Breaking News
Loading...
October 30, 2012

Info Post
Suatu ketika dulu, ramai kalangan pemimpin dan penyokong PAS yang begitu teruja dan terpesona dengan kepimpinan Lim Guan Eng selaku Ketua Menteri Pulau Pinang, pernah menyamakan Setiausaha Agung DAP itu sebagai setaraf dengan Khalifah Umar Al-Khattab.

Sehinggakan ada segelintir pemimpin PAS yang secara sedar mendoakan kesejahteraan kepimpinan Guan Eng di Pulau Pinang semasa Khutbah Jumaat dibacakan. 

Pelik? Tiada peliknya. Bagi PAS kepentingan undi dan kuasa duniawi amat penting dan kerana itu amat dihargai nilai persahabatannya dengan kafir harbi DAP berbanding persaudaraan sesama Islam.

Dalam pada PAS begitu teruja dengan 'kehebatan khalifah' Guan Eng, selang beberapa ketika kemudiannya beliau dinugerahkan dengan gelaran sebagai Father Joseph dari Gereja St. Anne, Bukit Mertajam sebagai perhargaan di atas sumbangan dana kepada gereja tersebut.

Penganugerahan gelaran Father Joseph kepada Guan Eng itu sebenarnya tidaklah mengejutkan, walaupun selama ini beliau sering berahsia berkaitan status agamanya. 

Namun bagi penyokong PAS yang acapkali memuja muji Guan Eng konon bakal mengulangi kegemilangan Khalifah Umar Al-Khattab, tak sedikit yang terpinga-pinga apabila mengetahui rupa-rupanya Guan Eng adalah seorang penganut Kristian yang amat taat pada agamanya.

Mungkin ini dapat menjawab persoalan kenapa tiba-tiba sahaja perarakan Maulidur Rasul tidak lagi diadakan di Pulau Pinang. Barangkali ini semua adalah gara-gara betapa 'mesranya' Setiausaha Agung DAP itu dengan gaya kepimpinan ala khalifahnya yang selama ini di puja oleh PAS agaknya.

Selain Guan Eng dan isterinya, Betty Chew, ramai lagi pemimpin DAP yang sedang menonjol tika ini rata-ratanya beragama Kristian, antaranya Terresa Kok, Ronnie Liew, William Leong, Ngeh Koo Ham @ James, Nga Kor Ming @ David, Tony Pua dan Hannah Yeoh.

Sebahagiannya dari mereka diketahui umum cukup keras dalam mencuit hak umat Islam termasuklah pernah mempertikaikan azan subuh, bacaan Al-Quran, tulisan jawi pada papan tanda jalan, mendesak penggunaan kalimah Allah s.w.t untuk kegunaan kitab Kristian dan gereja serta beberapa isu sensitif yang lain.

Selain itu, dikalangan pemimpin PKR pula seperti Xavier misalnya serta beberapa yang lain juga pernah mencetuskan kontroversi termasuklah menyampaikan 'tazkirah' di ruang utama solat surau.

Malah beberapa orang dari mereka juga merupakan orang kuat gereja yang pernah terbabit secara tidak langsung dalam usaha memurtadkan orang Islam.

DAP tetap DAP, sementelah lagi kini DAP sudah dikuasai kumpulan pemimpin yang beragama Kristian yang agak vokal mempertikaikan hak agama dan umat Islam, tidak mustahil mereka akan semakin berani mempolemikkan pelbagai isu sensitif berkaitannya.

Manakala PKR pula walaupun dikuasai oleh Anwar Ibrahim, namun kebanyakan hala tuju politiknya terlalu dekat dengan unsur Kristian termasuklah cukup sinonim dengan budaya candle light virgil serta pernah menamakan seorang penganut Kristian, Baru Bian sebagai bakal Ketua Menteri Sarawak.

Jelas sekali kerjasama dan persahabatan PAS dengan DAP tidak pun berjaya mengubah kepercayaan Guan Eng ataupun menyebabkan DAP semakin berlembut dengan Islam ataupun membawa PKR semakin dekat dengan Islam.

Sebaliknya yang berlaku, PAS pula semakin liberal dengan pendiriannya sehinggakan terikut-ikut rentak DAP serta PKR dengan melupakan terus semua perjuangannya untuk mendirikan Negara Islam dan menegakkan hukum hudud ala PAS.

10 comments:

Anonymous said...

dap=xtian, pas=dap, therefore pas=kafir

Anonymous said...

org pas buta mata buta hati agaknya..dah terang2 kat selangor gereja tumbuh mcm cendawan..byk dibuat dikawasan kilang2..kerajaan negeri plak ada JK rumah ibadat bukan islam yg dipengerusikan xavier,teresa dan ronie..asik luluskan gereja,kuil tokong..alamatla nnti sama byk dengan masjid/surau...

Anonymous said...

UNDI PAS ISLAM SELAMAT...kepala hotakk depa !! Insaflah berubahlah lah wahai pengikut Pas

Anonymous said...

lebih baik china dap kristian daripada mca budha dan mic hindu kerana kristian hampir dengan islan dan menyembah tuhan yang sama, ALLAH.... juga sembelihan mereka halal dimakan dan wanita yang baik dari mereka boleh dikahwini tanpa perlu menukar agama jika kita bayar mahar {mas kawin} nya....

Anonymous said...

anon 2:50 pm
x sure samada kenyataan ko sinis /serius tp tampak kebodohannya krn yg kafir tetap kafir..

Anonymous said...

orng kristian tu..... Peragnkap beginilah yng ditakuti Hassan Ali ketika menjadi Exco di Selangor sehingga beliau dipecat...

MMI said...

Salam mohon di pautkan blog MMI mahamissa.blogspot.com terimakasih.

Anonymous said...

La ni pun UMNO ikut legasi kristian..UMNO..bahasa apa.Cuti ahad sapa? Kondo-kondo banyaknya nama mirip sapa? Hina islam UMNO setuju sapa? UNdi UMNO ikut sapa? Konsert rock, joget beramai-ramai masa merdeka ikut sapa? Undang-undang ikut sapa?meroyon UMNO ni..

Anonymous said...

Nape pula salah Hj. Hadi???.........Hasan Jati poe mana......pejuang melayu Raja dan Islam yg tertunggul tu......sekarang baru aku tau.....siam, kristian pun boleh masuk umno... Kdian cakapasal islam......yeeeeeneeeey poooooooooodah.

Anonymous said...

Anon 8:07.......buat gereja tak kena lesen bro...........yg kena lesen judi dan arak, karaoke umah urut dan umah hj. Taib je......acu tanya Hasan Jati dia ade bantah tak....