ini merupakan unit elit di dalam setiap batalion Renjer dimana mempunyai kekuatan diantara satu seksyen sehingga satu platun. Pegawai2 dan anggota unit ini juga menjalani latihan yang lebih khusus dan lasak daripada anggota Renjer biasa hampir menyamai kepakaran unit Komando seperti menjalankan rondaan jangka panjang, risikan medan, payung terjun dan sebagainya.

Unit ini kemudian di ganti dengan Sniper. Kursus Sniper Inf dan Tinjau Inf ajar di Pulada. Dimana kepakaran meninjau dan mengendap (stalking) yang di warisi dari ilmu UCIS telah diserapkan.

MMP

Comments

Anonymous said…
Hantaq ATM utk. projek kemanusiaan dgn. lebih AGRESIF utk. membantu rakyat MISKIN di pendalaman TERPENCIL - terutamanya kpg. Org. Asli dan di Sabah/Sarawak!

MO-PENYAMARAN puak PENGGANAS ZIONIS DAPBANGKAI BABI sbg. NGO atau buat kerja komuniti adalah amat BAHAYA, apalagi depa adalah EJEN PENGGANAS MOSSAD/ISrael Lihat kes disyaki JENAYAH RASUAH dan TERORISMA amat JIJIK oleh PENGGANAS DAPBANGKAI BABI yg. mendapat DANA dari rejim PENGGANAS ISrael! Lihat di -http://novandri.blogspot.com/2015/12/mengejutkan-kaitan-di-antara-dap-israel.html , MENGEJUTKAN ! KAITAN DI ANTARA DAP & ISRAEL !, December 29, 2015!

Apalagi, diDEDAHkan oleh Snowden, bekas perisik US, yg. CIA (sudah diKUASAI Zionis)/MOSSAD juga MENUBUHkan PENGGANAS KANIBAL IS/ISIS! Maka, risau aku anak-anak Orang Asli dan Bumiputera lain di Pendalaman terpencil!

Dahlah ramai Orang Asli memang sedg. diHASUT membenci Islam serta Bumiputera Islam/Melayu, serupa mcm. MO-amat DAJAL dgn. Bumiputera Bukan Islam kat Sabah/Sarawak, - oleh puak PENGGANAS ZIONIS DAPBANGKAI BABI ni! Lihat di http://www.pru14.tv/2015/12/29/orang-asli-jadi-sasaran-dap-melalui-projek-impian-malaysia/ , Orang Asli Jadi Sasaran DAP Melalui Projek Impian Malaysia
By redzuan December 29, 2015!

Nek Tempoyak.

Anonymous said…
Dan APA KEJADAHNya ni -HUTAN SIMPANAN bleh sewenangnya diBALAKkan oleh si puak PENGGANAS yg. MEMPERMAINkan Orang Asli - mana SPRM dan PDRM?! Kementerian Alam Sekitar - TIDOQkah?!

Lihat di - http://peraktoday.com.my/2016/01/individuals-urging-orang-asli-to-take-timber/ :

‘Individuals urging Orang Asli to take timber’

Posted on Saturday, January 2, 2016

KOTA BARU: Some Orang Asli, backed by certain parties, have encroached on forest reserves here, especially in Gua Musang.

Kelantan Forestry Department director Zahari Ibrahim said forest rangers had been prevented from entering a forest reserve by several individuals.

“Our rangers were stopped when they went to the forest reserve to carry out their duties.

The individuals had put up a guard house and a gate at the forest’s entrance to stop vehicles from entering.”

Zahari said the department had first detected Orang Asli encroaching on forest reserves to farm or extract timber, especially in the Perias and Balah forest reserves, both in Pos Tohoi, Gua Musang, two years ago.

He said the illegal activities became rampant after the floods in December 2014.
“Our investigations showed that they were encouraged by certain parties.

The parties, mostly from outside of Kelantan, incited the community by telling them the forest belonged to them and that they could do what they want with it, including taking the timber.”

Zahari believed the parties had ulterior motives for assisting the Orang Asli.

“I suspect that they are after the expensive timber and, at the same time, will buy the land from the Orang Asli after the latter is granted possession of it from the state government.”-UTUSAN

(Nek Tempoyak)
Unknown said…
Arwah abah 30559 4RAMD SHAARI BIN DOLMAT

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID