Breaking News
Loading...
November 1, 2011

Info Post
KOTA BHARU: “Dalam rayuan, tertuduh pertama (ayah) nak bertaubat, tetapi taubat kerana ditangkap, dikira ‘taubat terpaksa’ dan mahkamah tidak dapat terima taubat itu. Jika kamu nak bertaubat, taubat betul-betul (taubat nasuha).

“Bagi tertuduh kedua (anak), sebagai pelajar, kamu perlu menjaga diri dan jika ada situasi mencurigakan, kamu boleh keluar rumah atau memberitahu ibu kamu, tetapi kamu gagal dalam situasi itu,” kata Hakim Syarie Abu Bakar Abdullah Kutty di Mahkamah Tinggi Syariah, di sini, semalam.

Abu Bakar berkata demikian ketika menjatuhkan hukuman penjara dan denda terhadap ayah dan anak selepas mengaku salah berkelakuan sumbang dan bersekedudukan hingga melahirkan tiga anak masing-masing berusia enam, lima dan tiga tahun bermula dari 2004 sehingga ditahan kira-kira jam 1.30 pagi, semalam.

Dalam penghakimannya, Abu Bakar menjatuhkan hukuman penjara setahun dan enam bulan serta denda RM2,500, terhadap tertuduh pertama berusia 45 tahun, yang juga seorang mekanik dan berdepan hukuman penjara enam bulan jika gagal membayar denda.

Bagaimanapun, tertuduh kedua, berusia 25 tahun yang juga anak tertuduh pertama bernasib baik kerana dikenakan hukuman denda RM2,000 dan berdepan hukuman penjara enam bulan jika gagal membayar denda. Kedua-dua tertuduh juga dilarang tinggal serumah untuk selama-lamanya.

Hukuman berkenaan tidak diduga anak dan ayah itu kerana kedua-duanya tinggal bersama (bersekedudukan) sejak 2004 sehingga ditahan pada pagi semalam oleh anggota penguat kuasa agama Tumpat dalam operasi di rumah mereka di Jalan Palekbang, Wakaf Bharu, Tumpat.

Dengan tangan bergari, anak-beranak terbabit ditahan di lokap sebelum dihadapkan ke Mahkamah Tinggi Syariah dekat sini, kira-kira jam 3 petang, semalam, untuk berdepan pertuduhan mengikut Seksyen 10 Kanun Jenayah Syariah Nombor 2/85 Negeri Kelantan.

Sejurus kertas pertuduhan dibacakan jurubahasa mahkamah, kedua-dua tertuduh mengaku salah bersekedudukan hingga melahirkan tiga anak serta mengaku salah di atas sebab dan akibat daripada pengakuan salah berkenaan.

Pengakuan kedua-dua tertuduh, menyebabkan Abu Bakar yang mendengar kes berkenaan memberi peluang kepada anak beranak terbabit mengemukakan rayuan sebelum hukuman mengikut Seksyen 10 Kanun Jenayah Syariah Nombor 2/85 Negeri Kelantan diputuskan mahkamah.

“Saya minta hukuman denda dikurangkan kerana masih mempunyai tanggungjawab terhadap anak-anak, selain mahu memberi didikan sempurna kepada mereka. Kalau boleh tidak terjadi macam saya kerana saya bertaubat dan tidak akan melakukan zina dan dosa besar.

“Saya sudah berkahwin dengan dua isteri dan bercerai dengan mempunyai lima anak termasuk tertuduh kedua yang juga anak kedua dari isteri pertama. Saya sudah bercerai dengan isteri sejak tujuh tahun lalu,” kata si bapa ketika mengemukakan rayuan.

Timbalan Pendakwa Syarie negeri, Zaini Sulaiman dalam hujahan pemberatan hukuman sempat menyifatkan perbuatan dilakukan mereka keji kerana ketika anak-anak menyambut hari bapa, tiga anak pasangan berkenaan tidak kenal ayah mereka.

Zaini yang mencadangkan pasangan berkenaan dipisahkan dan tidak tinggal bersama turut memohon supaya mahkamah tidak memberi belas kasihan kepada pasangan berkenaan bagi memberi pengajaran kepada masyarakat.

komen aku: ni lah akibatnya banyak sangat baca harakah yang banyak iklan ubat kuat seks akhirnya anak kandung sendiri menjadi mangsa... kelantan negeri serambi mekah pun ada kes macam ni, maknanya nik ajis dan pas gagal tarbiah rakyat kelantan.

7 comments:

Anonymous said...

astaghfiurullah....mengapalah mahkamah menghukum terlalu ringan mengapa tak dihududkan....memalukan bangsa melayu dan islam.....

Anonymous said...

Kalau 20 tahun dulu pas buat hudud di kelantan dah tentu kes bergini tak akan berlaku.

Anonymous said...

pas pis pus "membangun bersama isle"

Anonymous said...

kenapakah ianya terjadi dinegeri yang diperintah olih kaum kaum berserban.. adakah perlakuan ini dapat dimaafkan sekiranya berjumpa dengan kepala pemerintah yang akan akan tidur dan mendapat mimpi yang perbuatan tersebut dapat diampunkan...

manbillion said...

astaghfiurullah....begitu lah jika allah nak tunjuk. kenapa tak dinegeri lain kejadian ni berlaku kenapa di kelantan negeri serambi mekah..? pok nik kena sedar dan insaf akan kata kata yang sering diucapkan dipentas pentas ceramah diseluruh negara. jangan terlalu angkuh mengangkat negeri dan diri sendiri sahaja yang islam.

TOK NGAH said...

BANYAK SANGAT TUDUHAN BURUK DAN MENGKAFIR ORANG UMNO DAN PEMIMPIN... PAS BERLAGAK SOMBONG....ALLAH TAK BERKENAN DAN BERI INGATAN KEPADA PAS DAN AHLI-AHLINYA.

SEMUA HARUS BERTAUBAT.

mdsaf said...

"komen aku: ni lah akibatnya banyak sangat baca harakah yang banyak iklan ubat kuat seks akhirnya anak kandung sendiri menjadi mangsa... kelantan negeri serambi mekah pun ada kes macam ni, maknanya nik ajis dan pas gagal tarbiah rakyat kelantan."

dakyah mengaitkan harakah.... & macam mana awak boleh jamin sekiranya BN perintah perkara ini tidak berlaku???

"Jenayah makin turun"