28 August 2009

Manusia Yang Bernama OTHMAN WOK

Othman Wok dilahirkan pada 8 Oktober 1924 di Singapura adalah bekas Menteri Sosial dan ahli parlimen PAP yang mewakili Kawasan Pasir Panjang antara tahun 1963 dan 1977. Di awal kerjaya nya dia adalah seorang tokoh wartawan Bahasa Melayu, kemudian dia menjadi timbalan editor akhbar berbahasa melayu, Utusan Melayu Singapura.

Dia ni menyertai PAP selepas beberapa sahaja penubuhannya pada tahun 1954 ketika itu beliau percaya pada hak samarata dan dasar multi-perkauman dan anti kepada raja-raja melayu (macam ape yang PKR perjuangkan sekarang ini .ketika itu dia banyak membantu melalui penulisan mengenai penubuhan negara multi-perkauman d
an hak samarata dan dasar anit raja-raja melayu di dalam akhbar Petir sebuah suratkhabar berbahasa melayu keluaran Parti PAP, lebih kurang sama macam harakah jugak la. Selepas itu dia dipilih menjadi sebagai salah seorang ahli dewan editorial buletin Petir dan dalam masa yang sama juga seorang lagi pemimpin tertinggi PAP iaitu Ahmad Ibrahim menjemput dia untuk menjadi ketua cawangan PAP Geylang Serai / Tampines pada tahun 1959.

Othman Wok adalah seorang penyokong kuat Lee Kuan Yew dan dia lah orangnya yang kerap kali menentang perlaksanaan Hak-hak Keistimewaan orang melayu dan setiap kali dia berceramah, setiap kali itu juga dia mengatakan yang hak-hak keistemewaan orang melayu dan raja-raja melayu ini hanya retorik dan mainan Tunku dan sebenarnya Tunku ada agenda lain, iaitu untuk merampas tanah orang melayu di singapura. dia juga mendakwa rusuhan kaum yang terjadi pada Julai 1964 telah di plan oleh UMNO dan Tunku lah dalangnya. dia amat gembira tentang berita tentang pemisahan Singapura daripada Malaysia. dan ada juga yang mengatakan yang dia ni lah yang menulis skrip temuramah BBC dengan kuan yew sewaktu malam berpisahnya singapura dari malaysia, yang mana ketika itu kuan yew menangis tersedu-sedu kononnya terlalu sedih dengan terkeluarnya singapura dari malaysia, padahal itu semua skrip yang dikarang oleh othman wok hanya semata-mata untuk orang melayu berasa simpati dengan kuan yew dan membenci Tunku. Sehingga sekarang ini dia masih di anggap sebagai pengkhianat melayu oleh kebanyakan orang melayu singapura, kerana hasutan dia lah, Lee Kuan Yew mengharamkan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Singapura (PKMS aka UMNO Singapura) salah satu sayap UMNO di Singapura. dia bersama-sama dengan berberapa pemimpin sayap melayu dam PAP antaranya Ishak Rahim, Rahmat kenap, Ariff Suradi, Buang Omar Junid, Mahmud Awang dan Yaacob Mohamed turun ke kampun-kampung melayu menghasut orang melayu supaya membenci UMNO dan Tunku. Pada tahun 1959, dia bertanding menjadi calon untuk PAP di kawasan Majlis Bandaran bagi kawasan Kampung Kembangan berlawan dengan calon UMNO, dia tewas dalam pertandingan itu, akibat terlalu bengang dengan kekalahan itu dia menuduh yang UMNO yang mengugut pengundi di situ supaya tidak mengundi dia, apabila penduduk kampung mengetahui tentang cerita tu maka seluruh penduduk di situ berkumpul di hadapan pejabat dia di Tampines dan menghalau dia keluar dari pejabat dia dan memaki hamun dia sebagai pengkhianat bangsa melayu. dan dia sekali lagi bertanding di parlimen pasir panjang dan kali ini dia menang atas bantuan dan sokongan dana dari kuan yew.

Selepas singapura berpisah dari malaysia pada tahun 1963, dia telah dilantik oleh kuan yew sebagai Menteri Hal Ehwal Sosial. satu jawatan menteri yang tidak mempunyi apa-apa fungsi kerana kuan yew telah melantik seorang cina untuk menjaga hal ehwal sosial dan cina ini di letakkan di bawah jabatan perdana menteri. selepas 14 tahun dia menjadi menteri goyang kaki maka pada 1978 dia pun tidak lagi menjadi menteri kabinet kuan yew.


Sekarang ini dia menjadi salah seorang penulis cerita seram yang paling top di singapura. Sesungguhnya manusia yang bernama othman wok ni adalah seorang pengkhianat bangsa melayu yang terhebat dalam sejarah melayu moden, cara jalan cerita othman wok ini seakan sama dengan jalan cerita yang berlaku sekarang ini di negara kita. takkan kita orang melayu di sini ingin jadi seperti orang melayu di singapura, ibarat melukut di tepi gantang, merempat di bumi sendiri. jangan sampai petualang melayu seperti othman wok ni ada dan hidup membiak di dalam negara k
ita.

13 comments:

TokeyGaram said...

aku batuk berkahak nie..

kat mane tempat yang paling sesuai untuk aku buang kahak aku nie..?

Jeffry said...

SI OSMAN TU MMG PENGKHIANAT ORG MELAYU SINGAPORE!. SEBIJIK MCM VERSI MELAYU PENGKHIANAT M'SIA. MUKE JEK MELAYU TP DIA NI LEBIH 'ULTRA' CINA DRP MELAYU. HARKKK PTUIH!!!

Anonymous said...

Pasai Othman Bansat nih..anak cucu sekarang merana.. hak tuii! punya melayu sial.

Shah said...

Melayu Singapura dah menjadi kaum minority 18% bawah dari kaum India 21%. Melayu Singapura di pinggirkan secara perlahan dengan menggunakan kaedah penempatan penduduk bertaburan merata rata supaya nak hilang identi Melayu mengikut kawasan. Harap di Malaysia, Melayu tidak hak di tanah Melayu sendiri nanti kita nak kemana, ke negeri Cina, India atau.........

Anonymous said...

sudah ramai othman wok di malaysia ni. mereka rela diketuai oleh orang bukan melayu kerana katanya orang bukan melayu tak ambik rasuah,jujur dan lebih baik perangai mereka dari orang2 melayu sendiri.lagipun kalau dia buat salah apa pun tak apa kerana mereka bukan orang islam dan tak paham islam..inilah bangsatnya orang2 ini.

sangguna said...

anon 1129 tu ckp ada betul, org mcm othman wok ni memang dah ada byk kat malaysia.
kita harus hati2, klu ada peluang hapuskan aje org mcm ni.

tokmod said...

MOGA-MOGA MELAYU DMALAYSIA CEPET SEDAR.KETEPIKAN HAL-HAL LAIN DAN UTAMAKAN KETURUNAN MELAYU MU!!!
JANGAN SAPERTI AKU MELAYU SINGAPORE
DPINGGIRKAN GARA-GARA MELAYU YG DAHULU...
MELAYU DSINGAPORE SENYUM DALAM TANGISAN..

Anonymous said...

Yang sedehnya ada Melayu singapore ini datang kat malaysia berkerja cari makan dan ada yang dah dapat kerakyatan malaysia berlagak, biadap dan kurang ajar, memang dasar tak sedar diri, memang padan muka melayu singapura dilayan oleh cina singapura macam hampas.

pkr simata satu said...

Melayu memang mudah lupa dan tak pernah mahu belajar dari sejarah!Pengkhianat lahanat seperti othman wok ini semakin ramai di Malaysia sekarang.Cuma nama2nya saja bertukar.Dulu kita ada othman sekarang kita ada anwar.Dulu pap sekarang dap dengan bantuan Melayu barua PKR dan pas(tak cerdik).

Cuma ubah nama sikit2 dgn modus operandi yang sama iaitu kesamarataan lanca* ,Melayu masih lagi boleh terpedaya.Melayu masih sanggup jual hak sendiri jual negeri.Tak cukup satu negeri tergadai ke tangan cina,mahu digadainya pula Tanah Melayu ini pula!

Aduhai bangsaku..

AnTi AljUbuRi said...

Nampaknya tokey garam sedang mengulum kahak...

Cuba tengok kalau kahaknya warna biru ludahkan ke muka anu war al juburi..

Kalau warnanya hijau, muka tok guru nyanyok itu patut menjadi penerimanya !!!!

Kalau selian dari waran itu...tokey garam telanlah kahaknya sendiri ...weeekkkkk!!!

Anonymous said...

anon 1:55...
apahal dgn kau...
aku dah merasa pahit maongnya jadi kau sedar dirilah sikit jgn nak megarut saja.jangan jadi melayu bangsat sudahlah.

Anonymous said...

Osman Berok sengkelet socai china PAP.

Anonymous said...

yes memang org kafir ni dah melampau,sampai angkat sumpah sebagai menteri kabinet baru2 ni,menggunakan nama Allah,di hadapan ketua agama islam(agong) ayuh kita ludahkan muka2 org yg hanya diamkan diri sahaja bila penggunaan nama Allah ini,terutamanya di hadapan Agong,tuiii jahanam korang