Breaking News
Loading...
July 17, 2013

Info Post
Ini yang aku betul tak paham, jumlah kutipan zakat di wilayah pada tahun 2011 di rekod kan sebanyak RM. 341.33 juta, itu aku ambik jumlah kutipan pada tahun 2011, tahun lepas punya jumlah aku tak tau berapa, mungkin lebih dari tahun 2011...

Bagai mana dengan kutipan zakat setinggi itu masih ada lagi kes seperti yang di laporkan dalam harian metro hari ini...

Korang baca petikan harian metro di bawah...:

Anak saya bukan untuk dijual! Biar kami hidup susah dan merempat, asalkan kami bertiga dapat bersama,” kata Maya, 23, yang selamat melahirkan bayi lelaki Isnin lalu.

Maya sebelum ini sarat mengandung dan suaminya ditemui wartawan Metro Ahad ketika menjadikan jejambat Jalan Kinabalu bersebelahan Sungai Klang sebagai tempat berteduh bertekad tidak mahu ‘menjual’ anak mereka yang baru dilahirkan Isnin lalu di Hospital Kuala Lumpur (HKL).

Aku yakin, pasangan ini memang betul-betul miskin, tak berharta dan tak mampu untuk menyewa rumah, kalau tidak masakan dia nak tinggal di bawah jambatan dan aku yakin pasangan ini ada memohon bantuan dari pusat zakat, tapi entah lah, mungkin betul jugak macam orang kata, nak apply duit zakat dari pusat zakat punya payah dan banyak karenah birokrasi, seolah-olah duit zakat nie milik mak bapak pegawai di pusat zakat punya...


9 comments:

Anonymous said...

pegawai di pusat zakat bukan buat kerja, mereka tido dan bersembang je kat pejabat, bila tengak seronok bersembang ada pulak yang datang nak minta bantuan, itu yang jadi permohonan duit zakat jadi susah, pasal dia marah orang kacau dia tengah seronok bersembang.

Anonymous said...

Sedihnya baca ini - patutlah BALA makin menimpa NEGARA ISLAM ini, dengan kejahatan makin tak terkawal dari PENJAJAH CINADAP/PKR dan sekutunya Barat-Israel! Malangnya juga, PENJAJAH Cina Singapura dilayan macam anak emas di Malaysia ini termasuk dalam MERAMPAS tanah pusaka BUMIPUTERA, hanya kerana mereka menabur WANG, sedangkan matawang mereka bila ditukar kepada ringgit, murah sekali. Sebab itu banyak syarikat perumahan Cina sampai letak lebih satu juta pada harga rumah, di semua kawasan bandar yang penting dan tepi laut, supaya dapat diBOLOT oleh si CinaTAMAK/BONGKAK Singapura/Malaysia, sedangkan BUMIPUTERA Melayu/Islam dari Malaysia dan juga Singapura yang miskin, terus TERHALAU dari tanah pusaka di bumi tercinta kita ini, warisan dan korban berzaman (dari sebelum dijajah British lagi) nenek moyang BUMIPUTERA Melayu/Islam dan BUMIPUTERA lain!

Sila lihat juga anak-anak yatim ISLAM yang miskin dan dibuang seperti SAMPAH di http://theflyingkick.blogspot.com/2013/07/kepala-bapak-korang-ler-pegawai-pusat.html - kes seperti ini banyak lagi. Si penghina Islam CINABIAWAK wee-wee pula boleh dapat geran satu juta untuk buat filem hina pekerja ISLAM Bangladesh! Dan kalau anak-anak YATIM ISLAM MISKIN dan MALANG ini terjebak dengan dadah, jenayah serta keciciran sekolah - pegawai Jbtn Islam yang sepatutnya MEMBELA mereka boleh disalahkan! Kenapalah anak-anak malang ini dilayan seperti SAMPAH masyarakat - apa dosa mereka?

Saya juga sedih sekali bila pertubuhan-pertubuhan Islam, termasukrumah anak yatim, kena meminta belas kasihan dari orang awam, sedangkan Malaysia ini NEGARA ISLAM! Sila lihat juga di: http://www.ustaznoramin.com/2013/06/bantuan-prihatin-untuk-rumah-amal-nur.html, Bantuan Prihatin Untuk Rumah Amal Nur MuhammadFriday, June 7, 2013; dan di http://www.utusan.com.my/utusan/Jenayah/20130608/je_06/Pelajar-tinggal-sehelai-sepinggang, Pelajar tinggal sehelai sepinggang, Oleh MOHAMMAD YASIR JAAFAR.

Di Jerman/Barat pertubuhan-pertubuhan Kristian, termasuk yang menjaga anak-anak yang terpinggir, begitu dibela oleh kerajaan Jerman/Barat. Pertubuhan-pertubuhan Kristian ini begitu mewah, contohnya bantuan kewangan besar berdasarkan jumlah anak-anak yang diterima masuk di situ di peringkat awal sebagai ganjaran menerima anak-anak, ini tidak lagi termasuk untuk perbelanjaan sekolah dan segalanya mengikut perbelanjaan harian.

Walaupun ada ramai orang Islam di sini, mereka mendapat kerakyatan disebabkan menjadi buruh murahan berdekad lamanya, maka terus boleh membawa keluarga mereka, jadi bukan sebab belas kasihan K'jaan Jerman/Barat ini, yang amat anti-Islam, kebanyakan di bawah selimut. Apalagi pertubuhan Yahudi Zionis sangat kuat di seluruh Barat.

MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam dan umatnya, serta bangsa dan hak Bumiputera.

(PERHATIAN TERBARU: ada PENYAMUN penakut disyaki dari PENGGANAS/SAMSENG DAP/PKR/Red Beans militia durjana yang sekarang meniru gelaran saya sebagai “Pakcik/MAKCIK Tempurung/Temporung” untuk mengelirukan pembaca – mereka juga telah menyamar dengan identiti dan tulisan saya kononnya saya benci dan nak menggulingkan PM kita, dan juga saya seolah bersikap lucah, dan saya telah repot terus ke KDN dan Wanita UMNO!)

alburqah fi suq said...

Cabaran pegawai di pusat zakat. Tohmahan sentiasa ada dimana2. Banyakkan bersabar dan teruskan perjuangan. Jika semua pegawai zakat seperti yang digambarkan anon 11.18am dah tentu kutipan takkan meningkat. Orang susah tetap ada dimana2 waima kutipan mencecah berbilion ringgit. apa yang penting masyarakat kena main peranan bersama untuk menyalurkan maklumat supaya bantuan dapat dihulurkan. Selamat Berpuasa.

org johor said...

Bukan masalah pengutip zakat...tetapi masalah diri sendiri...org indon datang sehelai sepinggang naik bot tapi bila berada disini masih boleh hidup selesa, dan ada diantaranya mewah, kalau diri sihat...tak cacat...maknanya masih boleh bekerja...ni kes susah bukan tak boleh bekerja...tp malas bekerja...so mmg tak layak pon nak menerima zakat...

Pembayar zakat said...

Zakat adalah sebhgn harta kita yg bila cukup syarat dan sampai masanya ianya bukan lagi milik kita dan haram kita menggunakannya serta wajib diasingkan dan dikeluarkan dr harta kita. Pengurus zakat juga bukan pemilik zakat, hanyalah memegang amanah utk mengutip, mengumpul dan seterusnya beramanah mengagihkan kpd pemilik sebenar yg terdiri dr 8 golongan /asnaf yg telah ditetapkan. Tidaklah sepatutnya zakat itu tidak dihabiskan dan disimpan, apatah lagi dilaburkan bila masih ramai lagi pemilik sebenar (8 golongan tadi) yg memerlukannya tidak mendapatkannya. Petugas kaunter dan pejabat hanya menjalankan tugas yg diberi dr segi pengurusan, tidak berkuasa memberi dan menentukan penerima. Ahli Majlis dan Jawatankuasa Pengagihanlah yg seharusnya berinisiatif memastikan amanah yg dipikulkan dilaksanakan dgn semampu mampu dan sebaik baiknya agar semua pemilik zakat sebenar mendapat haknya masing masing.

Anonymous said...

wah orang johor. ko ni tak sayang mulut agaknya. Karang aku tenyeh cili padi baru ko tahu. Ko tahu kata orang kita malas tak mahu cari kerja nak harap bantuan zakat dan kebajikan saja. Ko tak rasa macam mana mereka rasa. Gi minta kerja majikan cakap tak ada kerja kosong, kalau nak kerja gaji kecil ada. Majikan suka ambil warga asing sebab mereka tak banyak cerita, bagi berapa saja asal lepas untuk makan minum pun mereka sapu.

Silapnya kerana pendatang ramai sangat di neara kita. Silapnya kerana pegawai penguatkuasa kita 90% adalah melayu. Bila melayu mudah lah di beli Bro ooiiii. Polis kena beli. Imigresen kena beli. Masuk masuk, bila dah lepas dalam kamu akan selamat sebab polis ngan imigresen malaysia " bole kira "

Betul tak polis ? Betul tak imigresen ?

org johor said...

Anonymous
July 17, 2013 at 2:45 PM..
Ko pon duk bawah jambatan ke?...mcm tau jer mintak keje selalu tak dapat... kat office aku indon keje cleaner jer kot...tp ada moto..pakai Galaxy Note lagi...at least takde la duduk bwh jambatan...sapa kata gaji cleaner kecik...eh..kalau indon tau ada org m'sia duk bwh jambatan malu kita beb...

Anonymous said...

Pusat zakat sekarang bangga kerana bila setiap hujung tahun apabila akaun ditutup mereka akan umum dapat mengutip sebanyak berjuta juta dan dalam simpanan mereka ada sekian juta, weii duit zakat kau simpan nak buat apa, akaun pusat zakat sepatutnya negatif itu tandanya wang zakat semuanya telah di agihkan kepada 8 asnaf, kalau betul cara pengangihan pusat zakat aku yakin cerita cerita pasal ni tak akan keluar.

Anonymous said...

hey anon 2;45pm, lu benci sangat Melayu/Islam apasal?! Baik lu bawa EKOR KURAP lu pergi lubang BIAWAK DAP/PKR yang tak habis JILAT kaki kudis-bernanah Barat-Israel tu, yang macam si PENGGANAS/SAMSENG KONGSI GELAP!