MCA- Usaha Men "China" kan Malaysia?


1) Saya menyambut baik dan menyokong laporan akhbar di Sinar Harian tulisan tokoh wartawan Negara A.Kadir Jasin, berjudul “Bahaya terlalu rapat dengan China”

2)Beliau memberikan beberapa fakta yang sangat relevan agar kita sama-sama perhalusi dalam keadaan politik negara yang semakin rapuh. Antaranya adalah jalinan kerjasama terus antara MCA (Persatuan Cina Malaysia), dan Parti Komunis China (CCP).

3)MCA dan CCP (Parti Komunis China) berikrar, akan mempertingkatkan perkongsian pengalaman di kalangan pemimpin kedua-dua buah parti. Sepanjang mengikuti perkembangan isu One Belt One Road (OBOR) beberapa tahun lepas di surat khabar milik MCA, The Star, (anda boleh melihat laporan khusus mengenai isu ini, tidak di akhbar lain) perhubungan politik MCA dan CCP dilihat terlalu akrab, ibarat abang dan adik.

4)Campur tangan China secara terus dengan mengunakan MCA sebagai pembantu. Hal ini boleh diperhatikan melalui tindakan Duta China, Huang melawat Petaling Street pada 29 September 2015 bagi melindungi kepentingan peniaga-peniaga China di sana. Turut mengiringi beliau pada waktu lawatan itu adalah Datuk Ang Say Tee, beliau merupakan pengerusi Persatuan Peniaga & Penjaja Kuala Lumpur dan pernah memegang jawatan Timbalan Pengerusi MCA Ampang.

5) MCA – menganjurkan bersama China Economic Cooperation Centre dalam dialog yang dihadiri peniaga daripada China dan Malaysia seramai 250 orang. Menteri Pengangkutan Liow Tiong Lai, setiusaha MCA, Ong Ka Chuan dan Zhou Li, Jabatan Antarabangsa Jawatankuasa Pusat Parti Komunis China (CPC) adalah antara yang hadir pada majlis itu

6)Anda boleh memerhatikan pola isu di berita, dengan melihat apa perkembangan terkini yang MCA cuba lakukan, bukan dari sudut ekonomi sahaja malahan jauh sehingga kepada pendidikan dan juga budaya. Anda boleh lihat sendiri di laman rasmi MCA.

i) Malaysia working to get SPM Chinese paper recognised by CHINA – The Star

ii) KUALA LUMPUR: MCA will push for the Public Service Department (JPA) to recognise degrees and higher education programmes offered by over 800 universities in China, which are accredited with the Malaysian Government Qualifications Agency (MQA). – The Star

iii) MCA: Maintain ‘ CHINA town’ – The Star

iv) MCA Youth-Scholarships to study TCM in CHINA – The Star

v) CHINA groups plan international schools in M’sia – The Star

vi) Festival chairman Datin Paduka Chew Mei Fun said the arts and culture forum is an initiative by the Malaysia-China Friendship Asso­ciation in collaboration with Xinhua News Agency.

“When we touch on the topic of One Belt One Road, the emphasis is usually on economy, politics, and other topics, but not culture and arts,” she said.

vii) Malaysia to send troops for CHINA ’s military parade commemorating WW2 anniversary – The Star

viii) Connectivity with CHINA a priority – The Star

ix) ‘High time to implement visa-free entry for CHINA tourists’

7) Persoalan yang terbesar yang kita boleh tanyakan adalah, apa sebenarnya yang MCA telah lakukan? Tuntutan-tuntutan ini adalah tuntutan yang besar. Apakah yang akan dikongsi oleh MCA kepada CCP? Sudahkan MCA jelas dengan garis panduan diplomasi oleh kementerian luar negeri? Atau bergerak secara silo dan sendiri sehingga boleh mengabaikan kedaulatan negara?

8) Kerajaan harus memandang serius terhadap usaha ini, jangan hanya melihat kepada keuntungan ekonomi semata-semata. Dengan pentadbiran sedia ada, tuntutan ini berjalan bagai tiada henti. Jangan sampai tiba pada satu titik ianya tidak dapat diberhentikan.

Berhati-hati, jangan terlalu rapat dengan China. Ada titik pemisah yang perlu kita fahami dalam diplomasi.

Asyraf Farique
Penganalisis IRIS INSTITUTE


Comments

Anonymous said…
MCA dan DAP sama je perangai. Lps ni tak boleh kata dah MCA tu kafir zimi pasal dah terbukti dua2 tu kafir harbi. Umno je yg bodoh lagi tatang MCA bagai nak rak.

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID