Breaking News
Loading...
September 15, 2011

Info Post
Banyak betul masaalah dengan ahli parlimen sekor ni, janji tiga tahun lepas sampai sekarang belum di tunaikan, sudah la janji tak di tunai, malah dia menuduh pulak pihak ngo sengaja nak buat kecoh dan provokasi, padahal ngo datang nak membantu penduduk islam di kawasan yang berdekatan dengan kuil haram kerana mereka sebenarnya kerap di provok oleh orang-orang hindu yang datang ke kuil itu.

Ramai yang hairan, kenapa khalid samad cukup berlembut dengan pihak pengurusan kuil haram itu, sedangkan terang-terang kuil itu didirikan atas tanah milik pkns dan di bangunkan secara haram di tempat yang penduduknya seratus peratus penduduk islam, "mainoriti menguasai majoriti", penduduk desak, mana janji-janji khalid samad dan rodziah ketika mereka berkempen semasa pru lepas, janji mereka, kuil itu akan di pindahkan.

Korang boleh baca sendiri kronologi pasal kuil haram itu dan siapa yang menjadi penyokong-penyokongnya.

1. Pada 29/12/2007 MBSA maklumkan kuil akan berpindah keSeksyen 22. Tetapi pemindahan dibatalkan selepas PR berkuasa Mac 2008 dengan alasan tapak kuil jauh kedalam. Pada Januari 2009 penduduk mohon bantuan daripada pertubuhan NGO Islam apabila pelbagai gangguan dari kuil menjadi semakin serius. Pihak NGO mendirikan gelanggang bersebelahan kuil mengelakkan kuil itu dibesarkan lagi dan untuk mengurangkan masalah dihadapi penduduk Islam. NGO hantar memorandum minta kuil segera dipindahkan.

2. Pada 30/05/2009 YB Adun maklumkan kuil di Seksyen 19 akan pindah keSeksyen 23. Surat Perjanjian pemindahan kuil yang ditanda tangani oleh YB Adun Batu Tiga, YB Ahli Parlimen Shah Alam dan AJK kuil pada 07/05/2009 telah bersetuju kuil Mariaman Seksyen 19 dipindahkan ketapak baru Seksyen 23. Penduduk Islam tidak bersetuju kerana mereka tidak mahu sebuah kuil Hindu dibina berhampiran kawasan perumahan majoriti Islam di Seksyen 23. Kenapa kawasan tapak seluas satu ekar itu dipagar walaupun penduduk Islam buat bantahan kepada pihak berkuasa?. Kawasan tapak terletak berhampiran padang kanak-kanak.

3. Penduduk Seksyen 23 mengadakan demonstrasi di SUK membantah kuil dipindahn dari Seksyen 19. Apabila kepala lembu diusung sebagai tanda protes ramai buka mata dan melenting konon hina agama Hindu?. Akhbar Harakah 4-6 September 2009 telah menuduh UMNO sebagai dalang kepala lembu. Logikkah tuduhan itu dibuat tanpa siasat sebab sebenar kenapa penduduk Islam Seksyen 23 bantah kuil itu?. Kenapa pengunjung kuil yang membuat provokasi kepada penduduk Islam Seksyen 19 dibela dan disokong oleh akhbar Harakah?.Pada 30/9/2009 pihak Sekretariat akhbar Kerajaan Selangor keluarkan risalah “Memahami Isu Pemindahan kuil di Seksyen 19 ke Seksyen 23”. Laporan yang tidak berlaku adil kepada penduduk dan NGO Islam. Pemimpin Islam PR yang patut dipersalahkan dalam isu ini.

4. Pada June 2010 YB Adun umumkan melalui Sinar Harian pemindahan kuil selesai September 2010. Satu keramaian besar diadakan dikuil pada Ogos 2010. YB Adun beritahu keramaian itu yang terakhir. Tetapi tidak ada pemindahan pada September 2010 seperti dijanjikan YB Adun. Selepas itu YB Adun dan YB Ahli Parlimen Shah Alam umumkan pemindahan kuil Seksyen 19 selesai pada November 2010. Kini selepas hampir setahun berlalu, kuil masih belum lagi di pindahkan ketapak baru berhampiran kilang Nitto Denko Seksyen 23. Maklumat terkini diterima oleh penduduk pada 09/09/2011, pemindahan kuil itu akan diselesaikan sebelum akhir tahun 2011. Penduduk Islam Seksyen 19 berharap pemindahan kuil tidak akan ditangguhkan lagi.

5 comments:

Anonymous said...

pkr memng bangsat

Anonymous said...

celaka semua mereka tu!!!dah tau haram.. robohkan jer.. kawasan melayu islam yg celaka tu pg bina apa ker jadahnyer celaka kafir laknat..YB nama saja melayu dan islam tapi cium bontot kafir.....

Anonymous said...

khalid samad sayang kat kuil tu sbb dia senang nak sembah tokong tu kot...

pejuang hamas

muhammad nizam said...

khalid gereja tu anak babi,, tu sbb perangai macam babi,, woi khalid,, aku bnci kamu,, kamu keturunan org bodoh

Anonymous said...

woi kalid, ko kene ingat ko menang parlimen shah alam sebab undi protes terhadap umno..org shah alam bukannya sokong ko sgt.. jgn dok perasan lebih2 lah..