Breaking News
Loading...
April 22, 2011

Info Post
Kalau di bariskan 3 orang, melayu, cina dan india di hadapan budak sekolah darjah 1 dan tanya budak itu, mana satu komunis, pasti korang akan dapat jawapan yang mengejutkan, berdasarkan pengalaman aku, pasti 100% budak itu akan tunjuk si cina itulah komunis, haaahaaahaaa...

Kalau tak merasuah, bukan cina namanya... betul...?
Kalau tak menipu, bukan cina namanya.... betul...?
Kalau tak berjudi bukan cina namanya.... betul....?
Kalau tak main pelacur bukan anwar namanya....betul...?

Rasuah dan menipu dah jadi darah daging cina di malaysia, tak tau la aku cina tempat lain sama spisis ke tidak dengan cina kat malaysia ni, banyak pegawai kerajaan kantoi kes rasuah di sebapkan cina, banyak projek perumahan malah apa sahaja projek yang melibatkan penggunaan batu, pasir, simen dan besi tak tahan lama kalau kontraktornya adalah cina. ini berdasarkan pengalaman aku pernah berkerja dengan satu syarikat engineering yang tersohor di malaysia.

Depa ni cukup susah nak ikut peraturan, kalau menipu cukup licik, kalau memujuk cukup pandai, mula-mula hantar taukei, tak jalan, hantar amoi, tak jalan jugak bawak duit satu bag, bila gempak depa kata nak report, mula tunjuk muka seposen, merayu mintak simpati, "tolong la boss waa cari makan, lu pun cari makan maa...." itu ayat standart depa, tapi kalau kantoi, kita kantoi sorang-sorang depa dok gelak, jumpa tepi jalan pun buat tak kenal, padahal dulu pergi asam-asam bilik sebelah-sebelah. benda ni dah banyak jadi pada pegawai-pegawai kerajaan dan swasta yang ada deal dengan kontraktor atau pun developer cina. kalau korang tak percaya cina ni memang kuat merasuah korang klik sini.

Bak kata almarhum tok wan aku, "cina yang tak menipu ni cina mati je" itulah perangai cina di malaysia, mungkin korang pun ada pengalaman dalam berurus niaga dengan cina. jadi berhati-hatilah, tapi bukan semua cina perangainya macam lahanat, ada jugak cina yang baik-baik, terutama cina-cina tua yang pernah merasa penangan parang terbang, ingat ini malaysia, ini tanah melayu, pusing la kot mana pun kita tuan kat sini, depa tu pendatang jee...

15 comments:

MPP said...

Darul Ehsan... bab perangai cina tu memang gua setuju banget dengan lu..Memang dorang tu lahanat bin cilakak.

Tapi kalau bab amoi cina, gua tak rasis beb.. Hahahahaha....

Cencaluk said...

sayau pun setuju dengan penulisan ini saya juga ada pengalaman kerja dengan syarikat developer yang mana ianya dikuasai oleh MELAYU dan kebanyakkan kontraktornya adalah CINA woi aku tengok diaorang ni memang hormat kalau melayu ada kuasa siap sogok dengan hamper, mc donald, KFC dan minta aja memang diaorang tunaikan sebab nakkan projek.

Tapi yang susahnya MELAYU yang tak sedar diri ni selalunya makan umpan mereka walaupun tahu ianya adalah haram bak kata kawan aku apa nak risau nanti tua kita taubat le itupun kalau ada masa kalau tak mana tempat mereka ni?
jadi member CINA le kat neraka nanti.

aku je said...

1Melayu 1Bumi!!!

Buy Chinese last..!!

Kita boikot kedai ca ya nun alif!!

Satu bangsa yang tak reti nak bertimbangrasa. Cukup-cukuplah! Enough is enough!

PKR & PASberg. Pengkhianat Melayu yg wajib ditentang habis-habisan. Tali barut yg meletakkan kepentingan peribadi melebihi kepentingan agama dan bangsanya.

separuh melayu said...

tokeh cina tk pyah bagi pe pun kt org melayu, depa tepuk bahu sambil kata HELLO KAWAN pun org melayu dah blh jilat buntut depa.

separuh melayu said...

aku je, tk payah goreng lah, hang boleh ke?

Manipurindam said...

sekarang pon kt kilang aku depa dh jd mcm pukimak..baru dpt kuasa + barua2 melayu..depa dh brani ckp kuat2 '' cina dis..cina dat.."
ishhhh..aku dh membara nih...boss besaq aku melayu, assistant dia cina..sblm naik pangkat, mmg pukimak ni nmpk mcm cina yg trbaik lah..skali bila dh naik, habes satu dept dia amik cina..syarat "speaking chinese will be added advantage" pastu siap kutuk2 boss aku...mmg dasar yahudi timur...

hangkedee said...

Belajarlah sehinnga negeri cina.Tapi jangan penipu macam cina.

C I N A :

Cara dia menghasut memang halus
Ingat syaitan itu lah cina
Nak control semua ekonomi dan politk
Akibat nya MELAYU tersungkur makan
pujukan duit.

Anonymous said...

CINA cilaka ni satu je yang lurus
RAMBUTNYE JE YANG LURUS HATI MREKA MEMEANG BENGKANG BENGKOK DAN BUSOK
KLAU TAK CAYA KAU CARI LAH CINA YANG RAMBUTNYE KERINTING PAYAH NAK JUMPA KLAU ADA DIA G SALOON RAMBUTLAH TU


MAK JIJAH

couver said...
This comment has been removed by the author.
couver said...

he he sangat setuju la, kita harus pegang kembali ekonomi sebagaimana makmurnya bumi Melaka pada setengah abad yang lalu. Bangkitnya Islam dalam diri org Melayu akan memberikan kejayaan yg infiniti pada bangsa kita.

support peniaga Bumiputera

To MPP
bab amoi tu gua dah x mau nanti mati kucing aku , amoi Taiwan lagi sweet ha ha.

couver said...

ada blogger agama kutuk peniaga Melayu sendiri ,shame on yourself
pelik betul lah -_-"

Anonymous said...

study your history.. if it werent for the emperor of China, the Melacca empire wont even last so long.. maharaja melacca requested for protection from china, in return, china gets gifts and do trading with melacca.. you help me i help u.. both live in peace.. until now, all races need every other races..

Anonymous said...

jgn jadi racist sangatla...duk maki bangsa orang lain..bangsa sendiri pon xsedar diri

Anonymous said...

if you do social studies... "race" shouldn't even exist in human... its the perception of human based on difference that created "race" and in fact we are all the same, nothing but humans... I personally thinks that your post is full of hatred and racism that shouldn't even been posted. In fact you shouldn't be propagating prejudice against Chinese just because you are born Malay and everything is on your own perspectives with no supportive evidence.

Anonymous said...

tuhan dia pun di rasuah nya nak masuk syurga,kalau tak caya tanya pok nik.