Breaking News
Loading...
May 7, 2014

Info Post

Seorang sarjana agama samawi Indonesia Prof. Manahem Ali berkata, sebahagian penganut Kristian di republik itu kini menolak penggunaan kalimah 'Allah' dalam Bible kerana menganggapnya sebagai sembahan orang Islam.

Pensyarah Universiti Airlangga, Surabaya itu berkata, malah  ada juga kelompok Kristian yang mengharamkan terus penggunaan kalimah tersebut dari naskhah tersebut

"Di Indonesia lebih kejam menurut saya, ada kelompok Kristian yang mengharamkan nama Allah dalam kitab Injil kerana ia dianggap (mereka) berhala umat Islam," katanya dalam sidang media sempena “Seminar Kalimah Allah dan Kristologi Nusantara” di Universiti Teknologi Mara (UiTM) di sini hari ini.

Ketika mengulas isu yang timbul apabila istilah berkenaan turut digunakan dalam Bible di Malaysia, katanya, Bible berbahasa Melayu yang digunakan di Sarawak itu menggunakan kalimah “Allah” sebagai menggantikan istilah “Tuhan”, yang diterbitkan oleh Lembaga Alkitab Indonesia.

Sedangkan, jelas Manahem, teks asal Bible langsung tidak mengandungi kalimah “Allah”.

Katanya, perkara itu boleh dilihat dalam teks Bible dalam bahasa Greek bagi golongan Kristian Ortodoks dan Protestan, Aramaik bagi Kristian Assyrian, dan bahasa Latin bagi penganut Roman Katolik. Sumber: Klik sini

11 comments:

Anonymous said...

jangan sebut MALAYSIA..sebut malaya jer

Anonymous said...

Saya kira ini bukan isu besar. Kalau kita dapat membezakan antara islam dengan kristian atau lain2 agama, tidak mengancam sedikit pun keimanan kita terhadap islam jika mereka mahu sebut nama tuhan mereka juga Allah.

Bila orang islam rasa tergugat hanya kerana pihak kristian mahu sebut nama tuhan mereka juga Allah, saya nampak seolah2 keimanan orang islam terhadap agama mereka tebal setebal kulit bawang sahaja.

Adakah hanya dengan dakwaan bahawa Tuhan Kau Dan Tuhan Aku Sama Nama maka semudah itu orang islam akan ke gereja untuk bersolat, semudah itu orang islam akan makan apa yang orang kristian makan, semudah itu orang islam akan sekejab solat ikut islam dan sekejab solat ikut kristian.

Dulu memang saya juga seperti kebanyakan orang islam, takut teramat bila kristian mahu guna kalimah Allah dalam bible bahasa melayu. Tapi kini saya tidak lagi begitu hanya bila saya tersedar bahawa diantara agama kristian dengan agama islam ia adalah satu entiti yang sangat berbeda. Bila saya yakin islam adalah lebih baik dari kristian maka saya tidak akan menyeberang kepada kristian hanya kerana ada orang kristian datang beritahu saya " tuhan kami juga namanya Allah ", dan saya tak takut untuk berkata balik kepadanya " Allah kamu dengan Allah kami tidak serupa, tidak sama ".

Saya rasa mereka orang kristian Malaysia sedang mentertawakan kita orang islam Malaysia. Saya rasa mereka saja2 nak geletek kita untuk melihat berapa tebalnya keimanan kita kepada islam bila mereka mendakwa tuhan mereka juga Allah.

Saya simpulkan bila orang kristian kata TUHAN MEREKA JUGA NAMA ALLAH, kita dah mula goyah, kita dah mula rasa " kalau begitu adakah kristian juga agama Allah ".

Ingat dalam kepala hotak kita " Allah Mereka Tak Sama Dengan Allah Kita ". Insyallah kita atau anak cucu kita tidak akan lari daripada islam hanya kerana orang kristian mendakwa Allah tuhan mereka.

Ana Muslim

Anonymous said...

Kau cakap senang la sebab kau mungkin yakin keturunan kau maksum yg tak mungkin terjebak..isu utama kat sini motif & implikasi jangka masa panjang.Kau mungkin tak sedar atau tak ambik tau, ada kalangan umat islam kita yang agak pegangan agamanye cetek & memungkinkan akan mudah terpesong akidahnya.. Secara mudahnya MENCEGAH LEBIH BAIK DARI MENGUBAT.

Anonymous said...

Masalah penggunaan nama Allah di semananjung ni bukan pasal tergugat ke imanan..TETAPi penyalahgunaan , percubaan adu domba..egoistk..dan cuba buat kacau-kacau. Kebanyakan yg cuba buat ini adalah Cina kristian...yang apabila menyebut nama Allah pn secara bertajuid pun tidak betul. Di sini lebih kepada menghuruharakan dan Political milage. kalo setakat nama Allah tu sy yakin tak ada umat islam tergugat...

Anonymous said...

Nipped in the bud sebelum menjadi barah dan parah....

Sedikit-sedikit lama lama jadi bukit nanti bila nasi dah jadi bubur maru nak menegleuh dan salahkan orang itu dan ini.

Bukan besar, sekarang, namun akan jadi besar tidak lama lagi kerana orang yg kuat iman seperti ana muslim menjadi pupus dan tinggal orang yg lemah iman seperti saya dan ramai lagi.

Keraqna fikirkan perkara ini tidak besar lah maka negara kita hampir jadi negara Cina ketiga..

Kita kena fikir untuk 50tahun akan datang. Saya tidak mahu anak cucu saya keliru. Dan harus ingat tugas kita untuk menjaga generasi akan datang.

Anonymous said...

Agama Sikh, Bahai dll juga mengunakan kalimah Allah.

Bila nak ambil tindakan? JAIS bila nak rampas buku-buku sembahyang mereka.?

Kan dah disebut Tuhan cuma satu dalam Kitab dan orang Islam Malaysia nak membolot menggunakan nama Tuhan atas arahan siapa? Selagi kalimah tidak disalahgunakan oleh sesiapa, apa masalahnya?

Silap-silap dosa besar dengan perbuatan mengharamkan orang lain mennggunakan kalimah ni.

Siapa yang lebih mengetahui, mengampuni, menyayang dan berkuasa kat duniawi ni?

JAIS? JAKIM? Perkasa? ISMA? PM? Ustaz? Mufti? Orang Islam Malaysia?

Anonymous said...

Beza kitab benggal guna kalimah allah dengan beza kitab kristian guna kalimah allah.

contoh kitab benggali kata allah yang beri hujan, allah yang bagi susu dan allah yang hidupkan tumbuh-tumbuhan.

kitab kristian kata, allah bapak kepada nabi isa, allah kawen dengan mariam dapat anak isa.

pernah kita kita dengar mubaligh benggali pergi berdakwah dekat orang melayu jaja kalimah allah? tidak.

tapi selalu kita dengar mubaligh kristian berdakwah dekat orang islam kononnya allah islam dengan allah kristian itu sama.

betul?

Surrhead said...

Ana Muslim....terbaek...

Anonymous said...

Oi SIALhead, jgn. lu nak MENYAMAQ - PODAH!

Berani lu HINA bapa aku ASKAR ISLAM/MELAYU! Bapa lu yg. dapat anak PENGGANAS KURAPBABI mcm. lu tentu menyumpah HARAM KEJADAH tak habis-habis!

Dahlah haritu lu nak suruh bapa aku yg Islam/Melayu bunuh aku masa lahir di http://darulehsantoday.blogspot.com/2014/01/hard-rock-cafe-boleh-bagi-undi-pada-ku.html?! BABI lu si HAIWAN SYAITAN KAPIR GANAS! Baik lu MAMPOS hey si PENJENAYAH GENG KONGSI GELAP KAPIR!

Oi SIALBABIhead, aku dah lapurkan pd. KDN utk. SIASAT lu, PENJENAYAH KONGSI GELAP KAPIR BINATANG BUAS! Asyik nak ANCAM nyawa aku dan bapak aku - juga di http://darulehsantoday.blogspot.com/2014/01/hard-rock-cafe-di-putrajaya-siapa-punya.html ; di http://darulehsantoday.blogspot.com/2014/01/siapa-yang-nak-bunuh-hannah-yeoh.html ; dan di http://darulehsantoday.blogspot.com/2014/04/empangan-di-selangor-makin-surut-khalid.html !

Dasar lu jenis HAIWAN BABI KURAP PENGECUT mcm. SAMSENG GENG KONGSI GELAP KAPIR! CILAKA LU - BAPAK lu lahirkan anak mcm SAMSENG KURAP mcm lu apasal?!

Baik lu si KAPIR BINATANG-BUAS (tapi asyik menyamaq guna bahasa Islam) pi BERAMBUS dan MAMPUS dr. Tanah Melayu NUSANTARA PUSAKA ni kalau lu benci sgt. umat Islam/Melayu,! Hari tu bukankah lu ingat Sabah/S'wak Kristian punya - oi, Sabah/S'wak adalah sebahagian Malaysia, NEGARA ISLAM, ada paham lu si KAPIRPELAHAPKANGKANGBABI?!

Anonymous said...

Puak si KAPIRDAJAL EvangeliSS Kristian ZIONIS DAPBANGKAI/PKRSODOM, jgn. harap nak PAKSA omputih kat Barat ganti nama 'Jesus' (yg. dianggap jelmaan tuhan mereka) dgn. KALIMAH ALLAH! Pasti diPIJAK-PIJAK dan diGANYANG si Barat!

Kat Alam Melayu saja tunjuk berani - tapi kat Barat, mcm. PENAKUT KEJADAH!


Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN ISLAM/umatnya, Kesultanan Melayu, Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

Lukman Hakim said...

Kristian bukan agama dlm bible tak ada nama kristian