Breaking News
Loading...
June 8, 2011

Info Post

Sorang kawan aku yang berkerja di syarikat pengeluar gula di shah alam memberitahu aku bahawa, standby la, silap haribulan gula akan naik lagi masa bulan puasa dan menjelang raya ni, katanya, sudah ada ura-ura pemborong gula akan naikan lagi harga gula.

Bangsa apa yang jadi pemborong tu, semua tahu, bangsa cina lah yang banyak menjadi pemborong barangan runcit, gula, tepung, susu, beras dan lain-lain barang keperluan semuanya di monopoli oleh mereka, pernah ada di tempat aku seorang melayu jadi pemborong barangan keperluan asas, tapi terpaksa bungkus, pasal tak tahan dengan permainan harga dari pemborong-pemborong besar cina.

Pada aku, ini sahaja cara untuk bangsa cina mensabotaj ekonomi sekali gus merampas kuasa pentadbiran dari melayu, sifirnya mudah, kerajaan bagilah berapa banyak subsidi pun, selagi pengilang dan pemborong tu berbangsa cina, mereka akan tetap kata berapa subsidi yang kerajaan bagi tu tak cukup, kena ingat segala jenis peniaga dan pemborong ni menjadi ahli dewan perniagaan dan perindustrian cina, kita kena tengok balik, dalam dewan perniagaan cina tu berapa banyak pulak ahli-ahli dap kat dalam tu...? banyak beb...

Kerja mereka di dewan perniagaan dan perindustrian cina senang je, dapat arahan dari dap, mereka naik atau sorokan barang dan mereka akan desak kerajaan untuk naikan harga barang, selagi kerajaan tak ikut cakap depa, depa akan sorok barangan tu (terutama barangan keperluan harian) bila kerajaan dah teruk kena tekan, contoh, gula tak ada stock, minyak masak tak ada stok, dah tentu rakyat akan merungut, nak tak, kerajaan kena jugak lah ikut cakap cina-cina pemborong tu tadi, jadi harga pun di naikan, bila harga barangan naik, dap dan pembangkang akan mainkan pula peranan mereka, pukul canang satu malaysia, kata kerajaan zalim kerana naikan harga barang, so kita yang bodoh ni percaya bulat-bulat cakap pembangkang, tampa kita selidik balik sapa yang main peranan di sebalik kenaikan harga barang tu.

Kalau korang pernah tengok, satu iklan dalam tv yang di terbitkan oleh kementerian perdagangan dalam negeri, mengenai satu pemborong cina menyorokan gula dan akhirnya dia ditangkap, realitinya macam tulah perangai pemborong cina ni.

1 comments:

Anonymous said...

Pada tahun 1998/1999 ketika matawang kita di serang oleh penyangak matawang, ekonomi kita terjejas dengan teruk. Setelah kerajaan Malaysia menggantung dagangan matawang Malaysia, salah satu langkah yang di ambil oleh kerajaan Malaysia untuk merangsangkan ekonomi adalah dengan memasukan modal sebanyak RM 7 billion di dalam pasaran tempatan. Kemasukan modal ini berjaya menggerakkan kembali ekonomi Malaysia.
Adalah di anggarkan pendapatan orang Melayu adalah melebihi RM 10 billion sebulan.Kalau di lihat dari perspektif yang sama, orang Melayu mempunyai modal sebanyak RM 10 billion sebulan atau RM 120 billion setahun.Secara logiknya sekiranya suntikan modal RM 7 billion dapat menggerakkan ekonomi sebuah negara, takkan lah modal RM 120 billion tidak dapat menggerakkan ekonomi sesuatu bangsa.
Kita mesti bijak berbelanja dan mula berkira kira sebagaimana mereka berkira kira. Setiap perbelanjaan mesti menjurus kepada meningkat ekonomi orang Melayu dan Islam sebelum terlambat.