Breaking News
Loading...
December 29, 2013

Info Post

Bermula dengan perniagaan kain di satu unit kedai di pekan segamat johor, syarikat jakel mula menapak selangkah demi selangkah sehingga hari ini menjadi sebuah syarikat textile melayu/Islam yang terbesar di malaysia.

Kini jakel memiliki 5000 perkerja kesemuanya anak-anak melayu dikedai mereka di seluruh malaysia, siapa sangka perniagaan bermula dari kecil-kecilan, kini syarikat milik orang Islam seratus peratus itu menjadi pemborong dan pengedar kain terbesar di malaysia.

Kalau dulu kita nak beli kain, pastinya tangkak dan nilai akan menjadi tempat pilihan kita, kini dengan adanya syarikat jakel, maka orang melayu tak perlu lagi untuk berebut-berebut memenuhi kedai-kedai cina di tangkak dan nilai, padahal di sana tu barangan mereka bukan berkualiti sangat pun, tapi di sebab tidak ada pilihan, maka kedai cina dan india lah yang menjadi tumpuan orang melayu ketika itu.

Jadi sempena nak masuk tahun baru yang hanya tinggal beberapa hari saja lagi nie dan kempen boikot perniagaan cina akan masuk fasa kedua, aku menyeru kepada seluruh orang melayu dan umat Islam, agar kita tolong dan bantu peniaga-peniaga melayu/Islam seperti jakel dan beberapa lagi syarikat lain.

Bukan apa, kalau korang bantu peniaga melayu/Islam, sekurang-kurangnya kalau mereka ada untung, boleh mereka bayar zakat atau bersedekah atau bantu anak-anak yatim,`tapi kalau korang tolong peniaga cina apa yang dia orang boleh sumbangkan pada agama kita??? Betul tak...

19 comments:

Anonymous said...

Setuju bro mulai hari ini aku akan stop beli kain di kedai cina. Betul la kalau kayakan cina apa sumbangan cina pada agama dan umat islam.

Anonymous said...

Sumbangan cina pada sekolah dan persatuan cina je la. Untuk umat islam ellek la. Kalau ada pun dia bagi 1 juta kemudian dia mintak balik pada kerajaan 1 bilion.

Anonymous said...

Bro bukan salah orang cina, dia orang memang bkn orang islam jadi tak payah bercerita apa sumbangan dia orang kpd Islam. Yg salah adalah kerajaan yg memerintah, tak reti nak jaga kepentingan ummah. Semua nak jaga tengkolok sendiri. Hutang menimbun, barang semakin naik, harta negara digadai janji, pemimpin penipu dan rasuah....itu pun nak sokong lagi. Memang orang melayu umno ni sangap. Yg kaya umno bertambah kaya rakyat semakin menderita.Nak pujuk bagi BR1M...rasuah rakyat...rakyat ni dianggap low class dan peminta sedekah macam hamba abdi. Itupun orang melayu umno tak faham @ buat2 tak faham. Bodoh punya spesis.

Anonymous said...

1.29
mula le ko memfitnah

Anonymous said...

12.49
mula le ko memfitnah
bangkang pakai kepela lutut

Anonymous said...

Tapi Jarang Melayu bayar Cukai?????????????? Makan seorang diri tak guna, tidak mengambarkan penghayatan terhadap Islam.

Anonymous said...

Rasanya kalau nak buat kebajikan tak payah la nak kecoh satu malaya. Anon 2.07 pm. Betul orang melayu jarang bayar cukai. Macam aku pun aku lebih rela bayar zakat. Kurang2 duit aku tu dapat bantu sesama muslim. Tapi kalau pusat zakat seleweng itu masaalah diaorang janji tangungjawab aku dah lepas.

Anonymous said...

Tak payah beri muka pada cina. Kalau bangsa mereka dah kaya pun, fikirlah sendiri, ada ke mereka ambik orang Melayu bekerja di syarikat mereka?

Anonymous said...

Anon 1:29...
Pak nuar aljubri tu duduk rumah banglo 4juta jadi pembangkang je kaya raya ko tak nak komen ke...
Berapa banyak aljubri songlap duit, rasuah,jual harta rakyat selangor

Anonymous said...

Anon 1:29
Kau tanya diri kau, adakah umno memerintah kau merempat?. Kau kena sedar tanpa umno melayu pasti merana. Dalam umno tidak semuanya baik, mesti ada yang buat perkara yang salah. Pada aku tak heran ler sebab mereka memerintah bawa kemajuan negara sejak sekian lama. Lain ler pembangkang pengal pertama memerintah dah sapu duit negara rasuah jangan cakap ler. Raja dah tak di hormat lagi. Ugama islam sudah mula dicabar. Sabah cuba diambil, dia ingat pasukan keselamatan tak ada telor macam mereka yang mana nak perok peranda negara atas nama rakyat kononya. Aku sebagai rakyat biasa bila baca pasal mereka hati aku panas aje. Mujurlah negara ini ada undang2. Kau ingat kalau pembangkang memerintah barang tak naik siapa pembekal barang atau kau ada fikir atau buat kajian nilai minyak yang naik 20sen tarif elektrik yang naik sesuai tak dengan harga barang yang kau perlu. Kau sebut umno kau ni askar kacang merah atau kau ni komunis celup. Kalau kau tak nak brim tak payah ambil, biar kerajaan bagi mereka yang perlu.

Anonymous said...

Askar kacang merah ni semua dapu bukan brim je bro...

Anonymous said...

Sumbangan cina pada umat islam terlalu banyak terutama di selangor ni..
Korang jangan nak pertikaikan..
Berapa banyak rumah urut diujudkan mcm cendawan utk kemudahan umat islam...
Berapa banyak kedai judi kuda utk kemudahan umat islam...
Berapa banyak mubaligh kristian berkeliaran utk memudah kan umat islam belajar....
Banyak nya sumbangan ko tak nampak ke...

Anonymous said...

kalau korang bantu peniaga melayu/Islam, sekurang-kurangnya kalau mereka ada untung, boleh mereka bayar zakat atau bersedekah atau bantu anak-anak yatim,

..bila baca ayat ini hampir menintis air mata, yelah tanpa umat islam dan zakat siapalah kami ini anak yatim piatu..dr kecil ke dewasa makan masakan kawah

Anonymous said...

Orang Melayu ni baik, mereka juga hulur derma kepada pusat-pusat jagaaan bukan Islam, pengemis bukan Islam kerana oarang Melayu Islam ni menganggap semuanya adalah hamba Allah... hanya yang kafir adalah hamba Allah yang belum menerima hidayah tentang Islam dan malangnya mereka sering diasak-asak berkenaan keburukan Islam... Kerajaan banyak membantu rakyat tidak kira apa bangsa pun. Kalau nak kata Kerajaan ni bolot semua harta saya percaya nama mereka akan tersenarai orang-orang paling kaya di dunia.... Mahafiraun (Mahathir) pun tidak tersenarai orang terkaya.... so terima kasih kerana mengingatkan tentang keburukan UMNO sedangkan parti lain PKR, PAS, malah lebih-lebih lagi DAP pun serupa juga...

Anonymous said...

Kagum dengan kemajuan negeri Selangor, syabaslah PKR kerana dapat memacu negeri Selangor kearah kemajuan... siapa sangka Shah Alam dan Bangi yang dulunya rimba sekarang dah menjadi tempat yang cantik malah puchong tempat jin bertendang pun dah maju... Teruskan mengundi PKR kerana inilah parti yang memajukan Selangor... Syabas Khalid dan rajkan-rakannya...

Anonymous said...

Syabas juga pungundi PR Selangor kerana kerana andalah selangor maju...
Anak2 anda pun ramai baru balik oversea kerana bantuan pinjaman PR...
Syabas...

Anonymous said...

Hahaha... Memajukn apa bro?? Rumah urut dgn kdai mesin kuda ker..

Anonymous said...

Mungkin Najib Razak boleh jawab soalan ini. Kalau tidak ada sumbangan masakan Najib berhempas pulas cuba hendak mengambil hati orang cina.

Saya nak tanya balik. Apa sumbangan melayu kepada Najib khasnya dan kerajaan amnya ?

Anonymous said...

Sumbangan melayu banyakkkkk...
Terbalikan kereta polis dlm himpunan bersih
Baring atas jalan depan raja muda perak..
Huru-hara di KL dlm himpunan haram..
Banyak lagi tu jangan lupa tau sumbangan kami org melayu...