Breaking News
Loading...
October 10, 2011

Info Post
GAMBAR HIASAN

Antara alasan-alasan yang membuatkan orang cina tidak mahu menghantar anak mereka ke sekolah kebangsaan adalah:

1. Keraguan tentang mutu pendidikan di sekolah kebangsaan berbanding dengan sekolah jenis kebangsaan Cina. Khususnya dalam bidang Matematik.

2. Mereka juga beranggapan bahawa masa depan anak-anak mereka terletak dalam dunia perniagaan yang di negara ini dikuasai oleh orang Cina. Maka sudah tentu kelebihan dalam penguasaan bahasa Mandarin dan kecekapan menghitung menjadi aset penting anak-anak mereka untuk berjaya.

3. Sekolah kebangsaan tiada nilai yang berasaskan tradisi tanah besar China yang boleh membantu mereka berjaya dalam bidang komersial.

4. Suasana sekolah kebangsaan yang tidak mencerminkan masyarakat berbilang kaum. Amalan-amalan yang mengutamakan imej Islam daripada aspirasi nasional menjauhkan lagi minat kalangan ibu bapa bukan Melayu untuk menghantar anak mereka ke situ.

Senang cerita, mereka terlalu mementingkan soal masa depan anak-anak mereka berbanding dengan perkara-perkara patriotisme atau aspirasi nasional, maka ternyata sekolah kebangsaan tidak begitu menarik bagi orang cina.

8 comments:

Anonymous said...

elok tutup je sekolah cina tu, produk yang di keluarkan oleh sekolah cina ni tak ada satu pun berguna untuk negara, contoh terbaik ialah namewee, cuba pergi amerika, ada tak sekolah cina untuk mereka di sana?

Anonymous said...

habis la ko najib.... ko tlg cina, mcm la dia nak pangkah ko... yg ko tlg cina lebih2... melayu pun lari... abis laaa...

Anonymous said...

bapak punyer vernikular... RIP la

Anonymous said...

1) Bahasa Mandarin...

2) Pembelajaran dlm Matematik (aka
ilmu cari wang/bisnes) mesti pupuk pada minda anak-anak mereka.

3) Disiplin dlm pembelajaran di utamakan, walhal sekolah biasa ni anak anak murid terutama maaf ya melayu main lebih, kurang ajar, pemalas, asyik nak membuli, konsentrasi tak ada, bijak lebih tapi bodoh tak boleh di ajar.

4) Bukan semua cina tak suka sekolah kebangsaan suka cuma 3 perkara di atas aja...

anak perak said...

bukan je orang cina hantar anak mereka ke sekolah cina...banyak orang melayu pun kiasu dan hantar anak mereka ke sekolah cina, lengkap ngan tuition bahasa cina dll.....

HJ LUTFI BIN HJ ABU HANIFAH said...

buat apa nak pergi SK, sekolah cina dua tiga buah, dapat peruntukan 100 juta, sekolah india , dua tiga buah dapat 100 juta, sekolah kebangsaan seribu dua buah dapat 100 juta, tak ka melayu (Najib ) bodoh, pembahagian samarata, bodoh sungguh yang buat bajet tu. cuba tak sah bagi peruntukan, cari sk le jawabnya.

Anonymous said...

hello Pak Haji..
Sekolah Cina dua tiga kerat je!!!!????..Tolong semak kat Laman Web Kementerian Pelajaran..Jangan cakap merapu je..Harap serban besar..silap2..ada "benda" yg disembunyikan...

SK/SMK..RM 500 juta
SJK/SMJk(C)..RM 100 juta
SJK/SMJK (T)..RM 100 juta
SK/SMK Agama Kelolaan Kerajaan Pusat.RM 100 juta
SK Mubaligh..RM100 juta..

JANGAN TERLALU PESIMIS..GUNA AKAL SIKIT..
PERBEZAAN ANTARA MANUSIA DAN BINATANG..ADALAH "AKALNYA"..

Anonymous said...

Ala bagi lebih-lebih peruntukan kat SJK C tu pun wat aper....duit pandai nak...tapi bila tang pemilihan parti pangkah lak yang lain..bukan nak support kerajaan....kalau rasa tak leh nak support kerajaan Malaysia,berambus jer dari Malaysia ni..