05 June 2013

Hanya Penjenayah Akan Ratapi Kematian Penjenayah...


Makin lama makin ramai suspek atau pesalah yang ditahan dalam lokap meninggal dunia sama ada kerana mati mengejut ataupun akibat dipukul oleh pihak polis sewaktu menjalankan siasatan. Saya akur memang pesalah yang ditahan oleh pihak polis dan mereka mempunyai hak untuk menyoal siasat bagi mendapatkan maklumat. Saya juga tahu ke tahap mana mereka akan pergi jika ingin mendapatkan maklumat penting daripada seseorang penjenayah tetapi memukul sehingga tenat adalah kaedah tidak sesuai dan patut diabaikan oleh pihak polis.

Saya faham perasaan pegawai polis yang muak untuk tengok penjenayah kesalahan berat yang sama, selalu keluar masuk balai kawasan mereka. Siapakah kebanyakan si mati ini? Pembunuh, perogol, peragut penghisap dan pengedar dadah. Kebanyakan masyarakat India sememangnya mahu golongan ini untuk terus ghaib dari muka bumi. Tak percaya, pergi tanya dengan sesiapa sahaja rakyat biasa, apa pendapat mereka tentang penjenayah semua ini? Rata-rata akan menjawab lebih baik mereka mati ditangan polis daripada membunuh sebilangan besar masyarakat yang lain. 
Kehilangan satu nyawa jahat adalah lebih baik daripada mengorban berpuluhan yang lain. Ada yang akan marah dengan penulis selepas membaca artikel ini tetapi sedarkah anda bahawa isu kematian dalam lokap ini diapi-apikan oleh pihak pembangkang khususnya dari Parti Keadilan Rakyat demi kepentingan politik mereka?

Saya ingin bertanya kepada semua, pernah anda pernah dengar nama V. Divendran yang berumur 25 tahun? Dia adalah seorang pegawai polis muda yang berasal dari Selayang Heights, Batu Caves dilaporkan hilang pada 1 Februari 2012 sebelum ditemui mati tiga hari kemudian di bawah jejambat berhampiran Bulatan Batu Caves dengan kesan kecederaan di kepala dipercayai dipukul menggunakan objek tumpul dibunuh kerana DENDAM. Siapa yang bunuh? Seorang lain berbangsa India yang bernama KARUNAGARAN A/L ASAITHAMBY.

KARUNAGARAN A/L ASAITHAMBY, pembunuh V. Divendran.

Adakah sesiapa daripada pembangkang atau masyarakat India sanggup turun ke jalan berdemo untuk mendapatkan keadilan kepada mendiang pegawai polis India muda itu? Tidak. Bahkan semua lupa dan ada yang tidak mahu mengambil tahu akan apa yang berlaku kepada pegawai polis dan keluarganya! 

Yang anda tahu ialah menyalah dan mendapatkan publisiti kepada pembangkang dimana mereka tahu  isu kematian dalam lokap boleh menaikkan lagi kemarahan masyarakat India supaya membenci polis dan lambat laun pembangkang akan mengaitkan Kerajaan Barisan Nasional. 

Contoh publisiti yang dicari oleh pembangkang dalam kematian Kugen.
Bagi mereka yang separa tahu isu dan aktif dalam media sosial, akan terus berfikir secara emotional daripada rasional akan terus membedil pihak Polis dan Barisan Nasional sampai mereka akan gambarkan seolah-olah Barisan Nasional yang mengarahkan penjenayah itu untuk dipukul sehingga mati.

Saya nak tanya sedikit kepada semua. Apakah jawapan anda kepada keluarga yang telah kehilangan anak, abang, saudara mereka disebabkan oleh penjenayah kesalahan berat seperti Kugen, Jamesh Ramesh, N. Dharmendran dan ramai lagi?

Apa jawapan anda kepada tangisan bapa yang kehilangan anaknya disebabkan seorang penjenayah?

Mayat Pengawai Polis Divendran yang mati dibunuh oleh Karu.

Keluarga mangsa yang menangis di tengah jalan. Apakah perasaan anda jika anda di tempat mereka?

Jadi janganlah terlalu taksub menyokong kematian penjenayah kerana kematian mereka adalah kecil berbanding kadar jenayah dan pembunuhan yang mereka lakukan. Tetapi saya tahu ini tidak akan menjustifikasikan keadaan sebenar dan saya akui pihak polis tidak seharusnya mengambil undang – undang ditangan mereka sendiri. 

Kadang-kala jika darah daging kita sendiri dibunuh oleh salah seorang penjenayah, dan lambat laun kita mendapat tahu bahawa dia telah mati dipukul pihak polis atau mati dalam lokap, Apakah perasaan kita pada ketika itu? Adakah kita akan bergembira kerana keadilan terjawab akhirnya atau sedih kerana dia mati dalam lokap? Something to ponder

7 comments:

Anonymous said...

Mereka bukan meratapi kematian penjenayah lain. Mereka menggunakan isu itu untuk berlagak jadi hero. Rencana mereka amat jahat dan kotor. Semua dalam diri mereka terpalit najis. Mereka menghasut tak henti2. Mereka seperti memainkan muzik dan memerhatikan puak2 mereka dan puak2 lain yg sedang leka, menari2 mengikut corak muzik itu. PM harus tegas. Menteri KDN, KPN harus tegas. YDPA negara kita di permainkan. Dihina tanpa takut dan segan. Raja Berpelembagaan adalah pusaka ketuanan yg ditinggalkan oleh nenek moyang kita. Knp hanya akta hasutan yg dikenakan. Mana perginya akta keselamatan kerana memerangi YDPA. Menghasut supaya rakyat memerangi perlembagaan yg mana YDPA memberi perkenan kepada PM dan kerajaan sekarang. Itu saja cukup untuk di ambil tindakan penjara seumur hidup kepada pengacau keamanan negara. Kenapa sy sebagai rakyat malaysia merasa terancam di tanah air ini. Sy memohon PM dan Menteri KDN lebih tegas.

Anonymous said...

Najib patut ikut cara Lee Kuan Yew...sesama bangsa sendiri pun LKY tibai semacam jer....baru rakyat takut....apalah guna menghormati kebebasan bersuara kalau YDPA dan peranan raja raja pun mereka pertikaikan...PDRM pulak sering di jadikan budak belasahan....

Anonymous said...

Kerajaan mesti tegas dalam sebarang keputusan....kalau lemah inilah yang jadi....cacing naik ke mata..

Anonymous said...

Kerajaan tidak seharusnya melayan isu2 penjenayah berat yg mati d lokap.Sepatutnya pun mati je.Kita tidak tahu bagaimana kejam dan zalim nya baruah2 ni d luar.Banyak kes yg di buat d luar,ugut ,pukul n langsung tak menghiraukan undang2.Teringat kawan sewaktu member d samun oleh gangster keling ni.Sambil menghunus parang n senjata2 tajam d kajang dulu,apakah ada persaan belas kesian pada mangsa.PUIIIII...Sebenarnya demo yg d lakukan adalah mainan pembangkang n sekutu2 penjenayah barua tu.Wajar nya pihak polis memantau dan tangkap je mereka yg berdemo tu.Tangkap lepas tu balun separuh mati lagi.Itu je layak utk penjenayah tegar.So polis seharusnya tidak harus melayan kerenah barua2 ni.Polis harus kembalikan era kegemilangan dulu kerana dulu sewaktu kawan ingat di waktu uniform kining,kwn cukup ngeri pabila terlihat kelibat polis je.Sekarang unifom da garang patut tindakan pun mesti sama.SO TERUSKAN USAHA MUTNI ANDA WAHAI PAK POLISI.

buahpukulmaut said...

cuba anda brtanya pada semua rakan2 india,apakah mereka semua suka ngan puak2 gangster india ni,pastinya semua spt kita juga jawapannya "MATI LAGI BAGUS LA.MENYUSAHKAN ORANG JE". so pk2 la pembangkang yg hanya menangguk d air keruh.Mereka hanya nk populariti je.Tukang buat onar,buat kecoh,pandai la dia,memang dasar musibat.

Anonymous said...

HIDUP BUAH PUKUL MAUT

Anonymous said...

WA CAYA SAMA LU,HIDUP MELAYU