Breaking News
Loading...
September 12, 2011

Info Post
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) akan bekerjasama dengan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) bagi memantau serta membanteras Ajaran Ilmu Hakikat Hassan Jonit yang dipercayai kini kembali aktif di negeri itu.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata Jakim akan memantau perkembangan ajaran sesat itu bagi membolehkan tindakan secara kolektif dapat diambil bagi menyekat aktiviti itu dari merebak ke seluruh negara.

Beliau mengulas laporan media mengenai Ajaran Ilmu Hakikat Hassan Jonit yang disahkan menyimpang daripada ajaran agama Islam yang sebenar oleh Jawatankuasa Perunding Hukum Fatwa Negeri Selangor pada tahun 1998 dikesan kembali aktif.

Laporan berkenaan mengatakan ajaran sesat itu telah dikembangkan semula oleh anggota keluarga salah seorang pengikut kanan Hassan yang meninggal dunia beberapa tahun lalu dan kini markas utama kumpulan itu terletak di Kampung Melayu, Batu Arang Rawang yang diketuai menantu kepada orang kanan Hassan terbabit.

Jamil Khir berkata berdasarkan maklumat awal yang diterimanya daripada Jais, terdapat tanda menunjukkan bahawa ada dua kelompok ingin menghidupkan kembali ajaran berkenaan dan Jais sedang giat menjalankan siasatan terperinci.

komen aku: ajaran ilmu hakikat hassan jonit merupakan ajaran sesat yang cukup top bagi mereka yang baru nak kenal ilmu agama, menurut sumber jais 1998, ketika jais buat sebuan di batu arang dulu, 6 dari 10 orang tenaga pengajar ajaran hakikat ini adalah ahli pas, kalau di ipta mereka bergerak aktif menggunakan nama usrah dan kalau di kampung-kampun mereka bergerak atas nama tazkirah agama, mereka kemudian menjemput para pengikutnya mengikuti kelas pengajian di berberapa tempat yang menjadi pot mereka, itu sebabnya, pas langsung tak ambil tahu pasal ajaran hakikat hassan jonid ini, pasal pas pun terbabit sama. kalau korang tak percaya, nanti korang tengok sendiri, apa yang pas akan maki jakim sekiranya jakim buat tangkapan keatas pengikut dan tok-tok guru ajaran hassan jonit tu nanti...

6 comments:

Anonymous said...

merapu lah kau ni....

Mohd said...

PAS memang dah sesat!
Negara Islam dah jadi negara kebajikan.
Apa nak hairan?

karim said...

Ya Rabbi...fitnah ape yng hang dok tabur ni?
Mohd,
PAS sesat pasal nak buat negara kebajikan?
Cuba tunjuk ayat quran mane kate sesat kalau kite nak buat kebajikan??

Anonymous said...

clings..clings..clings bila bangsa melayu di kuasai olih clings.
adakah org melayu lupa melaka jatuh kerana sapa? kalau bukan angkara clings

Anonymous said...

memang ajaran sesat ini giat dihidupkan krn mrk juga dah ada facebook utk kembangkan ajaran ni!! serupa dgn arqam! serupa dgn ajaran ayah pin! serupa dgn ajaran tok ayah kg seronok dulu..semuanya memanipulasikan agama utk mengukuhkan kedudukan, mencari kekayaan & menambah bini tanpa perlu tauliah... jika ada penyokong pas terlibat..sedarlah. matlamat tidak menghalalkan cara...

Anonymous said...

kepondanan & kebaculan pok jib hanya cakap berdegar tapi ekor penoh tahi tapi takut ngan desakan parti al-jubuq tentang cukai 6%, kini aku hanya berharap pada tok din yassin yg bersifat pahlawan melayu yg perkasa mengambil alih tugasan dr pemimpin takut bini.