ALHAMDULILAH Permohonan Gereja Guna Kalimah Allah Di TOLAK


Mahkamah Rayuan hari ini membuat keputusan menolak permohonan Gereja Roman Katolik untuk membatalkan rayuan kerajaan dan majlis agama Islam berhubung kebenaran menggunakan kalimah Allah dalam majalah mingguan Herald.

Keputusan itu dibuat oleh panel tiga hakim diketuai Datuk Seri Abu Samah Nordin yang bersidang bersama Hakim Datuk Abdul Aziz Abdul Rahim dan Hakim Datuk Rohana Yusuf. - UTUSAN ONLINE

Berita penuh...

PUTRAJAYA 22 Ogos - Mahkamah Rayuan Putrajaya hari ini memutuskan untuk menolak
permohonan Gereja Roman Katolik untuk membatalkan rayuan majlis agama Islam dan pihak lain berhubung kebenaran menggunakan kalimah Allah dalam majalah mingguan Herald

Keputusan berkenaan diputuskan oleh tiga panel hakim yang diketuai Datuk Wira Abu Samah Nordin mula yang bersidang pada pukul 9.30 pagi dan berhenti rehad pada pukul 12.55 tengah hari kemudian bersambung semula 3.30 petang.

Dengan keputusan itu bermakna
prosiding rayuan penuh dijangka akan diadakan pada 10 September 2013 tidak akan dijalankan.

Kronologi pertikaian penggunaan kalimah Allah bermula pada pada 16 Februari 2009 apabila Ketua Paderi Roman Katolik Kuala Lumpur, Tan Sri Murphy Pakiam memfailkan semakan kehakiman berhubung penggunaan kalimah Allah dalam penerbitan gereja iaitu The Herald serta menamakan Kementerian Dalam Negeri dan kerajaan sebagai responden.

Gereja itu menuntut, antara lain, satu deklarasi bahawa keputusan Menteri Dalam Negeri pada 7 Januari 2009 berhubung larangan penggunaan kalimah Allah dalam The Herald adalah tidak sah, dan kalimah Allah bukanlah eksklusif kepada agama Islam.

Majalah mingguan Katolik yang dicetak dalam empat bahasa, menggunakan kalimah Allah sebagai terjemahan untuk God bagi seksyen bahasa Malaysia namun kerajaan berhujah bahawa kalimah Allah hanya boleh digunakan secara eksklusif oleh orang Islam sahaja.

Pada 31 Disember 2009, Hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Lau Bee Lan memerintahkan bahawa keputusan Menteri Dalam Negeri melarang penerbitan akhbar mingguan The Herald itu daripada menggunakan kalimah Allah dalam majalah edisi bahasa Malaysia, adalah menyalahi undang-undang, batal dan tidak sah.
Kronologi pertikaian penggunaan kalimah Allah.

Pada 5 Januari 2010, Kementerian Dalam Negeri (KDN) memfailkan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang membenarkan Gereja Katolik menggunakan kalimah 'Allah' dalam penerbitan Herald - The Catholic Weekly.

Pada Julai 2013 Titular Roman Catholic Archbishop of Kuala Lumpur memfailkan permohonan bagi membatalkan permohonan rayuan kerajaan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi yang membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh majalah mingguan Katolik The Herald.-UTUSAN ONLINE

Comments

Anonymous said…
TAKBIR...
yeopkgb said…
Alhamdullillah...Allah hu akbar....
Anonymous said…
Allah Hu Akbar !
Anonymous said…
Alhamdulillah.. sedikit lega
Anonymous said…
SYUKUR....ALHAMDULLILAH. SEMUGA KEPUTUSAN INI MEMBUKA MATA/MINDA KEPADA PEMIMPIN PR YANG BERSEKUTU DENGAN PIHAK GEREJA AGAR TIDAK LAGI MEMBANTAH TERIMALAH KEPUTUSAN DENGAN HATI YANG TERBUKA SEBAGAI SEORANG ISLAM.................
Ghazali said…
So Kalimah Allah adalah hak mutlak Orang Islam...NOKTAH. No more compromise, no more discussion, no more argument, please shut up or if anybody still wanted to argue about it... SILA BERAMBUS.
Anonymous said…
ALLAHU AKBAR WALILLAHIRHAM. JANGAN CAKAP BANYAK LAGI. PERANGI TERUS KAPIRUN DAN MUNAFIQUN YANG BERMAIN API SELEPAS INI.
Anonymous said…
marah puak PAS macam nie. mereka nak bela gereja dan DAP... tapi gagal.
Anonymous said…
mana geng2 PAS oi? tak nampak muka pun? konon pejuang Islam....taik kucing lah!!
Anonymous said…
SYUKUR ALHAMDULILLAH di atas berita baik ini. Dan TERIMAKASIH di atas KEBERANIAN Majlis agama Islam, KDN, PERKASA, JATI, peguam-peguam-peguam/hakim-hakim (TULEN) dsbnya yg. melawan pihak Gereja Katolik/Vatican. Gembira betul bila tengok umat Islam/Melayu begitu BERSEMANGAT memperjuangkan Islam spt. dlm gambar ini!

Gereja/Vatican ini, disyaki sudah diambil alih si puak GANAS dan BIADAP dari Kristian Zionis DAPBIAWAK/PKR (dan sekutu mereka dr. rejim PAP-Barat-Israel), utk. MENJATUHKAN Islam/umatnya, kuasa Mufti-Mufti/Jbtn-jbtn. agama Islam (terutamanya JAWI/JAKIM)/Mahkamah-mahkamah Shariah. Dan tujuan utama puak Kristian GANAS ini ialah utk. MENJATUHKAN Islam sbg. AGAMA PERSEKUTUAN dan Malaysia, bumi PUSAKA kita ini, sbg. NEGARA ISLAM, dan menghasut seluruh masyarakat Kristian terutamanya dari Bumiputera Sabah/S’wak supaya membenci Islam/umatnya terutamanya orang Melayu/UMNO; jadi senang diJAJAH!

Fahaman evangelis Kristian Zionis, ialah doktrin gabungan Kristian Protestant palsu dan pengganas Yahudi Zionis, SENJATA politik merbahaya yang mempergunakan agama, oleh penjajah Barat-Israel melalui CIA-US/MI6-UK/Peranchis/Jerman/Israel-Mossad/EU-NATO (di Malaysia melalui sekutu mereka, DAPigs/PKR). Fahaman ini dipergunakan untuk menjatuhkan Islam/umatnya, dan menjajah Palestin selamanya untuk memecahbelahkan PUSAT Islam di Timur Tengah, iaitu Mekah di masa hadapan dan seluruh negara-negara Islam yang kaya minyak-gas/sumber asli lain/tanah subur (untuk pertanian syarikat global GM US-Mosanto yang diharamkan di EU sebab boleh menyebabkan penyakit kanser dll). Bahkan Vatican juga telah dikuasai puak Kristian Zionis ini.

Skrg. kita dari seluruh umat Islam/Melayu, mesti tumpu pd. perjuangan seterusnya di peringkat seterus yg. penting pd. 10 Sept. di Mahkamah Rayuan , terhadap keputusan Mahkamah Tinggi dari hakim CINA, yang membenarkan akhbar mingguan Katholik, The Herald menggunakan kalimah Allah.

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.





SolitaireHunter said…
Sehingga waktu ini portal Pas, Haprakah Daily masih belum menyiarkan keputusan bersejarah penggunaan Kalimah Allah ini. Parti pembela Islam konon, pukimaknye!
Surrhead said…
"Mahkamah Rayuan Putrajaya hari ini memutuskan untuk menolak
permohonan Gereja Roman Katolik untuk membatalkan rayuan majlis agama Islam dan pihak lain berhubung kebenaran menggunakan kalimah Allah dalam majalah mingguan Herald"..........kes ini belum selesai lagi, sebab kes rayuan MAIS belum jalan lagi, inilah yg menentukan kegunaan kalimah Allah.....umno pulak seronok sbab ada ramai rakyat yg senang diperbodohkan...ini modal untuk Perhimpunan Agung Umno nanti la....kalau dah dekat2 PRU, isu ini akan memihak kepada warga kristian sebab 50% kerusi dtg dari sabah/sarawak....nampak tak berapa senang warga Islam ditundukkan dgn isu agama, dan diharap sedar kenapa PAS tak mengikut dgn isu ini, PAS kenal mainan politik umno, dan PAS tak pernah terpikir nak main2 pasal isu mcm ni...
Anonymous said…
Hey surrhead, lu maki UMNO sebab lu benci sgt. Islam/Melayu aaahh?! Lepas itu lu mahu melagakan dan menghasut umat Islam supaya ada yg. tak menentang PENGHINAAN Kalimah Allah oleh si puak Kristian, mcm. puak Pas! Dan lu pikir itu Sabah/S'wak, Kristian punya?!

Mulut lu memang mulut BANGKAI penuh ulat - lu banyak lahap itu BABI punya KANGKANGkah?! Atau lu mabuk minum itu KENCING BABI aahhh?!
Surrhead said…
kat blog ini tak der ke org yg ber intelek, atau pandai sikit pun tak per la....As of 2010 the population of Sarawak disregarding foreign immigrants is 44% Christian, 30% Muslim, 13.5% Buddhist, 6.0% Taoist or Chinese religion follower, 3.1% follower of other religions, and 2.6% non-religious. (http://en.wikipedia.org/wiki/Sarawak).....sebab itu saya ckp umno suka warga bodoh macam anon, supaya umno sentiasa melahap hasil negara...BTW, org PAS terdiri daripada org2 terpelajar dan intelek, sebab itu tak banyak bising pasal hal ini...ko tgk lar, yg wujudkan isu ini ialah kerajaan, dan kuncu2 nya, JATI, PERKOSA etc...semuanya ada mandur2 yg mengetuai(memperbodokan) sekumpulan warga biasa.....kita boleh tunjuk ajar jer, kalau mmg kepala otak dah set berbodoh jer, tak boleh nak tolong, bai....
Surrhead said…
ha....ini statistic sabah... In 2010, the percentage of Muslims has increased to 65.4%, while people professing Christianity at 26.6% and Buddhism at 6.1%. (http://en.wikipedia.org/wiki/Sabah)....jgn nak seronok pulak, sabah ramai imigran yg diberi IC, jadik, hati dia org kat kampung dia org, bukan seperti seorg warga yg lahir dan membesar kat sini....
Anonymous said…
maka nangislah hj hadi yg beriya-iya nak bagi kalimah Allah pada gereja...
lahanat ajen yahudi...
Anonymous said…
Hey surrhead, jadi lu fikir Sabah tu Kristian punya - otak lu memang bodoh macam KERBAU penuh lintah KURAP! Lu tak tahu sejarah M'sia ni, Sabah adalah sebahagian Malaysia!

Dan lu jgn. nak bising pasal imigran dapat IC,lu ingat lu mahu MENIPU, Cina kat Sabah/S'wak dan seluruh M'sia ini Bumiputera? Mereka juga asalnya PENDATANG/IMIGRAN, tapi dibawa PENJAJAH British-Zionis laknat! Jadi lu ini memang KURANG AJAQ!

Maka itu, kalau lu tak suka BUMIPUTERA Melayu/Islam dan SEJARAH Malaysia ini, pusaka berzaman nenek moyang Melayu/Islam dan Bumiputera lain, dari sebelum dijajah British-Zionis lagi, lu boleh BERAMBUS!
Anonymous said…
Satu lagi suurhead, kerana lu BODOH mcm. KERBAU, baik lu pi blog-blog DAJAL BODOH DAPBANGKAI/PKR!
Anonymous said…
Satu lagi SIAL-suurhead, lu boleh hina NGO PERKASA Islam/Melayu kami sebg 'perkosa' - BANGKAI lu!

lu ni si CINABANGKAI gila PORNO SEKS 2 ekoq tu aahhh?! Mulut lu memang mulut BANGKAI penuh ulat - lu banyak lahap itu BABI punya KANGKANGkah?! Atau lu mabuk minum itu KENCING BABI aahhh?!
Anonymous said…
jawab la sial surrhead!! geng2 perkasa jom cari ini binatang surhead!!!!
Surrhead said…
anon...anon......maaf ya, lambat reply...bukan apa,tak reti turunkan tahap intelek untuk berhujah dgn kamu...tak biasa dgn penggunaan bahasa mcm....tau apa yg lagi kelakar, utk jumpa aku seorg ini, kau ajak geng, perkosa pulak tu, nampak sgt takder telur, bai....lelaki sebenar jumpa one-to-one, bertumbuk, kalau kalah, "gentle" mengaku..tapi, kau dari kalangan intelek rendah dan takde telur, jadi tak boleh harap benda "gentle" dari kau...OK, skrg kau boleh mula maki hamun kau itu...(sambil tepuk dahi ni terpikirkan kau ajak perkosa cari aku....kelakarnya)

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID