Breaking News
Loading...
August 27, 2013

Info Post
Pendirian Dr Fathul Bari dalam isu Mesir :

1. Kezaliman dan pertumpahan darah adalah dilarang di dalam islam

2. Pemerintah muslim yang mendapat kuasa melalui apa jua cara sekalipun adalah sah menurut islam. Lihat ulasan panjang Ibnu Hajar Al Asqalaani (wafat 852h) yang mengulas shahih alimam albukhari: telah berijmak ulama-ulama fiqh bahawa wajib mentaati imam yang merampas kuasa imam sebelumnya.dan ketaatan itu disebabkan oleh usaha untuk mengelakkan pertumpahan darah.

3. Jadi,kita sepakat tak setuju tindakan tentera menumpahkan darah. Mana mungkin individu bernama muslim menerima kejadian kejam seperti itu. Oleh itu,para ulama ahlussunnah yang konsisten antaranya mufti madinah syeikh soleh alsuhaimi; setelah beliau mengkritik tindakan kejam kudeta,beliau menyarankan supaya rakyat mesir pulang ke rumah ikut perintah darurat demi mengurangkan pertumpahan darah.

4. Hadis Nabi S.A.W  "bila berlakunya fitnah...patahkan busur-busur panah kalian,pukullah pedang-pedang kalian di batu,lazimilah rumah-rumah kalian.." (Riwayat ahmad)

5. Maka pesan Nabi S.A.W sangatlah jelas. Baginda bencikan fitnah dan pertumpahan darah kerana itu muslim yang jiwanya bersih pasti membenci hal yang berlaku.

6. Namun, oleh kerana belum ada kekuatan, tindakan yang dilakukan hendaklah rasional. Firman Allah: "hendaklah kamu persiapkan senjata-senjata dan kenderaan perang kamu sedaya mampumu dgn itu kamu akan menakutkan musuh-musuh allah dan musuh-musuh kamu".

7. Maka,apa kekuatan rakyat mesir?batu?demo?astaghfirullah.

8. Nabi Muhammad S.A.W membina kekuatan dengan berhijrah.

9. Sebelum berhijrah,berapa ramai sahabat Nabi S.A.W dibunuh kerana memeluk islam. Sumayyah dan ahli keluarganya. Bilal diseksa. Ibnu al-art diseksa..namun apa tindakan Nabi S.A.W ????? Demo? Bakar semangat supaya semua turun dijalanan? Berperang dengan arab jahiliyyah yang kuat ketika itu???? Jawapannya tidak! Nabi S.A.W himpun kekuatan dengan berhijrah.

10. Manakala keadaan rakyat mesir pada hari ini,sudah tentu mereka tidak mampu berhijrah. Namun apa yang boleh mereka lakukan adalah pulang terlebih dahulu ke rumah dan elakkan pertumpahan darah. Jika kudeta ini datang ke rumah dan cuba mengambil hak-hak mereka,maka pertahankanlah hak-hak tersebut walaupun nyawa tergadai. Tapi,sudah tentu pertumpahan darah pasti berkurang.

11. Sabda Nabi S.A.W : "sesungguhnya darah umat islam haram ditumpahkan..."

9 comments:

Anonymous said...

Azeez Rahim dikatakan mengatur 'kroni-kroni' untuk diberikan jawatan kanan dalam PMO , betul ke ? Ini adalah maklumat dari email yang dikirim pada sorang blogger PAS di link http://penyokongpas.wordpress.com/ , blogger Jom Tolak Azeez Rahim dalam artikel terbaru pun dah pick-up di link http://no2azeezrahim.blogspot.com/2013/08/berikut-adalah-artikel-yang-diambil.html , alam artikel tersebut menunjukkan bagaimana Azeez guna pengaruh beliau yang rapat dengan PM untuk menyusun kroni-kroni supaya diberikan tempat atau jawatan kanan dalam JPM/PMO . Sibuk jaga urusan PMO yang tak ada kaitan dengan diri sendiri , mungkin cari peluang nak menyakau ? Tak puas ke dapat tempat di Tabung Haji tu ? Turun lah Azeez Rahim sebagai pengerusi Tabung Haji , lu memang tak layak ! Tinggalkan dunia politik, buat bisness betul-betul , jangan nak guna pengaruh dalam politik ja .. harap kaki sakau yang pandai berlakon ni diberikan hidayah untuk letakkan jawatan , jangan sampai gambar video tersebar

Anonymous said...

hey anon 5:16pm, lu apasal asyik kutuk Datuk Azeez aahhh....?! Baik lu pergi BERAMBUS! Cina DAPBANGKAI/PKR disyaki DALANG DAJAL belakang GENG KONGSI GELAP Cina/India yg asyik bunuh umat Islam/Melayu termasuk polis, lu tak pula hentam aahhh..! KURANG AJAQ lu!

Anonymous said...

Sebenarnya, Ikhwanul Muslimin, (Muslim Brotherhood ), parti Dr. Morsi ini dulunya adalah sekutu kuat si Barat, demi mendapat kuasa memerintah. Macam Anwar, adalah pengikut Ikhwan ini; sebab itu dia amat pro-Barat. Tetapi apabila Morsi sudah berkuasa dan makin kuat menghentam Israel dan berbaik pula dengan Iran, dia pun digulingkan oleh dalang-dalang Barat-Israel.

Dan sebelum itu, oleh kerana Hosni Mubarak enggan membenarkan pengkalan tentera US-NATO-Zionis di Mesir, apalagi sasaran mereka mengawal Teluk Suez yang amat penting, terutamanya untuk menjaga kepentingan Israel, maka Mobarak digulingkan sebelum itu.
Begitu juga, Allahyarham Kolonel Gaddafi, amat Nasionalis dan menjadi penaja kuat African Union yang berdikari dari Barat-Zionis, sampai dibunuh dengan kejam macam anjing, oleh ejen CIA-MI6-Mossad-NATO yang menyamar jadi pemberontak Islam -juga untuk merampas minyak-gas Libya yang terbesar di Afrika.

Dan k’jaan Syria dan Iran, dan tentera Hezbollah walaupun diketuai pengikut Shiah, juga mahu digulingkan US-NATO-Israel ini, kerana mereka juga Nasionalis, amat anti Barat-Israel, dan penuh minyak-gas, termasuk Syria Golan Heights yang telah 2/3 dijajah Israel.

Maka pengajaran di sini ialah, Barat-Israel akan mempergunakan negara/umat Islam, dalam apa carapun, yang manis talam dua muka mahupun yang ganas, untuk menjatuhkan Islam, serta memecahbelahan pemimipin/umat Islam dan menjajah negara Islam yang kaya minyak-gas. Kawan akan jadi lawan dengan mudah sekali bila tak patuh arahan si Barat-Israel ini, termasuk cium kaki kudis mereka, macam hamba abdi!

Jadi memang DAJAL si Barat-Israel ini - sebab itu jgn. lansung kita TUNDUK lagi kpd. undang-undang 'universal' (termasuk yg. UN) yg. sebenarnya berasaskan "demokrasi/hak asasi" Barat-Zionis SAMPAH, salah satu SENJATA plg. DAJAL mereka utk. MENJAJAH Dunia Islam/umatnya!

Sedangkan, rejim-rejim Barat-Israellah pula yang membunuh umat Islam sesuka hati spt di Palestin, Iraq, Libya, Syria, Somalia, Afghanistan, Mali, Yemen, Sudan, Nigeria, Lebanon dan selatan Thailand/Filipina, dan kemudian akan ke Iran dll, termasuk Malaysia ini contohnya bermula dengan Sabah baru-baru ini. Bahkan pengganas TALEBAN dan AL-QAEDA adalah diCIPTA oleh Barat-Israel sendiri, untuk tujuan MENJATUHKAN Islam dan untuk melaksanakan PENJAJAHAN mereka, ke atas negara-negara Islam yg. kaya minyak gas; lihat di http://www.globalresearch.ca/fighting-al-qaeda-by-supporting-al-qaeda-in-syria-the-obama-administration-is-a state-sponsor-of-terrorism/5339728, Fighting Al Qaeda by Supporting Al Qaeda in Syria: The Obama Administration is a “State Sponsor of Terrorism”, By Prof Michel Chossudovsky, Global Research, June 19, 2013.
(lepas itu si Barat-Israel BERPURA kononnya asyik diserang al-Qaeda/Taleban)!

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM/UMNO/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

Anonymous said...

Oleh itu bila kezaliman di depan mata,kita balik shj duduk diam2..
Hatta terang-terangan israel adalah dalang di sebalik rampasan kuasa di mesir!
Rakyat palestin pon kene buat bende yng same dari pi baling batu dkat askar israel!
Harga kemerdekaan & kebebasan harus dibayar dgn duduk & lepak di rumah shj..
Memang umno ni dulu,kini & selamanya bangang & tolol!



Anonymous said...

Makin lama,makin jelas israel adalah dalang disebalik rampasan kuasa ke atas Dr mursi..
Ape ke bodohnye blog ni pi ikut ckp fathul bari??
Nas & dalil ape yng dipakai oleh fathul bari utk menghalalkan rampasan kuasa oleh fatah al sisi??
Kerajaan islam ape yng sanggup membunuh rakyatnye sendiri dgn menggunakan peluru yng terangan bertulis bahasa ibrani?
Penulis blog ni bodoh & kapir sngt ke sampai tak nampak bende ni??

man sampah said...

Skarang ni saya menulis berdasarkan nasihat OBAMA

perkara ni serius tp boleh dinafikan

Anonymous said...

perkara pertama kjaan tentera mesir buat selepas merampas kuasa ialah ,meletupkam terowong bawah tanah ke gaza. terowong untuk bawa masuk bekalan dari mesir ke gaza tampa melalui phak berkuasa israel. kat sini dah nampak siapa dalang tentera mesir ni.

Anonymous said...

Laa hangpa kene tau,fathul bari bermazhab sunnah wal rasuah..sebab tu die kona hadis kot lain!

Anonymous said...

Kau tu yg bodoh babi, tak paham siasah!! Puiiiiii!!!!