Breaking News
Loading...
August 14, 2013

Info Post


email yang dihantar oleh pembaca blog GAP.

Assalam,

baru-baru ini semasa musim perayaan aidilfitri, saya sempat bersembang dengan adik ipar saya yang baru balik dari kelantan. beliau adalah seorang wanita yang sangat meminati perhiasan diri dari emas seperti gelang, cincin dan sebagainya. 

beliau menceritakan pengalamannya di mana semasa beliau di sebuah pasaraya di kota bharu baru2 ini, beliau memerhatikan sebuah kedai emas terkenal di tanah air kepunyaan cina iaitu poh kong lenggang dan kurang mendapat sambutan dari orang melayu. orang melayu di sini lebih suka membeli dari kedai emas kepunyaan melayu sendiri. 


saya berpendapat sesungguhnya kempen BUY CHINESE LAST mula menampakkan kesannya. 

Ini boleh dilihat apabila keratan akhbar utusan malaysia pada 7 Ogos 2013 dalam ruangan ekonomi di mana pengarah urusan poh kong sendiri mengakui kurangnya pelanggan pada tahun ini berbanding semasa hari raya tahun lepas (pastinya yang dimaksudkan adalah pelanggan melayu). 

8 comments:

Anonymous said...

Memang betoi. Sambutan raya tempat aku juga " lesu " tak macam tahun sebelum2 ini. Ramai kawan aku yang meniaga pakaian dan kueh raya kata tahun ni depa tak berapa untung. Yang meniaga di Bazar Ramadan pun mengeluh kerana orang tak berapa nak shopping lauk pauk dan kueh mueh untuk buka posa. Aku sendiri sekali pun tak beli lauk pauk dan kueh mueh di Bazar Ramadan macam tahun2 yang lepas, cuma ada la sekali dua pi beli murtabak. Mujoq tahun ini anak2 aku pun tak berapa kisah nak raya. Aku beli sepasang baju melayu dan sepasang baju raya, kasut pakai yang lama, anak2 aku kata Ok Lah Tu Ayah.

Bini aku langsung tak minta apa2 yang baru masa nak raya. Mungkin sebab aku selalu duk sembang dengan dia Kita Melayu Belanja Sakan Nak Sambut Raya, Yang Puak Cina Senyum Sampai Ketelinga Sebab Duit Orang Melayu Sampai Kering Masuk Ke Poket Cina.

Aku dari dulu duk tarbiah bini aku Kita Orang Melayu Bukan Kaya Mana Pun, Tapi Bila Mai Raya Pakat Belanja Macam Duit Ada Berjuta. Kalau dulu bini aku jawab Alaaa Abang Ni Bukan Selalu Cuma Setahun Sekali Sahaja.

Tapi raya kali ini bini aku menyumpah2 marahkan kedai Melayu, tutup kedai daripada raya pertama sampai raya kelima, nak beli barang2 dapoq terpaksa pi kat kedai cina dengan kedai hindu ... terpaksa tebalkan muka.

Baru aku tahu rupa2nya orang melayu ini dia Pentingkan Raya Daripada Nak Jaga Pelanggan. Patut lah kedai melayu kadang2 susah nak hidup. Sedangkan kedai cina, masa raya cina, hari kedua raya depa dah bukan macam biasa.

Melayu kena ubah sikap lah kalau nak pukul cina dalam dunia perniagaan. Kalau tidak, puak cina senyum sinis saja bila kita gerakan Kempen Boikot Kedai dan Produk Cina.

Mat Kedah

Anonymous said...

Apa2 pun...kita kena utamakan bangsa kita juga.Cina klu berurusan...dah dididik utamakan bangsa sendiri..Bangsa lain tempat mrk mdptkan pelaburan krn prinsip mrk...lu kaya...lu dihormati.

Anonymous said...

mat kedah..... angg duk tang mana...

ceta angg ni sama mcm ceta aku jugak laa...

aku pon sama duk tarbiah anak bini jgn bli kat kedai cina..

hahahhaha....sama la bro..

ceta ko ni pon sama juga... taun ni aku beli baju raya make sure tak bli di kedai cina...

kalo dedulu tempah baju kedai cina .... taun ni bli baju yg dah siap kat kedai butik melayu...

murah dan lawoo plak tu... kain pon class ...

Anonymous said...

Aku nak tegoq dengan ikhlas ni. Harap orang melayu yang meniaga boleh terima la no. Cerita dia lagu ni ....

Kuk belah Kedah ni depa orang meniaga bukan reti nak cakap terima kasih atau tank you. Bila kita pi beli di kedai depa, depa akan kata " Saya jual nooo " bila depa nak bagi balik duit lebih kat kita. Depa tak reti nak ucap terima kasih. Tapi bila pi kedai cina, tokey cina ucap lagi lengkap, " Saya jual nooo, terima kasih, mai la pulak nooo " haa tudia cina punya la nak ambil hati pelanggan.

Kadang2 aku rasa sakit hati juga dengan perangai peniaga melayu ni. Depa tak tahu kerana ucapan Terima Kasih tu lah yang membuatkan pelanggan nak mai lagi.

Kalau ada pelawat blog ni yang pernah alami macam yang aku jumpa tu, habaq mai la. Sebab pada aku, aku cukup meluat dengan ucapan " saya jual nooo " yang aku harap adalah ucapan " terima kasih nooo kerana pak long mai beli barang kat kedai kami ". Setiap kali depa cakap " saya jual nooo " aku tak pernah jawab apa2, aku ambil barang terus belah ... meluat dan sakit telinga.

Mat Kedah

Anonymous said...

Mat Kedah...dari satu segi, bab berterima kasih tu aku setuju...tp tang ayat saya jual noo itu, bukan ka itu dikira sebagai akad ka dalam jual beli....sebab xsilap aku, aku pernah belajaq la jugak dulu dalam syariah bab muamalat dalam Islam nih...mmg kena akad tu...si peniaga akan cakap saya jual dgn harga sekian2 n si pembeli akan jawab balik saya beli dengan harga sekian2...baru la urusan jual beli itu dianggap sah....tu kalau xsilap aku laa....

Anonymous said...

Lari dari topik sikit tapi saya rasa blog ini boleh publish komen saya mengenai perlantikan Abdul Azeez Rahim sebagai pengerusi Tabung Haji.

Saya mintak tolong sangat-sangat dengan kerajaan utk tarik balik watikah perlantikan beliau.

Saya kenal Azeez. Ini kisah hidupnya. Sekolah rendah di SK bukit bintang. sekolah menengah di Sm bukit bintang PJ. GAGAL SRP. Masuk vanto akedemy PJ dan ambil SRP sekali lagi dan gagal SRP sekali lagi sbg pelajar persendirian.

Lepas itu dia kerja di Shah Motel di Pj sebagai pelayan. Sambil tu dia mula jual kereta terpakai di kalangan kawan2 dia. Dulu dia duduk di kg ghandi jln klang lama.

kemudian dia pindah ke rumah panjang dekat sg way. dia buka kedai kereta terpakai di pj. Nama kedai KTA- Kereta Terpakai Azeez.Banyak buat duit bila dia jual kereta kat pensyarah ITM dsb.

Masuk politik melalui kenalan di Baling. Dia lahir dan membesar di Petaling Jaya. Emak dia 100% mamak. dia janda 5 anak lelaki. Ayah dia rahim ( 100% mamak) tinggalkan anak2 dia dan kawin lain. ayah dia dulu pernah bawa teksi. pas tu berniaga kedai makan dsb.adik beradik dia nasir, rashid, rahman dan mutalib.

Dia bohong satu dunia yg dia ada MBA dari "Preston" universiti. Tak pernah ambil SPM tahu2 dah "beli" MBA.

Dia kalau baca ni pasti terkejut sbb maklumat ini betul 100%. Dia memang kenal sangat dengan saya.

Anonymous said...

Oiikk admin..bukan pelangan kurang sebab kuasa beli dan duit habis sebab barang mahal ka? Cer tanya tokey kedai mas melayu ada peningkatan tak?

Hangpa mai klang..kat town klang hari gaji..penuh banglades ..indon beli mas..mana org melayu?

Org melayu tak berduit..tu jawapannya..

ahlee said...

Bila pulak kedai kopi kaki katak old town nak tutup?kenapa maidin tak jual produk FAMA?