Breaking News
Loading...
June 4, 2013

Info Post

tanpa ada ribut, najib selamba dek je umum SPR kini bawah parlimen.

apa salah SPR ?
takkan kerana demo bangang, SPR terus diletakkan bawah parlimen.

selama ini SPR tertakluk di bawah KUASA YDPA.
kini kuasa YDPA telah dipindahletakkan di bawah parlimen..

Anggota-anggota Suruhanjaya dilantik oleh Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong selepas berunding dengan Majlis Raja-Raja. Ketika melantik Ahli-ahli Suruhanjaya, Yang di-Pertuan Agong hendaklah memandang kepada mustahaknya diadakan suatu Suruhanjaya Pilihan Raya yang mendapat kepercayaan awam. 

Walaupun Perlembagaan tidak menyatakan peranan Perdana Menteri mengenai perkara ini, Perkara 40 - Perlembagaan mestilah dipatuhi, yang mana Raja tidak dibenarkan bertindak mengikut kepentingan sendiri kecuali tidak dinyatakan secara jelas; dalam semua kes, Raja mestilah mematuhi nasihat Perdana Menteri, dan mengadakan perjumpaan antara Suruhanjaya berdasarkan nasihat Perdana Menteri. Anggota Suruhanjaya mestilah meletakkan jawatan secara sukarela setelah mencapai umur 65 tahun.[3]

selama 3 tahun ini, SPR telah ikut cakap semua pihak.

sejak 1999, pilihanraya malaysia terutamanya SPR terus telus dan mengikut kehendak..

dulu kalau pru 1999, kotak hitam digunakan untuk kemasukan kertas undi parlimen dan dun, kini tak lagi. KOTAK transperan  SPR guna bagi meyakinkan semua pihak akan ketelusan SPR.

dulu waktu pembuangan undi pos ( polis dan tentera) tak ade pihak politik boleh tengok proses penngundian..kini tak lagi.. SPR siap bagi masuk wakil parti lagi boleh memantau perjalanan undi pos..

sejak tahun 2008, tuntutan NGO bersih telah ditunaikan secara mutlak..

mereka nak calit dakwat, SPR buat.
mereka nak rakyat luar boleh mengundi, SPR buat.
semuanya SPR ikut..

bukan setakat itu, PSC yang ditubuhkan oleh parlimen untuk memberi cadangan penambahbaikan pun SPR kata okay...

jadi, apa ke jadahnya najib takde angin dan ribut terus letak SPR bawah parlimen ?

apa lagi yang najib nak gadai ni ?

nauzubillah..jangan pulak lepas ni semata-mata gilakan perkataan transformasi, POLIS, TENTERA DAN HAL EHWAL AGAMA ISLAM YANG SELAMA INI BAWAH KUASA AGONG/SULTAN PULAK NAJIB LETAK BAWAH PARLIMEN ?????

APA MAJLIS RAJA-RAJA PUN NAK DILETAK BAWAH PARLIMEN JUGAK KE NAJIB ???

transformasi apa ke jadah ni ?? berentilah kemarukkan undi cinabeng lagi...UDAHLAH !

artikel: GAP

5 comments:

Anonymous said...

sokong BN pun tak dpt apa...baik aku sokong PR...Najib kena berundur la cepat kalau asyik ikut telunjuk kote anwar

Anonymous said...

Agent red bean army in action ....... Halus bangat caranya......

Anonymous said...

Sebelum PRU ikut telunjuk pambangkang dan lepas PRU pun masih ikut telunjuk apa cerita ni...tolonglah perkasakan ekonomi melayu dan bumiputera serta kaum india yg memberi kuasa kepada umno dan bn memerintah lagi.

SolitaireHunter said...

Ini satu penghinaan kepada Intitusi Yang DiPertuan Agong! Najib pun terlibat sama dengan gelagat Anwar dan Cinabeng!. Diam-diam boleh berunding di Indonesia. Najib mengkhianati pengundi dan lebih teruk lagi pengkhianatannya kepada ahli ahli UMNO!

Anonymous said...

DS Najib

Sila ambil maklum. Sebelum PRU13 para blogger pro kerajaan banyak membantu kempen untuk memenangkan Umno. Malah para pelawat blog juga sama2 memainkan peranan membela Umno. Selapas keputusan PRU13 diumumkan, mereka ini lah juga yang tak putus2 memuji anda dan mengucap tahniah kepada anda. Bilangan mereka ramai.

Saya yakin dan teramat yakin, para2 blogger dan pelawat2 blog berkenaan telah memberikan undi kepada Umno pada PRU13 yang lalu. Saya dan mereka tidak undi Umno kerana nak selamatkan BN atau kerana nak angkat anda jadi PM. Kami undi Umno kerana nak selamatkan kuasa politik melayu. Kami tak rela melayu hilang kuasa memerintah negara ini. Kami tak mahu Malaysia menjadi Singapore. Kami tak mahu DAP menguasai kerajaan secara halus. Ya, memang kami teramat yakin, andai kata PR berjaya membentuk kerajaan, pasti DAP lah yang akan menentukan halatuju kerajaan PR. Kami buka mata dan buka minda, kami kaji apa yang berlaku di Selangor dan Pulau Pinang selepas PRU12 (Perak berjaya diselamatkan oleh Umno).

Di Selangor, memang MBnya melayu, memang wakil rakyat PR melayu ada dari PKR dan ada dari Pas. Mereka itu semua betul2 jadi kupang tembaga atau tunggul. Yang control kerajaan negeri Selangor adalah DAP. Kes Datok Hassan Ali, contoh yang dirujuk.

Di Pulau Pinang, tak usah cakap lah. Wakil2 melayu dalam DUN, bukan tunggul lagi tapi tak ubah macam alas kaki saja. Melayu ditekan, melayu dihimpit .. berani kah wakil melayu dalam DUN melawan arahan Lim Guan Eng. Lim Guan Eng menjadi Maharaja Cina di Pulau Pinang

Tetapi selepas anda membentuk barisan kabinet baru, kenapa orang2 yang sama yang telah mengundi Umno pada PRU13, kini tidak lagi senang dengan anda, tapi tidak dengan Umno. Pasti ada yang tak kena dengan anda wahai DS Najib. Mahasabah lah diri anda. Zaman wakil rakyat atau YB nak berlagak sombong dah berlalu.

Wahai DS Najib

Tolong lah tolong. Jaga kemuliaan institusi raja2 melayu. KDYMM Yang Dipertuan Agong dihina, apa tindakan anda ? Institusi2 yang sedia ada di naungi oleh raja2 melayu dan Yang Dipertuan Agong, jangan sekali2 diusik. Perbuatan anda meletakkan SPR dibawah kawalan parlimen, ini tindakan menghina mertabat serta maruah Yang Dipertuan Agong, kami tidak undi Umno untuk membolehkan anda memijak2 kedaulatan raja2 melayu. Bangsa melayu dihina oleh guru bangsa cina komunis, apa tindakan anda ? Tapi bila satu orang cikgu melayu dalam perhimpunan di sekolah beliau mengajar telah mengeluarkan nasihat yang mengingatkan kaum pendatang tentang untung nasib mereka dinegara ini, beliau dituduh rasis dan tindakan serta merta diambil.

DS Najib

Anda jangan hanya berani merotan bangsa sendiri, sedangkan bangsa lain (cina dan india) nak menjentik pun anda tak berani.

DS Najib

Jangan ingat melayu2 yang telah mengundi Umno pada PRU13 tidak tergamak mengkafankan Umno pada PRU14 sekiranya, Umno gagal menjaga hal2 berkenaan melayu dan raja2 melayu. Melayu hari ini dah banyak belajar daripada pengundi cina. Kalau pengundi cina boleh berpakat secara diam2 untuk memenangkan DAP, bukan mustahil pengundi melayu boleh memenangkan Pas asalkan Pas bersedia berpisah daripada DAP.

DS Najib

Anda jangan buat keputusan sorang2. Minta pendapat serta pandangan ahli MKT Umno sebelum buat sesuatu keputusan. Ahli2 MKT Umno pula, jika cadangan Najib tidak menguntungkan melayu, jangan takut untuk mengatakan " TIDAAAKKKK ". Parti Tunggal sebagai contoh, terbela kah nasib dan masa depan bangsa melayu jika ianya dilaksanakan ???????

DS Najib

Janji kami kepada anda hanya satu. " Anda Jaga Melayu, Melayu Pasti Akan Jaga Anda ".

Hj Ariffin