Breaking News
Loading...
September 14, 2011

Info Post
Assalammualaikum dan Salam Sejahtera,

Babi dalam tin! Daging babi salai!..Semuanya disusan tanpa menira tempat, keselesaan dan sensitif umat Islam. Ada yang disusun sebelah makanan tin yang lain dan ada yang diletak sebelah rempah! Ini berlaku di sebuah pasaraya di Kota Kinabalu, Sabah.

Setelah beberapa kali ditegur, ternyata pihak pengurusan masih berdegil untuk mengubah cara menyusun barang makanan halal dan haram. Yang menghairankan ialah, kenapa pihak pengurusan "Survey Supermarket" ini masih kurang faham apa itu haram dan halal?

Rata-rata di hypermarket lain seperti Giant, Tesco dan Carefour, pihak pengurusan memastikan barang makanan haram diletakkan didalam satu kawasan khas supaya tidak menyingung dan menjaga perasaan orang Islam.

Saya tidak menghalang mereka yang bukan Islam untuk makan makanan yang "halal" untuk mereka tetapi bila pengunjung majoriti pasaraya tersebut adalah orang Muslim, pihak pengurusan pasaraya Survey Supermarket harus lebih peka. Aduan bukan sahaja dibuat oleh pelanggan, malah pekerja mereka sendiri juga tidak setuju dengan tindakan pihak pengurusan.

Apakah tindakan MAIS, Kementerian Hal Ehwal Pengguna Dalam Negeri dan JAKIM? Saya cadangkan supaya pihak berkuasa ini membuat "tinjauan terhadap premis ini. Saya yakin mereka dengan terang telah melanggar beberapa akta.

Rahmat Azim

6 comments:

Anonymous said...

Jangan kata kat Sabah, di Sarawak pun lebih kurang macam tu.

Tobpinai said...

Yang terbaik ialah di Kompleks Karamunsing. Pihak pengurusan kompleks membenarkan sesetengah pengendali atau operator makanan di dalam kawasan premis yang berhawa dingin dan kebanyakkannya terdiri daripada pengendali makanan bukan muslim. Wangiii beb.... daging salai khinziri, ngiu chap, char siew, bak kut teh, suuppp!!! fuh!!! gantung2 dalam alamari kaca.... berhawa dingin beb!!!!

Kira Servey Hypermarket tu masih 'amatur' lagi.

Kami rakyat muslim Sabah sebenarnya menunggu2 kedatangan penguatkuasa super agama dari Negeri Kelantan.... (Lim Geng Wang misti hi-"Like" punya...)

Anonymous said...

itulah masalah di sabah ni.. salah kita mungkin suara tia kuat untuk membantah. geng2 mcm servay ni siapa punya? mungkin dia lebih kuat dari penguat kuasa.

beli tempat lain la kan.

Anonymous said...

aku yakin tokei pasaraya tu mesti cina dap, pasal korang semua tau la kan, spisis cina dap ni memang kurang ajar tak reti hormat orang islam dan bangsa lain.

Anonymous said...

manyak sidap ma! malayu sabah sumua suka makan babi ma! itu sibab boloh selupa lumbu..ada kuasa tapi tarak bolih bikin apa2, sana sapa cina ada kuasa dap ka! modoh surupa lumbulah lu

Anonymous said...

Mengada lah korang neyh.. x suka buat2 x nmpk lah. Yang rasis sangat apasal. Kalo rasis tu dialu2 kan pindah ke Semenanjung. Sabah neyh open. Sa pun muslim! Tapi teda lah yang minta puji cam kanu neyh!