Pas Robohkan Gereja Orang Asli....

Berita yang tidak di keluarkan dalam haprak daily dan mana-mana laman web pakatan, parti islam semalaysia pernah merobohkan gereja milik orang asli di galas, perkara ini di akui sendiri oleh berberapa ketua-ketua orang asli dan di sahkan sendiri oleh calon bn galas aziz yusof. geraja itu di robohkan kerajaan pas pada tahun 2007. dan perkara ini telah di bawa ke mahkamah.

Pada 16 Julai 2009, hakim mahkamah tinggi kota baru, tuan mohd azlan hashim telah mendapati perobohohan gereja yang dilakukan pihak berkuasa adalah tidak sah dan salah serta mendapati tindakan pihak berkuasa selepas merobohkan gereja mencuba mendirikan balai raya menggantikan gereja sebagai menceroboh tanah hak milik orang asli. mahkamah telah memerintahkan membayar ganti-rugi.

Alasan pihak berkuasa untuk merobohkan bangunan ini adalah kerana orang asli kg jiras yang beragama kristian telah membina bangunan ini sebelum mendapat kebenaran pihak berkuasa. tetapi cerita sebenarnya ialah bangunan itu dirobohkan tidak lain hanyalah kerana ia adalah sebuah gereja. malahan apabila pihak berkuasa menyatakan kesedian untuk membina sebuah balai raya (dan bukannya membina gereja) menggantikan gereja yang diroboh ditempat lain untuk orang asli kg jiras, ini menunjukkan dengan jelas betapa kurang senang PAS melihat kehadiran sebuah gereja.

Sebelum ini barisan nasional banyak dikritik kerana telah merobohkan tempat-tempat ibadah bukan islam. PAS sebaliknya menonjolkan betapa toleran mereka terhadap orang bukan Islam. tokong dan patung buddha di tumpat selalunya di tonjolkan sebagai mercu tanda bukti toleransi PAS dan dengan niat untuk meraih undi serta mendekati penggundi cina. perobohan gereja orang asli, kg jiras dalam negeri yang dipimpin kerajaan PAS telah memberi gambaran buruk bertapa zalimnya agama islam.

Comments

Popular posts from this blog

Cubaan Bunuh Diri Isteri Raja Petra

1900 Paderi Melayu Sampai Dari Singapura.

MELAYU PARANOID