Breaking News
Loading...
July 2, 2013

Info Post
Sesetengah syarikat di ibu negara didakwa mengamalkan diskriminasi terhadap wanita Islam apabila mensyaratkan mereka yang ingin bekerja membuka tudung dan memakai skirt.

Kes Pertama: Diarah buka tudung sebelum temu duga

Mangsa yang mahu dikenali sebagai Nora berkata, beliau dihubungi oleh kakitangan sebuah kedai rangkaian foto di Gombak, di sini untuk ditemuduga selepas memohon jawatan sebagai kerani pada pertengahan Jun lalu.

Katanya, sebelum melangkah masuk ke bilik temu duga berkenaan, dia dimaklumkan oleh seorang pekerja di situ supaya tidak terkejut sekiranya diminta menanggalkan tudung untuk bekerja.

"Dia perasan saya pelik dengan kenyataan itu dan menjelaskan sekiranya dia tidak memaklumkannya kepada saya, dia akan dimarahi pengurus kerana tidak memberitahu perkara berkenaan terlebih dulu.

"Saya juga dimaklumkan oleh pekerja itu seorang wanita bertudung yang terpaksa membuka tudung ketika bekerja dan akan memakai semula selepas tamat waktu bekerja kerana desakan hidup untuk menyara keluarga," katanya kepada BH, baru-baru ini.

Kes Kedua: Pengalaman wartawan BH

Wartawan BH melakukan penyamaran sebagai pencari kerja di salah satu rangkaian kedai foto di ibu negara, baru-baru ini.

Wartawan yang memohon jawatan sebagai kerani mendapati semua kakitangan wanita beragama Islam di kedai foto itu memakai skirt dan tidak bertudung.

Kehadiran wartawan yang lengkap bertudung juga tidak disenangi kakitangan di situ apabila mereka terus memberi amaran mengenai 'dasar' syarikat itu ketika menyerahkan borang permohonan kerja.

Apabila ditemuduga oleh Pengarah Sumber Manusianya syarikat itu, wartawan cuba untuk mendapatkan penjelasan lanjut mengenai 'dasar' namun beliau enggan melayan pertanyaan berkenaan.

"Jika mahu bekerja di sini, awak perlu membuka tudung dan memakai skirt. Itu dasar syarikat. Tiada kompromi," katanya.

Komen aku: korang boleh nampak tak bagaimana kurang ajarnya perangai CINABENG ini, aku rasa cukup lah dengan perangai cinabeng lahanat nie, kalau korang boleh bagi info agak-agak kedai  foto mana yang di maksudkan itu, TOLONGLAH share kat sini...

4 comments:

Anonymous said...

Bro

Yang awak cakap tu kedai foto milik cina MCA atau Gerakan kut. Kalau cina DAP tak ada nak buat macam tu. Semenjak DAP rapat dengan Pas, DAP dah banyak berubah, cina DAP tahu hormat undang2 dan peraturan agama islam.

Lain kali siasat dulu sebelum nak buat fitnah. Dosa fitnah tak diampunkan tuhan tau. Ini lah kerja Umno, tak fitnah Umno maka tak subur lah Umno dihati orang melayu.

Muslimah.

Anonymous said...

Ini melayu banyak cakap pula. Mau kerja lu kerja la, tak suka dengan undang undang kerja tempat cina lu boleh pegi lain tempat cari apa.

Tak malu punya melayu. Cina tak panggil lu datang minta kerja tau, lu yang terhegeh hegeh menyembah nyembah minta tolong cina kasi keja sama lu.

Betul apa ....

Anonymous said...

blog berita edisi percuma tanpa perlu melanggan

Freemalaysiakini.blogspot

Shila lala said...

bodoh lah anoymous to tudung tu aurat kami :P