Breaking News
Loading...
April 28, 2014

Info Post

MH 370

1. Saya berasa kecewa apabila pekerja MAS dikepung di Beijing oleh ahli keluarga penumpang MH370 yang hilang. Saya juga terkilan kerana mereka menyalahkan pihak yang salah. Kehilangan pesawat ini adalah disebabkan oleh pembuat pesawat Boeing itu sendiri.

2. Mengapakah Boeing mereka pesawat yang begitu lemah dan mudah dilumpuhkan? Dalam keadaan yang sepatutnya, kru pesawat termasuk juruterbang, pembantu juruterbang boleh berhubung dengan KLIA. Walaupun ada kemungkinan juruterbang tidak mahu menghubungi KLIA, tetapi pembantu juruterbang sudah tentu sekali ada keazaman untuk memaklumkan stesen operasi di darat sekiranya pesawat tidak terbang mengikuti jalan udara yang sepatutnya.

3. Jika sekiranya penumpang tidak perasan apa-apa yang di luar kebiasaan sekali pun, sudah tentu kru kabin, dan pembantu juruterbang dapat mengesannya. Mereka semua amat terlatih untuk berhadapan dengan kes-kes kecemasan.. jika tidak serta merta sekalipun.. setidak-tidaknya kemudian.

4. Tetapi apa yang berlaku, nampaknya tiada sesiapa pun di dalam kabin yang cuba (maklumkan keanehan/keganjilan yang berlaku). Andainya juruterbang yang dengan sengaja mematikan system keselamatan, sudah tentu ia memerlukan sedikit masa dan usaha. Pembantu juruterbang pula sudah pasti perasan kelakuan aneh juruterbang dan setidak-tidaknya berbuat sesuatu untuk menghalang. Adakah pembantu juruterbang telah turut ‘dilumpuhkan’ (oleh siapa?), Adakah kesemua kru pesawat juga telah ‘dilumpuhkan’ (oleh siapa juga)?


5. Kesemua pesawat penumpang sepatutnya boleh dikesan, walaupun menggunakan teknologi biasa seperti telefon bimbit. Saya boleh lakukannya melalui telefon. Jika ia mendarat, saya boleh lihat status pendaratannya. Saya juga boleh memperoleh maklumat mengenai mana-mana pesawat di mana jua – siapa pembuatnya, model apa, kepunyaan siapa.. ke mana dan dari mana ia terbang dan destinasinya.

6. Saya yakin dan percaya terdapat peralatan di dalam pesawat yang membolehkan ia dikesan – mungkin GPS.

7. Peralatan kamera canggih yang terpasang pada satelit-risikan (di angkasa) yang dikendali oleh beberapa buah kuasa besar dunia sebenarnya mampu mengambil gambar manusia (di atas muka bumi) dan sekaligus mengenalpasti identity manusia terbabit. Sudah semestinya kamera seperti ini lebih daripada mampu untuk mengesan objek sebesar 63 meter (pesawat Boeing)

8. Kali ini, pesawat MH370 telah hilang secara mutlak. Saya jangkakan di dalam telefon bimbit semua orang, ia juga telah hilang. Peralatan keselamatan di atas pesawat telah dimatikan. Malah, sistem keselamatan lapisan kedua dan ketiga (back-up) juga telah dilumpuhkan.

9. Pesawat MH370 ini dibina oleh Boeing. Oleh itu, Boeing patut menjelaskan bagaimanakah segala sistem keselamatan dan pengesan pesawat canggih ini boleh dimatikan, dalam erti kata lain.. gagal. Ini menjurus kepada rumusan samada teknologi Boeing sangat teruk, atau ia tidak selamat. Saya tidak akan terbang menaiki pesawat Boeing , sekiranya Boeing tidak mampu menjelaskan isu terbabit.

10. Sistem penerbangan kawalan jauh (drone) sekarang amat maju dan berkuasa. Apakah benar Boeing telah memasang sistem kawalan jauh ke atas pesawatnya bagi mengelak aktiviti rampasan dan keganasan? Jika benar.. maka kenapa ia tidak dikawal bagi membolehkan MH370 mendarat dengan selamat? Adakah tidak mustahil bagi pihak ke-tiga (selain Boeing dan MAS) mengambilalih kapal terbang dan mengawalnya dari jauh?

11. Apabila pesawat terhempas.. biarpun di atas tanah, mahupun di laut.. sudah pati ada bangkai pesawat ataupun tompokan minyak. Sehingga tarikh ini, tiada satu pun yang menjadi bukti terhempasnya pesawat. Persoalannya, bolehkah pesawat terhempas/tenggelam dengan begitu sempurna sehinga tiada kesan apa sekali pun?

12. Bolehkah kita percaya pesawat ini (MH370) jatuh dengan begitu tenang sekali di dalam lautan ganas (Laut Hindi) dan tenggelam dengan begitu mudah ke dalam lautan? (tanpa meninggalkan sebarang petunjuk)

13. Sudah menjadi amalan kebiasaan, apabila pesawat terhempas, sepasukan pakar akan tiba ke lokasi dengan segera untuk mencari punca terhempasnya peawat. Boeing dan pihak berkuasa SEPATUTNYA berusaha mencari kapal terbang tersebut. TETAPI Boeing langsung tidak menunjukkan minat mencari, dan sebenarnya seperti langsung tidak menolong proses pencarian.

14. Syarikat penerbangan nasional MAS telah mengendalikan pelbagai pesawat dan ada rekod yang cemerlang. Juruterbang MAS juga amat terlatih. Jika sekiranya juruterbang ingin membunuh diri sekalipun, sudah tentu pembantu juruterbang dan kru kabin tidak akan membenarkannya berbuat demikian (demi keselamatan penumpang). Tetapi kali ini, ada kemungkinan kesemua kru penerbangan sudah ‘dilumpuhkan’ sama sekali (melalui cara yang tidak kita ketahui)

15. Boeing perlu menjawab kesemua persoalan ini. Boeing mesti membuktikan kesemua kemungkinan mengapa sistem komunikasi boleh dimatikan. Boeing patut menanggung tanggungjawab kerana membina sebuah pesawat yang boleh tiba-tiba hilang begitu sahaja secara total di tengah-tengah udara.

16. MAS tidak bersalah. MAS terlah menerbangkan pesawat untuk menjalankan tugas. Tetapi pesawat Boeing tersebut telah bekelakuan luar dari kebiasaan. Siapa yang harus bertanggungjawab? Sudah tentu bukan MAS, tapi pastinya pembuat kapal terbang tersebut.. iaitu Boeing Aircraft Corporation

Artikel asal bahasa inggeris klik sini

4 comments:

Anonymous said...

Bah. Pertama:

Aku rasa artikel terbaru yg. amat BERNAS dan penuh teliti oleh Azri Shukri tentang hubungan makin rapat yg. amat mencurigakan antara China-si-DALANG-DUA-MUKA dan Israel/Amerika , adalah PENTING sekali - yg. mungkin berkaitan rapat dgn. kehilangan MAS kita! Apalagi China juga telah memberikan data satelit yg. palsu di Laut China Selatan tak lama dulu, yg. jelas mengalih perhatian dr. Diego GarCIA, di minggu pertama yg. kritikal. Bahkan aku makin syak saintis-saintis China atas MAS itu mungkin juga terlibat, bersama ejen Mossad/CIA – sedangkan kita ingat mereka yg. jadi sasaran selama ini!

Dan lihat bagaimana jbtn perisik Russia yg. sedg. memerhati MAS kita ini (kerana penglibatan dua ejen US, yg. kemudian disyaki dibunuh CIA-Mossad sendiri, dgn. kemungkinan kargo rahsia dlm MAS) sebelum insiden kehilangannya, melapurkan tentang saintis/ejen China dan Amerika (kononnya dr. “Centers for Disease Control and Prevention”, melawat Diego GarCIA sebanyak 4 penerbangan selepas MAS hilang), mungkin di waktu satu-satunya aiport di Diego GarCIA itu ditutup 3 hari sewaktu MAS hilang (lihat di http://greatgameindia.wordpress.com/2014/03/22/mh370-mystery-suspicious-cargo-destroyed-in-a-massive-explosion-near-1945-nuclear-bomb-test-site/ , MH370 Mystery – Suspicious Cargo Destroyed in a Massive Explosion near 1945 Nuclear Bomb Test Site, ShelleyKasli , March 22, 2014; dan di http://beforeitsnews.com/global-unrest/2014/03/flight-mh370-mystery-diego-garcia-suspended-all-flights-on-march-8th-for-72-hrs-2458394.html, Flight MH370 Mystery. Diego Garcia Suspended All Flights On March 8th for 72 hrs, March 19, 2014).

Bahkan disamping ada teknologi paling canggih sistem Satellite kat Diego GarCIA itu - pengkalan tentera bawah tanah RAHSIA di Diego GarCIA, adalah disyaki dikongsi US-Britain-Israel-NATO termasuk dgn. senjata NUKLEAR HARAM termasuk dlm Submarine rahsia Israel, yg. juga disyaki terlibat menyebabkan Tsunami-gempabumi di masa lepas dan masa akan dtg,, dgn. pengeboman Nuklear dr. dasar laut (lihat artikel bernas wartawan Jepun, Shimatsu di http://beforeitsnews.com/war-and-conflict/2014/03/tel-aviv-airport-malaysian-airliners-and-a-new-world-order-2451422.html , Tel Aviv airport, Malaysian Airliners and a New World Order, March 28, 2014)!

Akibat insiden MAS ini, dilapurkan China dan Malaysia akan meningkatkan kerjasama ketenteraan termasuk berkongsi maklumat, dan kita makin di‘BLACKMAIL‘ rejim China , kononnya pelancongan China terjejas sedangkan isu PATI China yang beratus ribu di Johor, Sabah-Sarawak dan P.Pinang makin terus dilupakan - disyaki mungkin China akan memaksa K’jaan kita memberi hak istimewa utk. pelancongnya mahupun PATInya ( cthnya boleh masuk tanpa visa akibat indsiden MAS ini serta anak-anak yg. dilahirkan PATI China mungkin boleh dpt. kerakyatan dgn. lebih mudah), serta memaksa kita menerima pelaburan perdagangan yg. lebih meningkat.

Di samping itu, PENGGANAS Red BeanBANGKAI yg. ganjilnya, sedang asyik berkempen nak halang Kem. Pertahanan guna kapal selam kita sendiri!

Jadi aku syak Mossad/Israel-CIA-MI6-NATO (serta ejen tempatannya dari dari EvangeliSStar dan MalaysiaKKKini, serta termasuklah DAPBANGKAI//PKRPELIWAT/PENGGANAS Red Bean/Geng Kongsi Gelap), nak MENGHALANG K'jaan kita guna kapal selam kita sendiri, mungkin takut terdedah rahsia, Submarine NUKLEAR HARAM Israel/Barat yg. berpengkalan dn pengkalan RAHSIA bawah tanah Diego GarCIA, sedang beroperasi di Laut China Selatan, Lautan Hindi dan di Selat Melaka [tengoklah 'Piracy' (yg. dirancang Barat-ZIONIS sendiri), ke atas kapal asing di Selat Melaka yg. akan meningkat dan akan menyebabkan Barat-ZIONIS akan minta dibenarkan pengawasan kapal tentera laut/submarine mereka di Selat Melaka nanti]!

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

Anonymous said...

Bah. Kedua:

Di samping itu keluarga mangsa China yg. membuat demonstrasi agresif di Malaysia, ada yg. mempamerkan bendera China secara terangan di negara kita ini, bersama logo Reuters (yg. dimiliki ZIONIS-paling-DAJAL, yg. menubuhkan Israel dgn. amat BUAS, Empayar Rothschild) – seolah sedg. menunjukkan taring mereka di masa hadapan jika si KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRPELIWAT dapat memerintah Tanah Melayu ISLAM kita ini . Dan sekrg. MAS juga sedg. disasarkan utk. diswastakan terus akibat kerugian dr. insiden kehilangannya dan SABOTAJ yg. berterusan..

Lihat artikel-artikel amat BERNAS oleh Aziz Shukri yg. harus diselidik dgn. amat teliti oleh Kem. Pertahanan; di - http://azlishukri.blogspot.com/2014/04/misteri-mh370-permainan-mungkar-episod-9.html , Misteri MH370 : Permainan Mungkar! (Episod 9), Oleh Azli Shukri, April 20, 2014; dan di
http://azlishukri.blogspot.com/2014/04/misteri-mh370-ayunan-timur-barat-episod.html:

Misteri MH370 : Ayunan Timur Barat (Episod ke-8)

Oleh Azli Shukri

April 16, 2014

Dalam tempoh yang amat singkat - sekitar 22 tahun, hubungan antara China dengan Israel telah sampai ke skala yang sangat besar dan luas. Hubungan kedua-duan buah negara ini memuncak dalam lawatan bersejarah Presiden China Jiang Zeming ke Israel pada tahun 2000. Empat presiden Israel dan tiga perdana menteri, termasuk yang paling baru-baru ini, Perdana Menteri Bejamin Netanyahu dalam Mei 2013, telah membuat lawatan diplomatik dan perdagangan ke Beijing.... Dan tidak mustahil MH370 adalah "bahan ujikaji" terhadap pertemuan baharu dalam teknologi eroangkasa antara China dengan Israel. Masalahnya sekarang ialah - teknologi apakah yang sedang dibangunkan oleh China dan Israel sehingga (jika benar) mereka berupaya "melarikan" dan "menghilangkan" MH370 sehingga ke Lautan Hindi?

Dianggarkan bahawa Israel telah menjual senjata bernilai USD$ 4 bilion kepada China dalam tempoh tersebut. China sangat menginginkan teknologi termaju Israel yang mana ia tidak mampu diperoleh daripada Amerika Syarikat mahpun Rusia.

Kini, Israel telah menjadi pembekal senjata terbesar kepada China selepas Rusia.....

Dan sekiranya kita melihat kebelakang - untuk seketika, yakni beberapa bulan sebelum MH370 di laporkan hilang di samudera, kita akan dapati bertapa "intim"nya China-Israel melalui beberapa kerjasama yang telah ditermeterai.

Enam bulan sebelum MH370 disahkan hilang - Presiden Universiti Tel Aviv, Profesor Joseph Klafter, dan Profesor Zhang Zhi, Presiden Universiti Jiao-Tong di Shanghai, telah menandatangani perjanjian untuk mewujudkan Pusat Penyelidikan Khas Pengajian Israel di kolej-kolej di China. Pusat penyelidikan tersebut akan menangani isu-isu semasa di Timur Tengah dan Israel. Ini merupakan pusat penyelidikan yang pertama dan seumpamanya di China. Perjanjian tersebut ditandatangani di hadapan Duta Israel ke China, Matan Vilnai, pegawai konsular Israel dan wakil-wakil dari komuniti perniagaan, dan golongan Yahudi.

Sebulan kemudian, pada Oktober 2013, hartawan Cina Li Ka-Shing, seorang ahli perniagaan Asia yang paling kaya, menderma sebanyak USD$130 juta untuk Technion Institute of Technology milik Israel, sebagai sebahagian daripada usaha sama dengan Universiti Shantou yang akan menubuhkan Technion Guangdong Institute of Technology (TGIT). Wow! sangat ajaib - Hadiah, satu hadiah yang sangat besar untuk sebuah universiti Israel, sekali gus menunjukkan hubungan yang sangat mendalam antara China dengan Israel. Ini juga secara tidak langsung menjadi perintis pertama bagaimana Israel mendapat layan yang sangat baik daripada sebuah kuasa besar ekonomi dunia bernama China. Israel juga dijemput untuk menubuhkan institusinya ke negara itu yang mana negara-negara lain tidak pernah mendapat keistimewaan seperti itu.....

Makcik Sambal Belacan.

Anonymous said...

Mungkin Malaysia kena juai Mamak Bangang kita itu sebagai pampasan kehilangan warga Cina dlm MH370.

Anonymous said...

Oi anon 11.41pm,lu ni ANJING DAPBANGKAIBABIkah? Jijik mulut lu yg. memang mcm. BANGKAI penuh ulat - lu banyak lahap itu BABI punya KANGKANGkah?! Atau lu mabuk minum itu KENCING BABI aahhh?!

PI MAMPOS lu kat BLOG DAPBANGKAIBABI!