Breaking News
Loading...
May 21, 2014

Info Post

Selamat datang di ucapkan kepada dua ekor panda berbagsa cina, Fu Wa dan Feng Yi...

Sebelum masuk kerumah yang bernilai RM 25, dua ekor panda itu di kuarentin dahulu takut-takut ada penyakit yang dibawa dari negara asal mereka, china.

Panda adalah salah satu haiwan keluarga beruang yang sangat jinak, justeru itu, tidak hairanlah kerajaan kita membelanjakan kira-kira RM.3 Juta untuk dibayar kepada kerajaan china.

Menurut laman web astro awani, kos penjagaan panda itu di rumah barunya di zoo negara, di anggarkan RM.1.5 Juta setahun.

Sejumlah RM15 juta ditanggung 1Malaysia Development Berhad (1MDB) manakala bakinya oleh kerajaan.

Sekiranya pasangan panda itu beranak, maka kerajaan kita akan memberi pula RM 2 Juta kepada kerajaan china dan hanya boleh menyimpan anak panda itu selama dua tahun sahaja, walau pun anak panda itu lahir di malaysia, dia tidak mendapat taraf kewarganegaraan kerana ibu-bapa panda itu masih lagi warga negara china...

Apa pun aku sebagai rakyat malaysia, amat berbangga dengan kehadiran dua ekor panda itu, selamat datang kepada fu wa dan feng yi, berbahagialah kamu di mahligai yang telah di siapkan oleh kerajaan kami...

11 comments:

Anonymous said...

T'kasih Darul Ehsan di atas artikel BERNAS mu!

Geramnya aku - ini mesti kerja si LIBERAL-PEMBODEK-China!

BUMIPUTERA termasuk Islam/Melayu masih ramai yg. miskin; rumah murah pun tak mampu, sampai terpaksa hidup bawah jambatan dan dlm. kontena panas (dahlah sedikit saja bina - 10, 000 sana-sini - tapi rakyat miskin BERJUTA; jadi patutnya buatlah rumah murah yg. ada GERAN hakmilik, BERJUTA dan di seluruh negara)!

Tapi duit diBAZIRkan sampai BERJUTA, utk. benda tak berfaedah mcm. ni!

Dan baiklah Malaysia sbg. NEGARA ISLAM; duit sebanyak itu juga patutnya diguna utk. membantu PELARIAN Islam, yg. makin meningkat! Sebenaqnya, sedg. berlaku GENOSID berterusan utk. MENGHAPUSkan jenerasi muda BUMIPUTERA ISLAM Palestin, termasuklah pelarian Islam Palestin di Syria, Lebanon,Turki, Jordan dsbnya, termasuk melalui pemberian makanan dan suntikan vaksin yg. mengandungi racun kimia, yg. boleh menyebbakan kemandulan, kanser, dsbnya, oleh NGO-NGO Barat-ZIONIS dan UN (Yg. dikuasai Barat-ZIONIS – bahkan semua umat/pelarian Islam global, sedang disasarkan, antara strategi DAJAL MUSUH ISLAM utk. MENGURANGkan jumlah umat Islam sedunia)!

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN ISLAM/umatnya, Kesultanan Melayu, Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

Anonymous said...

Lihat bagaimana 'SAYANGnya' K'jaan kita pd. alam sekitar - tanah pantai di Sabah yg. dulunya utk. orang awam termasuk yg. miskin, mahu diGADAIkan sewenangnya hanya utk kegunaan si KAYA-makin-TAMAK-mcm-nak-MAMPUS, terutamanya utk. kesukaan/keghairahan PELANCONG si KAPIRDAJAL-separuh-TELANNJAG Bara-ZIONIS! Aku harap mana-mana pemimpin ISLAM/MELAYU LIBERAL-PENGKHIANAT agama-bangsa-negara dihukum ALLAH SWT!

Lihat dihttp://www.nst.com.my/nation/general/sabah-may-lose-public-beach-to-private-development-1.600636
Sabah may lose public beach to private development

19 May 2014

KOTA KINABALU: The latest zoning for Kota Kinabalu Local Draft Plan 2020 will see city folks losing more public space, including beaches, to make way for new hotels and resorts, said Sabah Environmental Protection Association (SEPA).

Yesterday, SEPA President Lanash Thanda said the new draft planned by City Hall for Tanjung Aru beach near here showed three areas zoned as hotels and resorts.
"This leaves an extremely small patch of beach for members of the public. We are extremely shocked when we saw the draft."

Describing it as unacceptable, Lanesh said the needs of the majority of people should come first instead of big businesses and wealth.

"These new reclamation areas and zoning for hotels and resorts, such as those described in the Tanjung Aru Eco Development, for example, go against what the majority of people want."

SEPA wanted an extension to the timeline for feedback to be obtained from the public, non-governmental organisations and other quarters.

"All necessary documents are not for public viewing and they have nothing online that could ease our worries."

Lanash said a stakeholder consultation should also be held.
"When Sutera Harbour was built, we were promised that there would be a public park and a beach, but where are they?"

"We do not want to lose Tanjung Aru beach as it is the last of Kota Kinabalu's beach and it belongs to all of us, not just the rich.

"We would also want to ask why is the area in Tanjung Aru, where the Royal Turf Club used to have horse races, is now zoned as 'mixed uses'?

"The public was told that this space was being handed over for an airport runway extension and safety, but now, it is earmarked for development?"

Lanash urged the public to visit the Save Tanjung Aru Beach Facebook page to find out how they could lodge objections to the City Hall.

Makcik Sambal Belacan.



Anonymous said...

ini bukan artikel sambut panda, ini artikel tibai orang yang beria2 bawak masuk panda ke malaysia.

caya bro gua pun tak setuju, banyak membazir dari menafaatnya.

Anonymous said...

nie kerja bangang dan menyokong pun bangang

PUTRA MERDEKA said...

gua cilok bro, tq

usin said...

selamat menikmati sakit hati. sekali lagi hati kita disakiti oleh kerajaan yang kita sayangi, kita pertahan bermati-matian dpd bedalan pembangkang. kos juta-juta utk biaya panda nan dua ekor itu yg tak boleh blah! juta-juta utk bagi makan 2 ekor panda. peh!! berapa ratus tan daun buluh dan buah yg panda ni makan setahun? bila beranak pulak, kena bayar lg kpd kerajaan china sbb bawak benih subur ke malaysia. berjuta lagi tu. (jangan ada yg solat hajat pulak minta beruang panda ni mandul). yg menaikkan kemarahan kita bukan kerana berbuat baik sesama makhluk tu! yg jadi penyebab ialah 'TIDAK ADIL'. panda dapat makan sampai juta-juta setahun, rakyat negara ini pulak ada yg kebulur tak cukup makan. apa kata rakyat yg susah, sengsara tak cukup makan ni buat khemah tepi mahligai panda dalam zoo negara. mana tahu ada limpahan rezeki makanan tempias masuk khemah. siot betul la...

jj man said...

Bila bicara dgn orang tak berotak, aku kita pun ikut tak berotak. Tapi bila berotak, yang tak ada otak pun akan jadi pandai. Ini business strategi. Kos operasi untuk hubungan mungkin sedikit tapi tempias untung akan semua orang dapat. Sama macam kementerian pelancongan buat. Dia belanja untuk tarik orang masu . Ada dia punya untung.. .tak ada. So...rugi ke... Bayangkan belanja 20 juta tapi pelaburan masuk 10 bilion. Sapa dapat tempias, rakyat.. .you spend ciput...you getek ciput... You spend aku lot you gain more.. Think business. ..

Surrhead said...

ni lah masa keluarga2 yg tgh susah, hidup merempat itu diwakili oleh seseorg dan mula pressure gomen....

Anonymous said...

cadang kt kerajaan tutup je la zoo tu...membazir kn...agak2 apa yg xde libat kn kos dlm dunia nie???ntah la..sblm ni adex korg tanye kos belanja setahun bagi tiap2 haiwan yg ada kt zoo tu...

Anonymous said...

Sekadar bayangkan je kan.

Anonymous said...

Kata panda tu kerajaan pinjam dari china. Tapi kenapa kita kena bayar sampai 3 juta utk bawa binatang tu ke sini. Ok kos bulanan aku tak pertikai psl kita bela kita kena tanggung kos tu. Lagi satu yang aku tak paham ialah apa hal kalau panda tu beranak kat sini kita pulak kena bayar kat negara china 2 juta. Sepatutnya negara china la yang bayar kat kita.