Breaking News
Loading...
September 4, 2013

Info Post

Antara alasan pemaju perumahan membina pembangunan bernilai tinggi bukan semata-mata untuk mendapat keuntungan lebih banyak, tetapi kerana tidak mampu hidup dalam segmen rumah mampu milik, kata beberapa pemaju harta tanah.

Bendahari Kebangsaan Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (Rehda) NK Tong berkata, pemaju tidak mampu terjun ke segmen itu kecuali kosnya dikurangkan. 

Malah rehda meminta kerajaan memberi tanah untuk pembangunan rumah mampu milik.

Itu alasan REHDA...

Lepas nie, jangan haraplah pemaju perumahan akan membina rumah kos rendah atau rumah mampu milik yang bakal menempatkan orang melayu terutama di bandar-bandar besar, maka dengan alasan rehda itu secara tak langsung orang melayu akan di halau keluar dari bandar...

18 comments:

Anonymous said...

Sebenarnya itu merupakan strategi cina untuk menyekat melayu mendiami kawasan bandar. Kalau melayu mendiami kawasan bandar, mojoriti pengundi cina akan jatuh.

Kita nampak hati busuk pemaju perumahan cina. Mereka sedang berusaha untuk menguasai semua bandar dalam negara ini. Ini bahaya. Kerajaan sekarang 2/3 wakil melayu .. lembek tak boleh buat apa2.

Saya tak suka Lim Guan Eng tapi saya tabik dengan ketegasan dan keangkuhan dia. Dia kata nak buat dia buat. Najib kata nak buat, tapi tak berani buat. Itu lah perbedaan ketara antara Lim Guan Eng dengan Najib.

Cuba bayang kan kalau Lim Guan Eng ganti Najib jadi PM.

Anonymous said...

di bandar kuching, ini dah pun bermula

Surrhead said...

hoi...kalau ikutkan logik u, kalau lebih melayu berpindah ke bandar, susah umno nanti...skrg ni, umno berkuasa sebab org2 kampung, yg senang dibodohkan dgn tayangan TV3/4, utusex dan sebagainya....org bandar rata2 tolak umno dan bn....budak hingusan, mana paham mainan politik, main hantam saja....

Anonymous said...

bagus jugak org melayu x masuk bandar..nnt diracuni otak mereka itu dgn penipu2 PR mcm Surrhead..nasib baik aku mmg lahir kt bandar so paham la selok belok penipu mcm Surrhead ni..Mari bangunkan kawasan luar bandar..aku pun nk pindah keluar KL..jijik duduk dgn org2 mcm Surrhead..

Surrhead said...

kejap nak duk bandar....pastu tanak duk bandar....senang dipengaruh anak didikan umno....itu la umno suka....warga yg takder pendirian dan tak reti pakai akai....senang dimanipulasi....anyway, selamat berjaya dlm hidup......

kuku hitam said...

Blog Menarik! Tuan. Mohon pautkan blog link. http://pendekarawang1.blogspot.com/ saya dah pautkan blog Tuan. TQ

Anonymous said...

Org 2 bandar byk yang miskin dan merempat..lagipun bertambah2 pusat maksiat..

Anonymous said...

mn entri psl minyak ye..

Anonymous said...

Surrhead ni macai anwar...sesuai dok dlm hutan je bergelumang dgn bangkai

Anonymous said...

Syarat mereka nie serupa Puteri Gunung Ledang memberi syarat-syarat mustahil kepada Sultan Melaka sekiranya hendak berkahwin dengan Puteri. Kalau pulak kerajaan memberi tanah untuk buat rumah kos murah rendah, mereka tetap akan "pusing" menguntungkan mereka...serupa perangai yahudi yang diterangkan dalam Al-quran.

Anonymous said...

Kalau buat rumah dalam bandar secara halus nak Melayu keluar dari bandar.

Tapi bila nak mampus pandai pulak buka bisnes kubur dalam kawasan Melayu. Seboleh-boleh nak juga buat kubur cina celah-celah kampung Melayu.

Anonymous said...

pemaju cina ni mintak tanah dari kerajaan konon nak buat rumah..tapi bila rumah dah buat di jual kan pada cina jugak..lihatlah kebanyakan jika pemajunya cina kebanyakan pembeli adalah cina sebab secara halus mereka tidak sekali kali berminat.dgn pembeli melayu..klw ada pun dua tiga kerat je itu pun nak tutup pekong rasis mereka...sesunggohnya cina dan rasis tidak dapat dipisahkan

Anonymous said...

yg terjadi selama ni orang melayu sendiri jadi broker jual tanah org kampung ke cina...nak tahu sapa , tanya pada do dan ado pencen tempat masing-masing

Bobhanafi Zainal said...

Sime darby property pun x buat rumah murah.. X relevan dgn pelan pembangunan syarikat.. Cuba kawan2 semak utk rumah pr1ma di labu dan bukit raja. Berapa harga dia?

Bobhanafi Zainal said...

Sime darby property pun x buat rumah murah.. X relevan dgn pelan pembangunan syarikat.. Cuba kawan2 semak utk rumah pr1ma di labu dan bukit raja. Berapa harga dia?

Anonymous said...

Harga rumah melambung naik sejak PR pegang selangor. Bermula isu pasir iaitu bahan asas buat rumah. Kerajaan selangor kononnya berjaya kaut hasil yg banyak tapi bebannya pada rakyat. Padan muka rakyat malaysia. Dulu sebelum PR memerintah selangor harga pasir baru RM300 selori, sekarang RM1200. Pembanguan hartanah paling pesat di Malaysia adalah selangor. Kalau rumah diselangor naik maka tempat lain pun ikut sama.

Anonymous said...

bongok tak bersempadan.. hrga pasir kerajaan negeri yg tentukan ke?? kalau kat pahang melaka negeri sembilan murah sgt pasir, pemaju x boleh beli kat negeri2 tu.. wajib beli kat selangor gak? rumah kat N9 murah sgt kn sbb pasir murah.. amik ko.. seremban 2 ko tengok berapa harga dia jual.. MURAHNYA lah kan sampai boleh beli 10 bijik rumah..

syad said...

Skrg nama rumah mampu milik tp hanya mampu milik bg org yg berpendatan tiggi.. sy pernah mengalami 1 perkara nk sewa umah kos rendah dtg amoi bwk kunci segengam...pelik skrg org yg berpendapatan tiggi bli rumah kos rndh 2 3 biji pas 2 sewakan..mcm mana nk org yg pendapatan rendh nk memiliki rumah mampu milik sbb org cm ni dh kebas tgal umah kos tiggi.. keroni die org semua dlm bank jd paham2 jela.. nama malaysia melayu tp ekonomi bkn melayu yg pegang..sekadar beri luahan jgn marah..