Breaking News
Loading...
November 26, 2013

Info Post

Semua orang tahu, orang Islam di malaysia kebanyakannya memilih untuk membayar zakat dari membayar cukai pendapatan dan umum mengetahui orang cina adalah kaum yang terbesar penyumbang cukai kepada negara.

Jadi untuk apa najib keluarkan kenyataan "siapa dengan sengaja tak bayar cukai adalah pengkhianat negara" 

Bagi orang cina, sudah tentu mereka merasakan diri mereka lebih patriotik dari orang melayu, seperti yang di kupas oleh zaid ibrahim dalam artikelnya di bawah...


Jadi siapa yang tersenyum lebar sekarang dan perlu ke najib keluarkan kenyataan macam tu...???


14 comments:

S.A.Hamid said...

Itulah masalahnya bila PM Najib melantik orang kanan yang tidak mempunyai identiti melayu dan hanya ada Malaysian. Mereka tidak tahu menilai yang mana menjadi kepentinganh Islam dan melayu. PM Najib kena berubah kalau tidak UMNO akan rebah.

Anonymous said...

salam.. saya rasa DSN sindir tokey tokey besar yg duk seludup barang.. dalam kontena brg lain.. declare brg lain.. elak bayar cukai.. tipu kerajaan.. untung berjuta juta.. kerajaan rugi berbillion duti eksais..

Anonymous said...

sebenarnye ramai yang elak bayar cukai terutama yang terlibat dalam perniagaan. contohnye declare rugi atau untung kurang supaya nak elak bayar cukai syarikat berlebih.perkara ni selalu terjadi pada syarikat2 cina. najib bukannye perli orang yang bayar zakat pun...

Anonymous said...

tak payah lah sentap..kalau kita dah bayar zakat..mmg tak perlu bayar cukai..itu bukan SENGAJA TAK BAYAR CUKAI...
sengaja tak bayar cukai tu perkara yang berbeza..najib pasti mendapat laporan terutama tokey2 besar yg dapat keuntungan berlipat kali ganda tp tak mau contribute kpd negara melalui tax..

Anonymous said...

Yg mn patut bayar cukai kenalah buat.

Anonymous said...

Apa jenis Negara yang mempunyai sistem cukai dwi standard kepada warganya?

Cukai pun ada Ketuanan Melayu ke?

Anonymous said...

Aku setuju dengan komen zaid ibrahim. Yang nyata memang cina penyumbang besar cukai negara. Memang orang melayu tak bayar cukai tapi bayar zakat. Tapi tak perlu lah najib keluar steatment macam tu. Apa yang najib katakan tu buat cina makin besar kepala.

Anonymous said...

Lagi banyak bayar lagi kuat kerajaan melalui kemeterian berbelanja besar tanpa faedah ini terbukti dalam laporan audit negara.Kerajaan Najib sepatuk mencari syarikat syarikat yg di beri perbagai subsidi dan kontrak supaya jgn lari dari membayar cukai.Jgn hanya disasarkan pada golongan rakyat yg sederhana dgn kenaikan perbagai harga dari makanan dan utiliti.

tomayam said...

kedai tomyam siam yg byk patut dh leh dpt hasil..tpi depa x byr apa pun..jz byr api, ayaq dn suapan kt penguatkuasa

Anonymous said...

Haji najib telah mengesahkan bahawa kewangan negara telah berada pada tahap yang membimbangkan...sebab itu gov terpaksa laksanakan gst..kalu x dilaksanakan malaysia berisiko untuk muflis..

Anonymous said...

YELAH TU...CINA BAYAR CUKAI LA SANGAT. SETIAP TAHUN DECLARE RUGI. PAKAT DENGAN AUDIT CELAKA DAN LOYAR HAPRAK. LEPAS TU HANTAR PENYATA MENGATAKAN RUGI. RUGINYA MEMANJANG. TAPI BOLIH BELI KERETA BESAR..RUMAH BESAR. KULI2 TERKEBIL2 JER TENGUK TOKEY CINABABI MELARAM KERETA BESAR..BINI BESAR..RUMAH BESAR. SEGALA2NYA BESAR LAH.
KULI DAPATLAH CIPUT. DAPATLAH 1/2 BULAN BONUS. KALAU TAK PUN ADALAH DIBAGINYA SAGU HATI.

AKU TAULAH AKU KERJA DENGAN CINABABI. PADAHAL DIORANG NI DAPAT SUPPLY BARANG KAT FELDA. SYARIKAT MELAYU TU...

Anonymous said...

Pada PRU-14 nanti kita menangkan UMNO/BN tetapi najib bagi kalah di kawasan Parlimennya sebagai tanda protes...amacam setuju.?.

Anonymous said...

Orang islam kena bayar 2 zakat dan segala jenis cukai...ko bodoh apa?.

Ke ko indon tak tau undang2.

Anonymous said...

Aku sangat sokong!..cina tk tipu bkn cina.. itu babi...babi dan cina berpisah tiada sama mcm najib dan rosmah(mama)..ngehngehngeh.