Penjelasan Mufti Wilayah Persekutuan Mengenai Sumpah Saiful

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani

1. Ekoran daripada sumpah yang dilakukan oleh Mohd Saiful Bukhari Azlan di Masjid Wilayah Persekutuan pada 15 Ogos 2008 lalu, Pejabat ini menerima banyak pertanyaan daripada orang awam dan juga pihak media berikutan pandangan pelbagai pihak yang bercanggah antara satu dengan yang lain, lebih-lebih lagi apabila terdapat pihak yang mengaitkannya dengan agama Kristian. Bagi menghuraikan persoalan ini, Pejabat ini ingin membuat penjelasan berikut :-

2. Al –‘Allamah Abu Bakar ‘Othman Bin Muhammad Syatta al-Dimyati al-Bakri menyatakan dalam kitabnya “Hasyiah I’anah al-Talibin” bahawa sumpah atau“yamin” terbahagi kepada dua : Pertama dalam perbicaraan di Mahkamah, dan Kedua diluar perbicaraan.
Dalam bahagian kedua ini, sumpah sah dilakukan oleh seorang yang mukalaf dengan pilihan sendiri. Perkara yang menjadi objek sumpah pula ialah perkara yang lalu atau yang akan datang, manakala perkara yang digunakan untuk bersumpah ialah nama Allah atau sifat-sifatnya dengan didahului oleh huruf “qasam” atau sumpah, iaitu “waw”, “ba’” dan “ta’”.
Sumpah seperti ini harus dilakukan jika difikirkan perlu, seperti untuk menguatkan percakapan atau kenyataan.

3. Berasaskan keterangan di atas, sumpah Mohd Saiful adalah sah sebagai sumpah di luar perbicaraan atau “alyamin qhairul qadhaiyah”. Dan ianya juga bukan sumpah “mubahalah” seperti yang terdapat dalam ayat 61 surah “Aal Imran” kerana “mubahalah” memerlukan persetujuan pihak kedua.
Oleh yang demikian upacara “mubahalah” antara Rasulullah S.A.W. dengan rombongan Nasrani dari Najran tidak berlaku kerana mereka enggan melakukannya dan meminta pilihan lain.

4. Pemberatan sumpah atau “taghliz al-yamin” boleh dilakukan sama ada daripada segi tempat atau masa. Kitab yang disebutkan di atas menyatakan cara-cara pemberatan sumpah seperti berikut :-

4.1 Selepas sembahyang asar hari Jumaat

4.2 Dalam masjid di sisi mimbar 4.3 Meriba Mushaf dan meletak tangan keatasnya

4.4 Dibacakan kepadanya ayat 77 daripada Surah Aal Imran

MK IV

Phasellus facilisis convallis metus, ut imperdiet augue auctor nec. Duis at velit id augue lobortis porta. Sed varius, enim accumsan aliquam tincidunt, tortor urna vulputate quam, eget finibus urna est in augue.

4 comments:

Anonymous said...

kesian umno shit

Anonymous said...

kesian PKR shit,babi jubo,lancau, pukimak punya PKR!!!

anwar ibrahim bangsat!!!yahudi punya orang

Anonymous said...

ya Allah.. awat jd camni? nak komen pun jgnla smpai memaki hamun. ni bulan ramadhan. mak bapak kita tak pernah ajaq mcm ni. apalagi agama kita. bawa istighfar byk2 di bulan yg mulia ni. sekadar menegur...assalamualaikum.

Anonymous said...

Betul juga ya..apa sumpah seranah, mak bapak tak pernah ajar dan suruh maki hamun macam tu.. samalah juga mak bapak tak pernah suruh jolok lubang taik !!!

Tak patut sungguh depa dok sumpah serang kat Sivaji Al Juburi Anwar Berahi ... sungguh tak sopan !!!